חשד: בני זוג שכירים מיהוד השכירו 15 דירות בלי לדווח

רשות המסים עצרה בני זוג שכירים מיהוד, בעלי 15 דירות להשכרה, החשודים בהעלמת הכנסות משכר דירה בסך 3 מיליון שקל; וכן תושב רעננה החשוד בהעלמת הכנסות משכר דירה בסך 1.5 מיליון שקל ■ מדריך ומחשבון - מס על שכר דירה

משה אשר / צלם: אוריה תדמור
משה אשר / צלם: אוריה תדמור

נמשכים המעצרים במסגרת מבצע אכיפת חובת הדיווח של רשות המסים. לאחר שאתמול (ב') דווח על מעצרו של תושב חוץ החשוד בהעלמת 1.5 מיליון שקל מהשכרת 4 דירות בבעלותו ואי-היענות לדרישת הדיווח של רשות המסים, הבוקר (ג') הותר לפרסום כי בני זוג שכירים מיהוד, בעלי 15 דירות להשכרה, חשודים בהעלמת הכנסות משכר דירה בסך 3 מיליון שקל.

במקביל, נעצר על-ידי רשות המסים תושב רעננה, שאין לו כל הכנסה מדווחת, בחשד כי העלים הכנסות משכר דירה בסך 1.5 מיליון שקל. בחיפוש בביתו נמצאו דרישת הדיווח שנשלחה אליו מרשות המסים, וכן הסכמי הלוואות בהיקף של מאות אלפי שקלים, בגינן גבה ריבית של 20% לשנה.

כפי שנחשף ב"גלובס" לפני כשנה, כחלק מפעילות מחלקת המודיעין במס הכנסה להרחיב את רשת הנישומים, נשלחו למעלה מ-100,000 מכתבים לאזרחים ובהם דרישה לדווח על הכנסות בישראל (טופס 5329). מטרת המבצע היא ללכוד את כל מי שהפעולות הכלכליות שלו מעוררות חשד להעלמות מס, לרבות בעלי נכסים שאינם מדווחים על הכנסתם משכר דירה, אזרחים המרבים לטוס לחו"ל ויש חשד שיש להם הכנסות או כספים לא מדווחים שם ועוד.

המכתבים נשלחו לאנשים שאין להם תיקים ברשות המסים, אולם בהתאם להצלבות מידע וסימנים מחשידים אחרים שבוצעו, עולה כי על פניו אמור להיות להם תיק ברשות. מקרב מקבלי המכתבים היו כ-50 אלף בעלי 3 דירות ומעלה שאינם מדווחים על הכנסתם משכר דירה.

ברשות המסים מבהירים כי כחלק מפעולות אכיפת הדיווח צפויים בשלב ראשון להיחקר בימים הקרובים עשרות אזרחים מכל רחבי הארץ שקיבלו את דרישות הדיווח ולא הגישו דוחות, וצפויים מעצרים נוספים.

בראשית השבוע, כאמור, נעצר תושב חוץ שהעלים, לפי החשד, בעשור האחרון הכנסות בסך 1.5 מיליון שקל שקיבל תמורת השכרת 4 דירות שבבעלותו.

אמש בוצעו מעצרים נוספים במסגרת מבצע האכיפה, במסגרתם נעצרו אהרון וגילה רחמים, תושבי יהוד, וכן מאיר קרט, תושב רעננה.

בני הזוג רחמים וקרט חשודים כי העלימו הכנסות משכר דירות שבבעלותם בהיקף כולל של 4.5 מיליון שקל.

כמצוין בבקשה לשחרורם ממעצר בתנאים, אשר הוגשה לבית המשפט על-ידי משרד חקירות מס הכנסה תל אביב המנהל את החקירה, אהרון רחמים (51), שכיר בחברת ישפאר אשר משתכר כ-7,000 שקל לחודש נטו, וגילה (50) רחמים, שכירה בבנק הפועלים, המשתכרת כ-9,000 שקל לחודש נטו - מדווחים על הכנסה משותפת של כ- 16,000 שקל נטו בהתאמה.

בבקשה צוין כי למרות שנשלחה לבני הזוג הדרישה לדווח על הכנסות, הם לא השיבו לה. השניים נחקרו, ואף הודו, לטענת חוקרי הרשות, כי רכשו יחדיו בין השנים 2003 עד 2011 11 דירות, כאשר אחת מהן משמשת אותם למגורים, ו-5 מתוכן פוצלו לשניים, כך שהם משכירים 15 דירות מגורים תמורת 35,000 שקל בחודש. כל זאת, נטען בבקשה שהוגשה לבית המשפט, מבלי שפתחו תיקים ברשות המסים ומבלי לדווח כלל על הכנסותיהם מהשכרת הנכסים.

לשאלה מדוע לא דיווחו על הכנסותיהם מהשכרת דירות, השיבה גילה רחמים, לטענת חוקרי הרשות: "חוסר מודעות, הזנחה עקב זה שהיינו טרודים בעניינים אחרים"; ואילו בעלה אהרון השיב: "לא פנו אלינו, אבל רצינו לטפל בזה. היות ואנחנו אנשים עובדים עד השעות המאוחרות, לא הספקנו למרות שרצינו".

למאיר קרט (64), החשוד הנוסף שנחקר ביממה האחרונה, אין כל דיווח על הכנסות, ואין לו תיק ברשות המסים - כפי שעולה מהבקשה בעניינו שהוגשה לבית המשפט.

בבקשה צוין כי קרט לא השיב לדרישת הדיווח של רשות המסים שנשלחה אליו, למרות שנודע לרשות כי הוא רכש במרוצת השנים 10 דירות - ועל כן נפתחה נגדו חקירה, ונערכו חיפושים בביתו.

בחקירתו - כך נטען בבקשה לשחרורו ממעצר בתנאים אשר הוגשה לבית משפט השלום בתל-אביב - הודה קרט כי הכנסותיו בגין הדירות שהשכיר עמדו על 1.5 מיליון שקל בעשור האחרון.

כשנשאל מדוע לא דיווח על הכנסותיו אלה, השיב: "לא ידעתי שצריך לדווח בכלל. התחלתי לשמוע על זה לפני 4 או 5 שנים, ואמרתי שזה החטא היחידי שעשיתי".

ואולם, חקירת הכנסותיו מדירות חשפה הכנסות נוספות שלא דווחו - כך על-פי רשות המסים. בבקשה שהוגשה לבית המשפט צוין כי בחיפוש בביתו של קרט נמצאו הסכמי הלוואות בהיקף של מאות אלפי שקל, אותן נתן תמורת ריבית בשיעור 20% לשנה. גם על הכנסותיו ממתן הלוואות הוא לא דיווח לרשות המסים, על-פי הנטען.

השופטת אפרת בוסני מבית משפט השלום בתל-אביב הורתה על שחרור החשודים בתנאים מגבילים, תוך הפקדת ערבויות כספיות.

בא-כוחו של בני הזוג רחמים, עו"ד ליאור שחטר, מסר בתגובה: "טענות פקיד השומה בבדיקה, וככל שנידרש ובהתאם לדין, בני הזוג ידווחו על הכנסותיהם לפקיד השומה".

קיזוז חשבוניות פיקטיביות

בתוך כך ממשיכה רשות המסים גם במבצעי האכיפה בשאר הנושאים שבטיפולה, ובין היתר בתחום החשבוניות הפיקטיביות. חוקרי מס הכנסה חיפה והצפון עצרו אתמול שני בעלי חברות לבנייה ולשיפוצים מאזור הצפון, בחשד כי העלימו הכנסות תוך קיזוז והפצת חשבוניות פיקטיביות בהיקף של מיליוני שקלים.

החשוד הראשון, לביא גלה, תושב קריית חיים, נעצר בחשד כי בשנת 2013 הפיץ חשבוניות פיקטיביות לחברות בנייה על-שם החברה שבבעלותו, "גלה הנדסה", בהיקף של כ-8 מיליון שקל.

על-פי הבקשה שהוגשה לבית המשפט לשחרורו בתנאים, על מנת להקטין את חבות המס של החברה שלו, שלכאורה גדלה עקב הוצאת החשבוניות הפיקטיביות, כלל החשוד בספרי החשבונות של חברת "גלה הנדסה" חשבוניות פיקטיביות של חברות אחרות.

החשוד השני, עלי בן גנאים, תושב סח'נין, נעצר אף הוא אתמול, בחשד כי סייע לאחרים להתחמק מתשלום מסים תוך שהוא מתווך בחשבוניות פיקטיביות.

על-פי הנתונים של רשות המסים, בין השנים 2011-2010 היה החשוד הבעלים של חברת הבנייה "אורות הזריחה". בחקירה אחרת של חברת בנייה עלה שמו של בן גנאים כמי שתיווך במכירת חשבוניות פיקטיביות תמורת עמלה כספית.

על-פי החשד, בין השנים 2012-2011, לאחר שכבר לא היה הבעלים של חברת "אורות הזריחה", תיווך החשוד וסיפק חשבוניות פיקטיביות על-שם חברת "אורות הזריחה" בסכום כולל של כ-1.4 מיליון שקל.

לטענת חוקרי הרשות, בן גנאים הודה בחקירתו כי תיווך בעסקת חשבוניות פיקטיביות ובקבלת עמלה תמורת התיווך, שנתקבלה בצ'קים שהופקדו לחשבון אשתו.

גלה ובן גנאים שוחררו בתנאים מגבילים בבית משפט השלום בחיפה, על-ידי השופט ערן קוטון.

בא-כוחו של לביא גלה, עו"ד אלי סרור, מסר בתגובה: "הוא נחקר בשבוע שעבר ושוחרר לביתו, ואכן שיחררו אותו בתנאים, ערבות אישית וצד ג'. הוא לא היה עצור. אם רשות המסים הייתה חושבת שבאמת הוא עבריין כמו שמתואר, אין לי ספק שהוא לא היה נעצר, והיו אומרים לו לבוא עוד שבוע ושישחררו אותו בתנאים. הוא נחקר בשבוע שעבר, שוחרר, עם סיכום שהיום הוא יבוא כדי שנרשום את התנאים. עם כל מה שקרה שם, ברור וידוע שהוא לא חלק מהמשחק".