נציגי פיב"א יגיעו לישראל; ינסו לצרף קבוצות למפעל שיתחרה ביורוליג

כבר בעונה הבאה יקום המפעל החדש, אותו דוחף חזק מאוד כדורסלן העבר דיאן בודירוגה; בפיב"א מתכוונים להציע "כספים גדולים" למתחרות, ואף לממן להן חלק ניכר מעלויות ההשתתפות

מכבי ת"א מול הפועל ירושלים / צלם: עודד קרני, מינהלת הליגה בכדורסל
מכבי ת"א מול הפועל ירושלים / צלם: עודד קרני, מינהלת הליגה בכדורסל

המאבק של פיב"א ביורוליג עולה מדרגה באופן רשמי, עם ההכרזה אתמול (ג') של ארגון הכדורסל האירופי על הקמת מפעל הקבוצות האירופי החדש שיחל כבר בעונה הקרובה (2015/16).

בפיב"א כבר מיהרו לפרסם את הפורמט החדש של המפעל - בתום שלב מוקדמות ייכנסו לסיבוב המשחקים הראשון 64 קבוצות, שיחולקו ל-16 בתים עם 4 קבוצות בכל בית. בכל שלב בתים יודחו חצי מהקבוצות, עד להכרעה שתיערך בשיטת פיינל-פור.

בימים האחרונים כבר החלה פיב"א לשגר מכתבים לקבוצות ולאיגודי כדורסל ביבשת, בין היתר לקבוצות שכבר התחייבו לשחק במפעלים של יול"ב. מכבי ת"א והפועל ירושלים היו בין הקבוצות שנעשתה אליהן פנייה. ביום שישי הקרוב צפויים לנחות בישראל נציגי פיב"א העולמית, לפגישות שנועדו בין היתר להציע לקבוצות להצטרף למפעל בעונה הקרובה.

אחד הגורמים שדוחפים חזק מאוד את המהלך של פיב"א הוא כוכב העבר הסרבי, דיאן בודירוגה, המשמש במנהל התחרויות בפיב"א. יש לציין כי התוכנית של פיב"א להקים מפעל מועדונים אירופי בכיר נשענת על "כספים גדולים" כהגדרתה שהיא מתכוונת להציע למשתתפות. כמו כן, הודיעה פיב"א כי היא מתכוונת לסבסד חלק גדול מהעלויות של המשתתפות במפעל.

כזכור, המאבק ההיסטורי בין פיב"א ליול"ב הגיע לנקודת שיא בעונת 2000/01, אז התפצלו שני הגופים לנהל שתי תחרויות נפרדות של גביע אירופה - הסופרוליג שנוהלה על-ידי פיב"א, והיורוליג של יול"ב. מאז עונת הפיצול איבדה פיב"א מכוחה בכל הקשור למפעלי הקבוצות ביבשת, ואלו נשלטו על-ידי שני המפעלים הבכירים של יול"ב - היורוליג והיורוקאפ (לשעבר יול"ב קאפ).

יש לציין כי הלחץ מצד פיב"א והחשש מעזיבה של מועדונים לליגה המתחרה, הובילו את היורוליג לאחרונה להעלאת התמלוגים למשתתפות. בנוסף, ההערכות הן שלמאבק מול פיב"א היתה גם השפעה מכרעת בימים האחרונים על ההחלטה של היורוליג לאיזה קבוצות להעניק כרטיסים חופשיים ("ווילד-קארד") למפעל לעונה הנוכחית.