רומן אברמוביץ' מוביל השקעה של 21 מ' ד' ב-AnyClip הישראלית

חברת הסטארט-אפ הישראלית פיתחה פלטפורמה להפצת וידיאו איכותי מבוסס תוכן והקשר טקסטואלי ■ בעבר השקיעו בחברה גם מנכ"ל AOL לשעבר, בוב פיטמן, וכן מנכ"ל ונשיא סוני לשעבר, מיכאל שולהוף

רומן אברמוביץ' / צלם: רויטרס
רומן אברמוביץ' / צלם: רויטרס

חברת הסטארט-אפ הישראלית AnyClip, שפיתחה פלטפורמה להפצת וידיאו איכותי מבוסס תוכן והקשר טקסטואלי, מגייסת 21 מיליון דולר. את סבב הגיוס מוביל המיליארדר הרוסי רומן אברמוביץ' באמצעות חברת ההשקעות שלו Ervington Invstment.

לצד אברמוביץ', לקחו חלק בסיבוב גם חברת Limelight Networks שנחשבת לחברה מובילה כספקית שירותי CDN לצד משקיעים קיימים - הקרן הירושלמית JVP, קרן GTI ומשקיעים נוספים. בחברה, שהייתה חברת חממה של JVP וח"כ אראל מרגלית, בתפקידו הקודם ב-JVP, נמנה עם מייסדיה, השקיעו בעבר גם מנכ"ל AOL לשעבר, בוב פיטמן, וכן מנכ"ל ונשיא סוני לשעבר, מיכאל שולהוף.

מבחינת אברמוביץ', אין זו הפעם הראשונה שהוא משקיע בסטארט-אפים ישראלים. הוא השקיע 15 מיליון דולר בסטארט-אפ Music Messenger, השקיע 10 מיליון דולר בחברת Store Dot, לקח חלק בסבב בהיקף של 27 מיליון דולר בחברת Via, השקיע 2 מיליון דולר בחברת AcousticEye וכן הוביל השקעה של 2.25 מיליון דולר בחברת ההשקעות iAngels.

חברת AnyClip , שהוקמה ב-2008 על-ידי מייסד קרן JVP וח"כ אראל מרגלית, מיכאל (מיקי) שולהאוף וקרן GTI, הייתה אמורה להיות הבטחה גדולה. הרעיון היה פיתוח טכנולוגיה שמאפשרת חיפוש בסרטים ואיתור כל קטע בסרט באמצעות מגוון מאפיינים - הדמויות, פרטי הסצנה, המיקום, מידע התנהגותי ואפילו חפצים או מותגים המוזכרים בו.

בזה אחר זה הוציאה AnyClip הודעות על חתימת הסכמים לשיתוף פעולה אסטרטגי עם האולפנים המובילים בהוליווד כמו וורנר ברדרס ויוניברסל. אבל משהו השתבש מעט בדרך ולא התרומם. "אני מאמין שאנחנו נמצאים על הרדאר של חברות כמו גוגל, מיקרוסופט ויאהו, מכיוון שאלה גופי ענק שאנחנו רלבנטיים עבורם", אמר ב-2011 מנכ"ל החברה, אורן נאומן, בראיון ל"גלובס".

לפני שנתיים החליטה החברה לשנות כיוון, מה שגרם לה לעלות על דרך המלך.
יכולות ניתוח הווידיאו שלה מ-50 קטגוריות ו-200 תתי קטגוריות מאפשרות לה היום להציע לבעלי אתרים שימוש בקטעי הווידיאו שבאתר שלה כדי לשלבם בתוך כתבות רלבנטיות. על בסיס סרטונים אלה, מופיעות פרסומות וההכנסות מתחלקות בין הצדדים.

בעקבות השינוי, הגיעה גם ההצלחה. חברת AnyClip מדורגת בתקופה האחרונה במקומות הראשונים בדירוג חברות הווידיאו של חברת המחקר קומסקור, לצד חברות כמו גוגל, פייסבוק, יאהו ואחרות.

חברת AnyClip מעסיקה כיום 50 עובדים, 90% מהם בישראל. בעקבות הגיוס מתכננת החברה לגייס עשרות עובדים נוספים, כשמרביתם יצטרפו למשרדי החברה בישראל.

"אני נרגש שהנהלת AnyClip וצוות העובדים המסור זוכים להכרה ממשקיעים מובילים", אמר אורן נאומן, נשיא ומנכ"ל AnyClip. "זו תקופה מלהיבה מאוד בחברה, כשהביקוש למוצר ולטכנולוגיה גובר בקצב מהיר".

גדי תירוש, יו"ר AnyClip ושותף מנהל בקרן JVP, הוסיף כי "אורן והצוות פיתחו כלי עוצמתי המעניק פתרון לבעיה המרכזית איתה מתמודדים מרבית המפרסמים כיום. הפלטפורמה משרתת לא רק את קהלי היעד על-ידי חשיפתם לתוכן וידאו רלוונטי וממוקד, אלא גם מבטיחה כי התוכן ייצפה בסביבה בטוחה".

"המחשבה הייתה שאנשים יבואו לאתר מסוים ויחפשו קטעים מתוך סרטים", מסביר נאומן את הרעיון הראשוני. "אבל להביא אנשים מרחבי האינטרנט לאתר ולשכנע אותה לבצע פעולה אקטיבית כמו חיפוש זה תהליך יקר ומורכב. לכן, החלטנו שהרבה יותר טוב להקים רשת הפצה ובמקום להביא את האנשים למקום אחד, להפיץ את זה לאתרים חיצוניים".

כך, מסביר נאומן, הטכנולוגיה של AnyClip יודעת לנתח לעומק עשרות מאפיינים מתוך סרטים וסדרות טלוויזיה ובאמצעות ניתוח טקסטואלי של התוכן באתרים, להציע סרטונים רלבנטיים. "אם אתה גולש באתר בישול, אז תוכל לראות קטע מתוך תוכנית של מרתה סטיוארט ואם אתה באתר רכב, תוכל לראות קליפים מסרטים של מכוניות מיוחדות", מסביר נאומן.

השינוי הביא איתו הצלחה מרובה והחברה מדורגת בעשירייה הראשונה בין מפיצי הווידיאו המובילים בארה"ב על-פי חברת המחקר קומסקור. לדברי נאומן, החברה מנגנת 4-5 מיליארד קליפים בחודש ל-100 מיליון גולשים ייחודיים (יוניקים) בעולם. על בסיס הסרטונים האלה, מנוגנות פרסומות, שההכנסות מהן מתחלקות בין החברה הירושלמית לבין אתרי התוכן. בנוסף, החברה מאפשרת להפיץ דרך הרשת הנרחבת שלה גם סרטונים ממותגים של מפרסמים שונים.

נאומן מוסיף עוד כי הפתרון של AnyClip מאפשר גם יכולות הגנה עבור המפרסמים דרך הקפדה על שקיפות, שבה הפרסומת מופיעה באתר הרלבנטי מבחינת המפרסם; נראות, שבה הפרסומת אכן נגלית לעיני הגולש ולא מוסתרת; וכן, בדיקה שאכן הצופה הוא אדם אנושי.