ג'ון קרי על הסכם הגרעין: "עסקה טובה יותר? פנטזיה"

מזכיר המדינה האמריקאי יוצא להגנת הסכם הגרעין עם איראן ועוקץ את נתניהו: בריאיון שהעניק לתקשורת בארצו אמר כי "ישראל בטוחה יותר עם עסקת הגרעין" ■ לדבריו, הוכח כי העיצומים נגד טהרן לא הועילו: "שוחחתי עם נתניהו אתמול ובמשך כל התהליך"

ג'ון קרי / צילום: רויטרס
ג'ון קרי / צילום: רויטרס

בארה"ב ממשיכים להגן על ההסכם - ולעקוץ את נתניהו: מזכיר המדינה האמריקאית ג'ון קרי התייחס אמש (שבת) להסכם הגרעין שנחתם בתחילת השבוע שעבר בין 6 המעצמות לבין איראן ואמר כי ההסכם הפך את האזור, ובמיוחד ישראל, למקום בטוח יותר. על טענותיו של נתניהו אמר קרי: "יש הרבה פנטזיה בחוץ על 'עסקה טובה יותר'".

בריאיון שהעניק קרי לרשת השידור הציבורית האמריקאית PBS חזר והדגיש כי איש לא סיפק אלטרנטיבה להסכם. "המבקרים שאלו 'למה לא למחוץ את איראן עם הסנקציות'?, "אני אגיד לך למה. כי הם לא נמחצו על-ידי סנקציות, זה הוכח".

קרי הוסיף כי בארה"ב חששו "להתפרקות קואליציית 6 המעצמות" אם ארה"ב הייתה מגבירה את העיצומים נגד טהרן. "ההסכם מרחיק את איראן מפצצה גרעינית. הוא מאפשר לנו לפקח על מתקני הגרעין של איראן 24 שעות ביממה", הוסיף קרי, שטען כי שוחח עם נתניהו "באופן רציף" במהלך המגעים להסכם הגרעין.

לטענת שר החוץ האמריקאי ההסכם יהפוך את האזור, ובמיוחד את ישראל, למקום בטוח יותר וכי ההסכם ימנע מאיראן להשיג נשק גרעיני. לדבריו הקונגרס האמריקאי ומועצת הביטחון של האו"ם "חייבות לאשר את ההסכם" בכדי למנוע עימות במזרח התיכון.

כמו כן דחה קרי את הטענות כי כעת לאחר שהוסר אמברגו הנשק תשוב איראן לממן את ארגוני הטרור באזור, וביניהם חיזבאללה, המליציות השיעיות בעירק והחות'ים בתימן, ואמר כי על-פי החלטת מועצת הביטחון, טהרן אינה רשאית לממן את ארגוני הטרור.

דבריו של קרי מהווים חלק מהבליץ התקשורתי שמפעיל הממשל בוושינגטון מאז חתימת ההסכם. אתמול (שבת) התייחס נשיא ארה"ב ברק אובמה למהלך ההיסטורי, הדגיש את חשיבותו של הצעד הדיפלומטי שהושג לאחר חודשים ארוכים של משא ומתן - ודחה את דברי הביקורת שהושמעו נגדו ונגד ההסכם.

בהצהרה השבועית שלו לכלי התקשורת אמר אובמה כי לו לא היה מושג הסכם, "היינו עומדים בפני מלחמה נוספת במזרח התיכון, שהוא אחד האזורים הנפיצים ביותר בעולם". לדבריו של הנשיא האמריקאי, "ההסכם הזה משיג תוצאה טובה שמרחיקה את איראן מפיתוח פצצה גרעינית. הודות לו, חל על איראן איסור קבוע לפתח נשק גרעיני. לא הסכמנו לקבל הסכם רע - וקיבלנו הסכם שענה על כל דרישותינו".

עוד הדגיש אובמה כי במקרה שאיראן לא תעמוד בתנאים עליהם התחייבה במסגרת ההסכם - יהיו לכך השלכות: "אם איראן תפר את התחייבויותיה, הסנקציות הקשות שהטלנו על הכלכלה האיראנית וגרמו לה לנזק גדול ושבכלל הובילו להסכם הזה, הן יוטלו שוב".

הנשיא האמריקאי הבהיר כי ההסכם אינו מספק מענה לאיומי איראן על המדינות הסמוכות לה במזרח התיכון, אך הדגיש כי הוא היחיד שעשה הכי הרבה על מנת למנוע ממנה לאיים בנשק גרעיני על האזור: "עשיתי יותר משכל אחד אחר עשה כדי להבטיח שאיראן לא תשיג נשק גרעיני".