האם סין הפכה למסוכנת יותר עבור יצואנים ישראלים?

Coface מתריעה כי לאחר ההאטה בשנת 2014, נמשכת המגמה השלילית בכלכלת סין בשליש הראשון של 2015

אזור העסקים בשנחאי / צילום: רויטרס
אזור העסקים בשנחאי / צילום: רויטרס

חברת ביטוח האשראי הבין לאומית Coface שהחלה לאחרונה לעבוד בישראל מפרסמת היום עדכון חצי שנתי ומעלה את דירוג סיכוני האשראי של שתי מדינות מרכזיות בייצוא הישראלי: סין וקנדה.

Coface מתריעה כי לאחר ההאטה בשנת 2014, נמשכת המגמה השלילית בכלכלת סין בשליש הראשון של 2015, על אף הניסיונות שנקטו הרשויות למתן את ההאטה במשק הסיני ולאזן את הכלכלה. Coface מורידה את דירוג האשראי של סין לרמה A4, לאור המשכיות במגמה השלילית בקרב המגזר הפרטי במדינה, שנמצא בחוב חסר תקדים המוערך על ידי קרן המטבע העולמית בכ-207% מהתמ"ג, לעומת כ-130% בשנת 2008.

בנוסף קיים גידול בהלוואות שקיים חשש שלא ישולמו. אי לכך ב-Coface אומרים כי יש לשים לב לכושר הפירעון ויכולת ההחזר של העסקים בסין, בדגש על עסקים הסובלים מרווחיות נמוכה והיצע הגבוה מהביקוש בשוק - כגון ענף הבנייה על ספקיו השונים: מפעלי מלט, ברזל וכו'. כמו כן נמשכת ההידרדרות בשוק הנדל"ן בו ניכרת מגמה שלילית בהשקעות לצד עלייה במחירי הנכסים.

לפי נתוני הלמ"ס, הייצוא הישראלי לסין בשנת 2015 רושם ירידה לעומת שנה קודמת. מהנתונים עולה כי בחמשת החודשים הראשונים של השנה היקף הייצוא לסין עמד על כ-747 מיליוני דולרים, לעומת כ-1.085 מיליארד דולר בתקופה המקבילה אשתקד, המהווים ירידה של כ-13%.

יש לציין כי הייצוא הישראלי לסין הסתכם בשנת 2014 בכ-2.5 מיליארד דולר, ובאם מגמה זו תמשך עד סוף השנה צפוי הייצוא למדינה להצטמצם השנה בכ-300 מיליון דולר.

Coface הורידה את דירוג האשראי למדינה נוספת הרלבנטית ליצואנים הישראלים, קנדה, לרמה A1 כאשר המגמה השתנתה מחיובית לשלילית, כתוצאה מירידה במחירי הנפט והחלשות כלכלת ארה"ב. לראשונה משנת 2011 נצפית האטה בצמיחה של קנדה בשיעור של 0.1%- בשליש הראשון של שנת 2015. למרות הפיחות בדולר הקנדי, הגרעון בחשבון השוטף החמיר. תעשיות הכרייה בקשיים והשקעות בתחום צפויות להתעכב. בנוסף שוק הנדל"ן נראה כמוערך יתר על המידה.