מגמה חדשה?

האם הציבור הרחב טועה בגדול כשהוא ממשיך לקנות דירות במחירים הנוכחיים?

פועלים באתר בנייה / צילום: תמר מצפי
פועלים באתר בנייה / צילום: תמר מצפי

ברשות מקרקעי ישראל מרגישים בימים האחרונים שהרוח משנה כיוון. את הלימון משבוע שעבר, כישלון המכרז הענק בקרית ביאליק, הופכים ברמ"י ובמשרד האוצר ללימונדה. לא כישלון של הסכם גג, אלא תחושה שבעל הבית השתגע ושבשוק מרגישים שכללי המשחק סוף סוף באמת עומדים להשתנות.

בשבוע שעבר התברר כי בשיווק קרקע ל-1,089 דירות בחמישה מתחמים בשכונת אפק החדשה בקרית ביאליק הוגשו בסה"כ תשע הצעות על ידי יזמים. זאת, לעומת עשרות הצעות שהוגשו במכרזים אחרונים ברחבי הארץ ולמרות קמפיין מאסיבי בתקשורת ששיווק את הסכם הגג בצפון הארץ.

מרבית הקרקעות (663 דירות) חזרו למדינה ללא הצעות זוכות. שלושה יזמים - אפריקה ישראל ושיכון ובינוי (בהצעה משותפת נדירה יחסית) וחברת דורון וגיא לוי, זכו בקרקעות ל-426 דירות בסה"כ, במחיר קרקע ופיתוח של 313 אלף שקל לדירה בממוצע.

רק שבועיים קודם לכן נסגר מכרז בשכונת הרקפות בקרית ביאליק. 25 הצעות הוגשו אז לחמישה מתחמים שכללו 240 דירות. קרקע לדירה נמכרה ב-417 אלף שקל (קרקע ופיתוח).

ברמ"י ובמשרד האוצר בטוחים שהקבלנים מפנימים כאמור שכללי המשחק השתנו. העובדה שמכרזי "מחיר למשתכן" עומדים להשתלט על השוק - שיטה שבה הקבלנים מתחרים ביניהם על מחיר הדירה הזול ביותר בהינתן קרקע מסובסדת, ולא על מחיר קרקע היקר ביותר - כבר מחלחלת לשטח.

"מחיר למשתכן זה לא דבר חדש, אבל לראשונה במשרד האוצר מאמינים בו והם שדוחפים אותו בכל הכוח", אמר לנו גורם בכיר ברמ"י בסוף השבוע, "אני לא רואה תרחיש שהפעם זה לא עובד".

החשש הגדול הוא שרתיעת היזמים תמשך, וגם מכרזי מחיר למשתכן יישארו על המדף. באוצר כבר מתכוננים: אם ישראלים לא ירימו את הכפפה, הם לא חוששים לדבר על חברות זרות שייבנו פה פרויקטים שלמים, "כמו שהסינים חפרו את מנהרות הכרמל".

בכל מקרה, עדיין מוקדם לדעת אם יש כאן מגמה חדשה. האם יזמי הנדל"ן באמת מרגישים התקררות, והאם הציבור הרחב טועה בגדול כשהוא ממשיך לקנות דירות במחירים הנוכחיים. כמה ימים אחרי פתיחת המעטפות הריקות בקרית ביאליק, נסגר בשבוע שעבר מכרז בקרית גת. הבלגן שהיה במשרדי רמ"י, כשעשרות קבלנים באו והגישו הצעות, צינן את האופטמיות הגדולה.