הבורר אסר על אלשטיין להדיח את בן משה מדירקטוריון IDB

בהתאם, נותר כל אחד מהם עם שלושה דירקטורים ■ הבורר ד"ר עמירם בנימיני: "לא ניתן להגדיר את טענת בן משה, לפיה הוא הזוכה בהליך הבמב"י בינו לאלשטיין, כ'טיפשית, מכעיסה, או חסרת בסיס'"

מוטי בן משה ואדוארדו אלשטיין / צילום: תמר מצפי
מוטי בן משה ואדוארדו אלשטיין / צילום: תמר מצפי

אסיפת בעלי המניות של חברת אי.די.בי פתוח הסתיימה היום (ג') ללא חדשות מרעישות. מוטי בן משה ונציגיו יניב רוג ועודד נגר, נבחרו להמשיך ולכהן כדירקטורים בדירקטוריון אי.די.בי פתוח, לפחות עד החודש הבא, לאחר שאדוארדו אלשטיין נמנע מלהצביע נגדם, בהוראת הבורר בין בעלי השליטה, השופט בדימוס, ד"ר עמירם בנימיני.

אלשטיין, המחזיק ב-66.7% ממניות אי.די. בי פתוח, תכנן במקור להציב 6 מועמדים מטעמו ולהצביע עבורם, וכך להדיח מהדירקטוריון את בן משה ואת שני נציגיו. אלא שבעקבות פסיקת הבורר, נמנע אלשטיין בהצבעות על בן משה ונציגיו, וכך אושר מינויים. אלשטיין עצמו גם נאלץ בעקבות הפסיקה לתמוך רק בשלושה מועמדים מטעמו, ואילו בן משה, שהצביע לפניו ושמחזיק ב-14% מאי.די.בי, התנגד למועמדי אלשטיין כדי למנוע שינוי של הרכב הדירקטוריון באמצעות הצבעה של משקיעים מהציבור. כך או כך, אלשטיין בהצבעתו בחר למנות את רוני בר-און לדירקטור, במקום אחיו, אלחנדרו אלשטיין.

אלשטיין ובן משה פנו לפני כחודשיים לד"ר בנימיני בבקשה שישמש כבורר בסכסוך שפרץ ביניהם סביב שאלת השליטה באי.די.בי, לאחר שהליך של הנפקת זכויות העניק את השליטה לאלשטיין. אלא שבחודש שעבר הפעיל בן משה את מנגנון הבמב"י הקיים בין הצדדים, ולאחריו עבר הדיון בבוררות לעסוק בשאלות מיהו הרוכש בסיום ההליך והאם הוא יידרש ליטול על עצמו את ההתחייבויות העתידיות של השניים במסגרת הסדר החוב של אי.די.בי אחזקות (החברה האם לשעבר של אי.די.בי פתוח) לרכישת מניות ב-512 מיליון שקל.

רמזים מטיוטת הסכם השותפות

אתמול בשעה 19:00 העביר הבורר את החלטתו לשני הצדדים, ולפיה הוא מוציא צו מניעה זמני לביצוע שינוי כלשהו ביחסי הכוחות בדירקטוריון, עד החלטתו הסופית בנושא הבוררות, שתתקבל לדבריו במהלך אוגוסט. בהחלטתו מציין הבורר, כי דרישת בן משה לשמירה על כוחו בדירקטוריון טרם ההכרעה בבוררות גוברת במקרה זה, מאחר שאם לאחר הנפקת הזכויות קיבל אלשטיין את הזכות (שלא מומשה) למינוי 5 מתוך 6 הדירקטורים של בעלי השליטה, הרי שפתיחת הליך הבמב"י יצרה מצב חדש, שבו הרוכש של מניות שותפו עשוי בסופו של דבר להיות בן משה, ולכן אין לבצע כעת את השינוי.

הדירקטוריון, על פי הבורר, הוא הגוף שיקבע אם למכור או לא למכור נכסים מרכזיים בידי הקבוצה, ולכן שינוי בהרכבו עשוי להתבטא בשינוי מהותי בחברה עצמה, וזאת בזמן שטרם הוכרע מיהו בעל השליטה בה. "שינוי זה צריך לחכות עד להתבהרות התמונה", כותב השופט לשעבר, ד"ר בנימיני. לדעתו, הנזק שעלול להיגרם לבן משה כתוצאה משינוי הרכב הדירקטוריון כעת, הוא גבוה יותר מזה שהנזק שיכול לכאורה להיגרם לאלשטיין או לאי.די.בי משמירה על הסטאטוס קוו בדירקטוריון למשך כחודש.

בהחלטתו של הבורר, שנשלחה לשני הצדדים, קשה לגלות רמזים בנוגע לנטייתו הנוכחית לטובת מי מביניהם. עם זאת, הוא כן בחר להדגיש כי לאחר שבחן את טענות שני הצדדים בנוגע להליך הבמב"י, הרי שלא ניתן להגדיר את טענתו של בן משה, לפיה הוא הזוכה, כ"טיפשית, מכעיסה, או חסרת בסיס".

הבורר גם חושף באופן רשמי את הסיבה מדוע לא נכלל סעיף הקשור להתחייבות המשותפת לנאמני הסדר החוב באי.די.בי אחזקות, בהסכם השליטה המשותפת באי.די.בי פתוח, שנחתם בין אלשטיין לבן משה: "מתברר שהצדדים היו ערים, לאחר שחתמו על ההסכם ביניהם, לוויכוח אפשרי שעלול להתפתח סביב נושא זה, ושקלו להבהיר אותו דרך תיקון ההסכם. אבל הצעת התיקון נותרה כטיוטה לא חתומה".

הבורר כותב כי למרות שהטיוטה לא נחתמה, היא יכולה לשמש ככלי לעזר פירוש כוונות הצדדים. למשל, העובדה ששני הצדדים ניהלו מגעים לתיקון ההסכם, כך שיכלול את סעיף ההתחייבות המשותפת, מעידה על הרצון המשותף של שניהם בנושא. מאידך, העובדה כי הטיוטה לא נחתמה יכולה להעיד כי הצדדים לא הגיעו לבסוף להסכמה בנושא.