הבורסה ננעלה בעליות בעקבות יוון; מדד הבנקים זינק

ירידות חדות נרשמו באג"ח הממשלתיות הארוכות ■ מחזור המסחר הסתכם בכ-1.5 מיליארד שקל

בורסה / צילום: תמר מצפי
בורסה / צילום: תמר מצפי

ההסכם שנחתם בין האיחוד האירופאי ליוון שלח את הבורסות בעולם, וגם את הבורסה המקומית, לעליות היום (ב'). מדד הבנקים בלט בעלייה חדה של 2.3%. בשוק האג"ח מנגד נרשמו ירידות חדות של עד 0.6% בממשלתיות השקליות הארוכות. מחזור המסחר הסתכם בכ-1.5 מיליארד שקל.

ראש ממשלת בלגיה טען הבוקר שהאיחוד האירופי הגיע להסכם עם ממשלת יוון בנוגע לחבילת סיוע שלישית במספר. גם ראש המועצה האירופית, דונלד טאסק, אישר כי יש הסכם עם יוון. לפי שמועות שלא אושרו עדיין, הבנק המרכזי האירופי (ECB) הסכים לדחות ליוון תשלום של 3.5 מיליארד אירו שהיא היתה צריכה לשלם עד 20 ביולי.

היקף חבילת החילוץ שעומד כעת על הפרק הוא 86 מיליארד אירו על פני 3 שנים, מתוך סך של 240 מיליארד אירו בחבילה הכוללת. ב-20 ביולי, כאמור, המדינה חייבת לשלם 3.5 מיליארד אירו לקרן המטבע, ובאמצע אוגוסט יוון חייבת לשלם ל-IMF חוב של 22 מיליארד אירו. בנוסף, יוון נדרשת להתחייב עוד השבוע לרפורמות מקיפות לפני המו"מ על סיוע כספי.

"ההבטחה הגדולה של מפלגת סיריזה נמוגה"

עמית כהן, מנהל השקעות לניירות ערך זרים בהלמן-אלדובי, אומר כי בסיכומו של עניין נראה כי היוונים הפסידו הרבה יותר בעקבות הניסיונות שלהם להרוויח זמן ולנסות ולהשיג הצעה טובה יותר תוך שהם מאיימים על נקיטת צעדים קיצונים. ההבטחה הגדולה של מפלגת סיריזה נמוגה כאשר ציפראס חתם על הסכם נוקשה הרבה יותר מזה שהוצע לו לפני משאל העם. ההשלכות של חתימה על ההסכם היא שהשווקים יכולים לנשום לרווחה ולהניח את סיפור יוון מאחורה ולהמשיך להתמקד בהתאוששות ביבשת אירופה ובהרחבה המוניטרית של דראגי, מה שאומר שהסנטימנט החיובי יחזור לשרור בשווקים ולהביא עימו עליות בשווקים אשר בעקבות באירועים רשמו ירידות של עד 10 אחוזים בחלק מהם.

"בטווח הארוך יותר נראה כי הדברים לא כל כך פשוטים שכן האירועים האחרונים הציפו נושאים כואבים עימם יצטרך גוש האירו להתמודד גם בעתיד, שכן המשא ומתן עם יוון חשף את הפוליטיקה שפועלת מאחורי הגוש בו מדינות חזקות כופות את רצונן על מדינות חלשות. כמן כן בעוד מספר חודשים עיני המשקיעים ישאו על עבר ספרד שם יתקיימו בחירות כלליות בחודש דצמבר. נראה כי גם בספרד עולה כוחה של מפלגת שמאל אשר רוצה להקל על צעדי הצנע וקוראת להתנתק מהאירו, המשקיעים יעקבו בדריכות אחרי תוצאות הבחירות על מנת לראות אם מדובר על שידור חוזר", אומר כהן.

ובארץ, משרד האוצר מקדם קיצוץ רוחבי של 3% בתקציבי הפעילות של משרדי הממשלה כדי לסגור בור של 10 מיליארד שקל בתקציב 2016. בדיונים שנערכו בימים האחרונים אצל ראש הממשלה בנימין נתניהו הבהירו ראשי האוצר כי לא יהיה מנוס מקיצוץ רוחבי בהיקף נרחב גם אם נתניהו יצליח במאמציו להפחית ב-50% את ההוצאה המתוכננת במסגרת ההסכמים הקואליציוניים.

בתוך כך נמשכו אתמול המאמצים להשיג את הסכמת השותפים הקואליציוניים, ובראשם המפלגות החרדיות, לקיצוץ בסכומים שהובטחו במסגרת ההסכמים. באוצר מעריכים כי לא ניתן יהיה לפגוע בגידול המתוכנן בקצבאות הילדים, בהיקף של 2.6 מיליארד שקל, ולכל היותר ניתן יהיה לפרוס אותו על פני תקופה יחסית ארוכה.

מניות במוקד

בטווח הארוך, לטבע עדיף בלי מיילן, כך סבור האנליסט ד"ר רוני גל מ-Bernstein Research. בשיחה שערך עם משקיעים, ובסקירה שפרסם אחריה, כתב גל, "אנשים שואלים האם לקנות את מניית טבע על רקע עסקת מיילן. התשובה שלנו היא 'עסקת מיילן היא דרך אחת לטפס על ההר, אבל אנחנו אוהבים יותר את הטיפוס מהצד השני'".

מניות הבנקים בלטו בעליות. נציין את הפועלים , לאומי והבינלאומי. גם כיל בלטה בעלייה חדה ומנגד בזק רשמה ירידה חדה.

[לפורטל הפיננסי][לאתר המעו"ף][לאתר האג"ח]