חשבתם שאתם יודעים הכל על מתווה הגז? אתם לא

"גלובס" מרכז כמה פרטים חשובים נוספים הכלולים במתווה הגז - שכנראה לא ידעתם עליהם

כוחו של הממונה על ההגבלים העסקיים יוחלש הרבה מעבר למה שנטען; דלק תקבל תמלוגים על מכירת נפט מ"תמר" למרות שהיא מוכרת את החזקותיה בו; לא יוקם צינור גז שני מתמר לחוף; ודלק ונובל יוכלו למכור גז בשווי 575 מיליון דולר ממאגר "תמר SW"- כך עולה מהאותיות הקטנות של מתווה הסדרת משק הגז שפרסם אתמול (ג') משרד האנרגיה. כך שאם חשבתם שאתם יודעים הכול על המתווה - הנה ההוכחה שלא.

תשלום בצורת תמלוגים

דלק ונובל יקבלו חלק מהתשלום עבור מכירת "כריש" ו"תנין" בצורת תמלוגים. אם ימכרו את שני המאגרים הקטנים עד טווח של 8 חודשים, יבטיח להם הקונה תמלוגים בסך 9%. במידה שהמכירה תתבצע עד טווח של 14 חודשים, יקבלו דלק ונובל תמלוגים בסך 7% ממכירת הגז.

בכל אופן, החברות לא תקבלנה יותר מ-40 מיליון דולר עבור מכירת המאגרים.

כמו כן, דלק ונובל יקבלו תמלוגים ממכירה עתידית של נפט במאגר תמר, זאת למרות שדלק מוכרת את כלל החזקותיה במאגר.

דלק טוענת כי היא אינה מונופול בתחום הנפט, ולכן, למרות שהסכימה לצאת ממאגר תמר, אין סיבה שלא תקבל תמלוגים עבור מכירה עתידית של נפט, אם יימצא כזה.

"הטבה" נוספת שניתנה לדלק ולנובל קובעת שהן אלו שייבחרו את הנאמן שאליו יעברו המאגרים הקטנים, זאת במידה שלא ימכרו את המאגרים בתוך 14 חודשים. מכסת הייצוא המותרת מכריש ותנין בהיקף של 47 מיליארד מטר מעוקב של גז (BCM) תעבור ל"לוויתן".

ללוויתן לא נשאר מה לספק

מאגר לוויתן לא יוכל לחתום על חוזי גז חדשים לפני שיעברו 6 חודשים מרגע העברת הזכויות של כריש ותנין לשחקן שלישי. מטרת הסעיף היא כמובן לעודד את הבעלים החדשים של המאגרים הקטנים לחתום על חוזי גז שיאפשרו את פיתוחם. ואולם, על חשבון פיתוח כריש ותנין - ללוויתן לא נשאר מה לספק למשק המקומי.

הפחתת הכוח המונופוליסטי של דלק ונובל בחוזי גז עתידיים

חוזי הגז העתידיים שייחתמו במשק הישראלי יוגבלו ל-8 שנים (זאת בשונה מהחוזים שקיימים היום ל-15 שנים), זאת במטרה להחליש את הכוח של החברות. חוזים של צרכני גז גדולים אשר צורכים יותר מ-0.5 BCM של גז בשנה, ייפתחו ממילא בעוד 7 וחצי שנים. כמו כן, יוכל קונה הגז למכור עד 15% מהגז שהוא קנה לצרכן אחר, ללא תקרת מחיר.

לא ייבנה צינור נוסף מתמר לחוף

במתווה המוצע לא מחויבות דלק ונובל לבנות צינור גז נוסף ממתקן ההפקה של תמר לישראל. עובדה זו מעוררת תמיהה, לאור ההתחייבות של דלק ונובל להגדיל את הקיבולת למשק הישראלי - מ- 10 BCM ל-16 BCM בשנה (בעוד כמה ימים יושלם פרויקט התקנת המדחסים בצינור שיאפשר את הגדלת הקיבולת ל-12 BCM). כך שלא ברור כיצד תגדל הקיבולת ללא צינור נוסף.

לא יקבלו הטבת מס, אך גם לא ישלמו היטל על ההכנסות

המדינה תכיר לדלק ולנובל ב-50% מעלות צינור הגז מבארות תמר למתקן הפקת הגז (הצינור השלישי). צינור הייצוא למצרים אמנם לא יוכר בהטבת מס ששינסקי, אך החברות גם לא ייאלצו לשלם את היטל המס על הכנסות שהן יקבלו מהעברת הגז בצנרת למצרים.

דלק ונובל יכניסו 575 מיליון דולר על מכירת גז ממאגר "תמר דרום-מערב"

על פי המתווה, יוקם מיידית צוות בראשות החשבת הכללית באוצר אשר ינהל משא ומתן עם דלק ונובל על זכויותיהם במאגר "תמר דרום-מערב". מדובר בחלק ממאגר תמר אשר גולש לשטח רישיון "ערן" (שהופקע מידי החברות). כך או כך, יוכלו דלק ונובל להפיק ממאגר זה כמות גז טבעי שמכירתה תניב להן הכנסות שלא יעלו על 575 מיליון דולר.

העברת הזכויות בכריש ותנין למפעיל שלישי תלויה בממונה על הנפט

"נדמה שהסעיף הזה במתווה הוחבא, אך יש לו חשיבות גדולה" - כך טוענת רנל יופה, שותפה אחראית על תחום האנרגיה במשרד עורכי הדין מיתר ליקוורניק גבע לשם טל ושות' בשיחה עם "גלובס". לדבריה, "המתווה מחייב את משרד האנרגיה לפרסם בתוך פרק זמן קצר רגולציה לעניין התנאים והכללים שבהם נדרש לעמוד מפעיל הפועל בישראל, וכך גם לגבי העברת זכויות ברישיונות נפט.

"עד היום, לא הייתה רגולציה מפורטת וודאית בעניינים אלה. ייצגתי לא מעט חברות בינלאומיות ששקלו להיכנס לישראל אך נרתעו מכך שאין כאן כללים ברורים לרכישת זכויות ברישיונות.

זאת ועוד, הכללים הקיימים משתנים לעתים קרובות לאור העובדה שהם פורסמו בצורת הנחיות שניתן לשנותן בקלות. פרסום תקנות ברורות ומחייבות לעניין רכישת זכויות נפט ולעניין מפעיל זכות נפט, יהיה צעד בכיוון הנכון של יצירת מסגרת רגולטורית שתעודד חברות נפט וגז לרכוש כאן רשיונות. וזה כמובן טוב לתחרות".

יופה מדגישה את החשיבות שבפרסום התקנות, ואת הסעיף שקובע כי 14 החודשים שבהם מחויבות דלק ונובל למכור את כריש ותנין יחלו להיספר רק לאחר פרסום הכללים לעניין מפעיל הרשיונות. כלומר, היא אומרת, "המדינה לוקחת אחריות על קביעת הסביבה הרגולטורית. היא למעשה מודה שכל עוד אין רגולציה ודאית וברורה, הסיכוי להבאת משקיעים חדשים לרכישת הרישיונות - נפגע".

אין כללים לגבי הקונה של החזקות דלק בתמר

"המתווה אולי מאלץ את משרד האנרגיה לקבוע כללים לתנאי כשירות של מפעיל חדש שרוצה להיכנס לשוק, אך אין שום אמות מידה לזהות של חברה אחרת - שאינה מפעיל - שתקנה את חלקה של דלק ממאגר תמר", טוענת ענת קליין, ראש מחלקת האנרגיה במשרד GKH. "על פי המתווה, הממונה על הנפט הוא זה שיקבע מי יוכל לקנות את חלקה של דלק ומי לא, אך לא מגדירים לו קריטריונים. במתווה אין זכות ערעור על עמדתו של הממונה והוא אפילו לא חייב לנמק למה פסל את החברה. אף חברה לא תשקיע הון עתק בבדיקת נאותות כדי שהממונה על ענייני הנפט יגיד לה 'סליחה, אני לא אוהב את צבע העיניים שלך'.

"אני מברכת על פרסום המתווה. הוא יאפשר ליזמים שהשקיעו מהונם וממרצם לפתח את המאגרים הכל כך חיוניים למדינת ישראל. עם זאת, יש בו עדיין כמה סעיפים בעייתיים. השימוש בסעיף 52 נועד לפטור את דלק ונובל מהסדר כובל, בעוד שקיבלנו בדלת האחורית גם פטור מהוראות פרק המונופלין שבחוק ההגבלים. המשמעות היא שדלק ונובל אינן כפופות להוראות ההתנהגותיות החלות על מונופול. כמו כן, לא ברור מדוע דלק ונובל מקבלות פטור, בעוד שישראמקו אינה מקבלת פטור דומה".

יוחלשו סמכויותיו של הממונה על ההגבלים העסקיים הרבה מעבר למה שנטען

קליין מצביעה על הסעיף הבעייתי ביותר בעיניה אשר גורם לצמצום משמעותי בכוחו של הממונה על ההגבלים העסקיים מעבר למה שנטען בעבר.

לדבריה, לא רק שצמצמו את כוחו של הממונה בסוגיית ההסדר הכובל, "כעת מתברר כי גם לוקחים לו סמכויות שנוגעות למונופולים, ואף סמכויות שנוגעות למיזוגים". המשמעות היא שהממונה לא יצטרך לתת את אישורו במקרה ששני חברות גז ירצו להתמזג.