תע"א הפסידה לאיירבוס במכרז של 1.3 מיליארד דולר

על פי ההערכות, מטוסי התדלוק החדשים של איירבוס יימסרו לדרום קוריאה עד שנת 2019

איירבוס / צילום: בלומברג
איירבוס / צילום: בלומברג

יצרנית המטוסים האמריקנית איירבוס תספק לחיל האוויר של דרום קוריאה ארבעה מטוסים לתדלוק אווירי בעלות כוללת של כ-1.3 מיליארד דולר. על ההתקשרות עם ענקית התעופה האירופית הוחלט בימים האחרונים במשרד ההגנה של דרום קוריאה בתום מכרז ארוך, שעליו התמודדו גם הענקית האמריקנית בואינג והתעשייה האווירית.

על פי ההערכות, מטוסי התדלוק החדשים של איירבוס יימסרו לדרום קוריאה עד שנת 2019. מדובר במטוסים מדגם A-330 MRTT. מול אירבוס התחרתה בואינג, עם מטוסי התדלוק KC-46, שאותו היא מספקת גם לחיל האוויר האמריקני.

התעשייה האווירית הציעה במסגרת המכרז הסבה של ארבעה מטוסים משומשים של בואינג מדגם 767, ששמשו בעבר כמטוסי נוסעים. התכנית של תע"א דיברה על רכישת ארבעת המטוסים, להסב אותם למשימות תדלוק תוך השבחה מקיפה וביצוע התאמות שיאפשרו להם לשמש כמתדלקים אוויריים. בתע"א אמרו בעבר כי המטוסים המושבחים יוכלו לפעול בשורות חיל האוויר של קוריאה הדרומית למשך כשלושה עשורים, וציינו כי החברה כבר עשתה בעבר עסקאות דומות במתכונת זו, עם חילות האוויר של ברזיל ושל קולומביה.

ראשי תע"א שיוועו להצלחה במכרז בדרום קוריאה וניסו להעמיד למשרד ההגנה בסיאול הצעות אטרקטיביות וזולות ביחס לשתי המתחרות הגדולות מאירופה ומארה"ב. זאת, לא במנותק מהקושי שמורגש בשנים האחרונות לקדם עסקאות משמעותיות בשווקים המסורתיים וההפסדים המתמשכים של חטיבת בדק מטוסים של החברה, שעוסקת בעיקר בהסבה של כלי טייס. ב-2014 רשמה בדק הפסד תפעולי של כ-93 מיליון דולר.

על רקע ההפסד במכרז בדרום קוריאה, גובר החשש ששנת 2015 תתאפיין בהימשכות המשבר בתחום הסבות המטוסים בחברה, מצב שעלול להעיק עליה גם בשנה הבאה ובאופן שייאלץ את ראשיה להוציא לפועל תכנית לניוד עובדים לחטיבות אחרות או הוצאת חלקם לפנסיה מוקדמת.

בתוך כך, מבחינת התעשייה האווירית עדיין עומדת על הפרק עסקה משנת 2013 עם ממשלת ברזיל, לאספקת מטוסי תדלוק לשימוש חיל האוויר שלה, אך עד כה ההתקשרות בנושא התאפיינה בעיכובים, בעיקר על רקע דחק תקציבי בברזיל. בכירים בתע"א אמרו באחרונה כי התרשמו שבכוונת ממשלת ברזיל לקדם בקרוב את העסקה.

בתעשייה האווירית אמרו היום בהתייחס להפסד במכרז בקוריאה הדרומית: "התע"א השתתפה במכרז המתדלקים בקוריאה עם מוצר מצוין. אנחנו מכבדים את החלטת הלקוח לבחור במוצר אחר. אנו נמשיך את שיתוף הפעולה העמוק עם דרום קוריאה, שמהווה לקוח חשוב עבורנו, ונמשיך לספק לה את המערכות המתקדמות ביותר בתחומים רבים ושונים".

ברקע הדברים יצוין, כי לפני כחצי שנה התע"א דיווחה כי זכתה במכרז לאספקת מל"טים (מטוסים ללא טייס) מדגם הרון לשימוש צבא קוריאה.

על פי הערכות, היקף ההתקשרות נאמד בכמה עשרות מיליוני דולרים.