22 א' ש' קנס לנילי פריאל על העסקת עובדת זרה ללא היתר

ביה"ד: "מדובר בעבירה שביסודה עומד מניע כלכלי מובהק, ולכן יש להטיל בגינה סנקציה כספית הרתעתית, זאת בשל ההשלכות החברתיות והמוסריות הנלוות אליה"

נילי פריאל, העוזרת וירג'יניה / צלם: אבשלום שושני
נילי פריאל, העוזרת וירג'יניה / צלם: אבשלום שושני

בית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב גזר היום (ב') קנס של 22 אלף שקל על נילי פריאל, רעיית ראש הממשלה לשעבר, אהוד ברק, בגין העסקת עובדת זרה מהפיליפינים, שלא כדין וללא ביטוח רפואי, בעבודות משק-בית.

העובדת הועסקה בביתם של ברק ופריאל ברחוב פנקס בתל-אביב בחודשים מארס עד אוקטובר 2009.

בנוסף לקנס, בית הדין הורה לפריאל לחתום על התחייבות להימנע מביצוע עבירות מסוג שבהן היא הורשעה, בגובה הקנס המירבי בסך של למעלה מ-58 אלף שקל, למשך 3 שנים.

פריאל הורשעה במארס השנה, לאחר שהודתה ב-3 עבירות כפי שיוחסו לה בכתב האישום: העסקת עובדת זרה שלא כדין, העסקה ללא חוזה עבודה בכתב והעסקה ללא הסדרה של ביטוח רפואי.

שופטת בית הדין, אורנית אגסי, קבעה בגזר הדין כי "מדובר בעבירה שביסודה עומד מניע כלכלי מובהק, ולכן יש להטיל בגינה סנקציה כספית הרתעתית, זאת בשל ההשלכות החברתיות והמוסריות הנלוות אליה".

השופטת גם ציינה לזכותה של פריאל את העובדה ששילמה לעובדת הזרה את כל זכויותיה ו"נהגה כלפיה בהגינות", זאת לאחר שהעובדת "הצהירה כלפי הנאשמת כי יש לה היתר לעבוד, הגם שלא הייתה רשאית לעבוד על-פי הדין, וכי יש לה ביטוח רפואי".

פרשת נילי פריאל והעובדת הזרה עברה מספר תהפוכות. בתחילה סגר היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, את התיק נגד פריאל בשל חוסר ראיות בשל קושי לאתר את העובדת הזרה. ואולם, לאחר שהעובדת אותרה על-ידי כלי תקשורת, נפתחה החקירה מחדש, והיועמ"ש הודיע כי לא ניתן יהיה לסיים את הפרשה בתשלום כופר, למרות בקשתה של פריאל.

ב-2011 הוחלט להגיש את כתב האישום נגד פריאל. במקביל, ובעקבות עתירות שהוגשו בנושא, הבהירה הפרקליטות כי ברק עצמו לא יזומן לחקירה בנושא.

בהתייחסות פומבית של ברק לפרשה באותם הימים, הודה ראש הממשלה לשעבר כי "העסקת העובדת הזרה היא טעות, ורעייתי הודתה בה וביקשה לשלם קנס. היא מוכנה לקבל על עצמה את העונש שכל אזרח מקבל".

עם זאת, ברק מתח ביקורת על אופן הטיפול בפרשה, וטען כי פריאל הופלתה לרעה בשל היותה אשתו. "אלמלא נילי הייתה אשתי, היא הייתה משלמת קנס. היא ביקשה לשלם - ולא נענתה מסיבות שאני לא מבין עד היום", אמר.

נזכיר כי לפני כשנתיים הרשיע בית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב, במסגרת הסדר טיעון, את אביבה וינשטיין, רעייתו של היועץ המשפטי לממשלה, בהעסקת עובד זר ללא היתר בביתה, וגזר עליה קנס בסך 20 אלף שקל.

בא-כוחה של פריאל, עו"ד נבות תל-צור ממשרד רם כספי, מסר בתגובה: "קיבלנו את גזר הדין בסיפוק".