הצעת חוק: שקיפות לדיוני ועדת הפטור למונופולים ברשות ההגבלים

ההצעה של חה"כ זהבה גלאון ומשה גפני, שאושרה בקריאה טרומית, מחייבת את פרסום הפרוטוקולים של דיוני הוועדה לפטורים ומיזוגים, שמאשרת לחברות פטור מהסדר כובל

מליאת הכנסת אישרה היום (ד'), בקריאה טרומית את הצעת החוק לשקיפות דיוני ועדת הפטור למונופולים ברשות ההגבלים העסקיים, שהגישו יו"ר מרצ, ח"כ זהבה גלאון, וח"כ משה גפני. ההצעה עברה ברוב של 56 תומכים ואפס מתנגדים.

הצעת החוק מחייבת את פרסום הפרוטוקולים של דיוני הוועדה לפטורים ומיזוגים, שמאשרת לחברות פטור מהסדר כובל. זאת, במטרה להרחיב את השקיפות של דיוני הוועדה, שאיתה הממונה על ההגבלים העסקיים חייב להתייעץ לפני שהוא מאשר מיזוג או פטור מהסדר כולל.

הוועדה לפטורים ולמיזוגים מורכבת מ-5 חברים עובדי המדינה, שהם בעלי ידע ומומחיות בכלכלה, בראיית חשבון, במינהל עסקים או במשפט; וכן מ-8 חברים שהם נציגי ציבור.

על-פי חוק ההגבלים העסקיים (סעיף 14), כאשר הממונה על ההגבלים העסקיים שוקל מתן פטור לצדדים להסדר כובל, מהחובה לקבל את אישור בית הדין להגבלים להסדר - עליו להתייעץ עם הוועדה לפטורים ולמיזוגים.

בנוסף, חוק ההגבלים העסקיים (סעיף 19) מחייב חברות המבקשות להתמזג, ומתקיימים בהן תנאים המפורטים בחוק, להודיע על כך לממונה על ההגבלים העסקיים ולקבל את הסכמתו למיזוג, כאשר גם במקרה זה (סעיף 24 לחוק) חייב הממונה להתייעץ עם הוועדה לפטורים ולמיזוגים בבואו לאשר את המיזוג.

על-פי המצב החוקי כיום, הוועדה נדרשת לפרסם את ההחלטה שלה ואת המסמכים שהוגשו לה לקראת הדיון.

לפי הצעת החוק, יורחבו הפרטים שנכללים בפרוטוקול המתפרסם לציבור ביחס לדיוני הוועדה בבקשות למתן פטור מהסדר כובל ובהודעות מיזוג, כך שמלבד רשימת המסמכים שהובאו בפני הוועדה וההחלטות שקיבלה - יירשם בפרוטוקול של אותן ישיבות גם תקציר הדיונים.

בהצעה הובהר כי בישיבות לעניין עיצום כספי ימשיך הדין הקיים, לפיו יירשם פרוטוקול מלא.

יו"ר מרצ, ח"כ גלאון, נימקה במליאה את הצעת החוק ואמרה: "אנחנו רואים בה הצעה דרמטית, כי היא מרחיבה את השקיפות ברשות ההגבלים העסקיים. הממונה חייב להתייעץ עם הוועדה הזאת לפני שהוא נותן פטור מהסדר כובל. העובדה הזאת תבטיח שתהליך ההתייעצות יממש את עיקרון השקיפות וזכות הציבור לדעת".

לדבריה, "בשנים האחרונות הממונה על ההגבלים העסקיים אישר כמעט כל בקשה שהוגשה לו, ויחד עם העובדה שבכל המקרים הוועדה אישרה את ההחלטות של הממונה, עולה החשד שהוועדה לא משמשת כגוף אפטקיבי המאתגר את הממונה, אלא משמשת כחותמת גומי".

גלאון הוסיפה כי "דוגמה מצוינת לצורך הצעת החוק ניתנה לנו בשבועות האחרונים. בנק לאומי והבנק הבינלאומי מבקשים למזג לתוכם את חברות-הבת שלהם, במטרה למנוע תחרות עתידית. הבנקים חוששים מההמלצות הקרובות של ועדת שטרום להגברת התחרות במערכת הבנקאית. אני רוצה לשמוע כיצד רשות ההגבלים העסקיים - הממונה על התחרות במשק - מצדיקה את אישור המיזוגים האלה".