"המפולת בסין רק מתחילה - השוק יכול לקרוס עוד 57%"

גולדמן זאקס אמנם מזהה הזדמנות קנייה, אך אחרים בוול סטריט מזהירים את המשקיעים ■ מורגן סטנלי וסיטיגרופ: "הדרך למטה עוד ארוכה" ■ פרשן כלכלי במרקטוואץ': "סין בשוק דובי שיימשך עוד שנים ארוכות"

בורסת סין / צילום: רויטרס
בורסת סין / צילום: רויטרס

המפולת בבורסת סין מטלטלת היום (ד') את השווקים. אחרי המראה של 150% בשנה, מדד שנחאי קרס בכ-30% תוך 3 שבועות בלבד, והמשקיעים חוששים מהאטה בצמיחה הכלכלית בסין האנמית גם כך. בעוד שגולדמן זאקס סבור כי מדובר בהזדמנות קנייה, אנליסטים אחרים ממליצים להתרחק מהשוק הסיני, ויש מי שחושב שהנפילות רק בתחילתן.

"המפולת בשוק המניות בסין רק התחילה", כותב היום הווארד גולד, פרשן כלכלי באתר מרקטוואץ'. "מה שקרה היום בבורסה בסין הוכיח כי צעדי הממשל לבלום את המפולת נכשלו".

בזמן שמורדג סטנלי, שהוציא המלצת "מכירה" על השוק הסיני לפני שבועות, צופה כעת כי מדד CSI יצנח ל-3,250 נקודות (ירידה של עוד 7.3% מרמתו היום) עד אמצע שנת 2016, ובסיטיגרופ כתבו בסקירה למשקיעים ש"הדרך למטה עוד ארוכה", גולד מסכים ואומר: "יש עוד מקום לרדת הרבה".

"סין, ברזיל, רוסיה ושווקים מתעוררים אחרים סובלים משוק דובי מחזורי שיימשך עוד שנים", טוען גולד. "הכאב יימשך עד סוף העשור. שוק דובי מאופיין בירידות פתאומיות וחדות וכן בעליות קצרות ומהירות שמשטות באנשים וגורמות להם לחשוב שהן אמיתיות. בשוק שורי, העליות יוצרות שיאים חדשים; בשוק דובי זה אף פעם לא קורה".

גולד מזכיר שסין נאבקת לעמוד ביעד צמיחה של 7% השנה וכן את העובדה שמשקיעים פרטיים רבים הכניסו כספים לשוק המניות וניפחו אותו. כעת, קורה ההיפך: "כשמשקיעים לא מתוחכמים נכנסים לבעיה, הם בפאניקה וזורקים הכל. אותם אנשים שהרימו את מדד שנחאי ל-5,000 נקודות יורידו אותו כל הדרך למטה עכשיו, אולי אפילו ל-1,500 נק' ושם תגיע התחתית".

אם התחזית של גולד תתממש, המשמעות היא קריסה של עוד 57% במדד.

כתבות נוספות בנושא:

עוד יום קשה בבורסת סין: המסחר הופסק ב-40% מהמניות

הממשל הסיני החל לקנות מניות קטנות ובינוניות

האם השוק הסיני עדיין יקר?