נדחתה שוב הצעת חוק שכירות הוגנת - גם בגרסה מרוככת

הסיבה: ויכוחים פוליטיים - חברי הקואליציה התנגדו להצעה כי חתומים עליה חברי אופוזיציה

סתיו שפיר / צילום: אביב חופי
סתיו שפיר / צילום: אביב חופי

הצעת חוק שכירות הוגנת במתכונתה המחודשת והמרוככת עלתה היום (א') לדיון בוועדת שרים לחקיקה אך שוב נתקלה בקשיים ומועד ההצבעה על הצעת החוק נדחה. הצעת החוק עלתה לאישור ועדת השרים לאחר תקופה לא קצרה במסגרתה עבדו אנשי משרד האוצר ומשרד המשפטים על הצעת החוק, ולאחר שהוכנסו בנוסח המקורי כמה שינויים וזאת בשל אי הסכמות בין האוצר, משרד המשפטים וגם רשות המיסים.

נזכיר שאת הצעת החוק הראשונה קידמה חברת הכנסת סתיו שפיר לצד חברי כנסת נוספים ובשלב מאוחר יותר קידמו שר האוצר דאז, יאיר לפיד ושרת המשפטים דאז, ציפי לבני הצעת חוק דומה. אולם, ההצעה לא הצליחה להתקדם טרם פוזרה הממשלה ולכן היא צריכה לעבור כעת אישור מחודש.

ההצעה שעלתה היום (א') לוועדת השרים היא הצעת חוק פרטית עליה חתומים חברת הכנסת שפיר וחבר הכנסת רועי פולקמן (כולנו) והיא צפוייה בהמשך להתאחד עם הצעת חוק ממשלתית שמגישים שר האוצר משה כחלון ושרת המשפטים אילת שקד. גם היום ההצעה לא עברה את אישור הוועדה בצורה אוטומטית ונתקלה בקשיים בעיקר בשל התנגדות חברי הקואליציה בתמיכה בחוק עליו חתומים גם חברי אופוזיציה, כלומר ויכוחים פוליטיים שאינם קשורים דווקא לתוכן הצעת החוק. כאמור, לאחר דיון בהצעת החוק, והתנגדות שהועלתה על ידי חלק מחברי הוועדה, נדחתה ההצבעה על אישור הצעת החוק להמשך חקיקה למועד מאוחר יותר שטרם נקבע, ככל הנראה רק בתחילת מושב בכנסת הבא.

החידוש העיקרי בהצעת החוק עליה הסכימו בימים האחרונים כל הגופים הרלוונטיים הוא מתן תמריץ לבעל הדירה כדי שירצה להשכיר אותה לטווח ארוך (לפחות 3 שנים) בצורה של מתן פטור ממס שבח בשלב מאוחר יותר באם ימכור הדירה. עם זאת, חלק ניכר מהצעת החוק הופך למעשה להיות נתון לשיקול דעתו של בעל הדירה, כלומר הצעת החוק לא מחייבת את בעל הדירה לקיים את חוק שכירות הוגנת אלא מתמרץ אותו לעשות כן כדי לזכות בתמריץ המס.

מלבד תקופת השכירות שצריכה כאמור להיות לפחות 3 שנים, מדובר גם על אי העלאת שכר הדירה ביותר מ-2% בשנה וגם לעמוד בתנאים של דירה נאותה למגורים והסדרת יחסי שוכר משכיר. נזכיר שהנוסח המקורי של חוק שכירות הוגנת ביקש להטיל חובה על משכירי הדירות לעמוד בשורה של תנאים כמו הקפאת שכר הדירה וגם עמידה בתנאים שונים של דירה נאותה למגורים וכד' אולם נושאים אלו הפכו כעת להיות וולונטריים ותלויים רק בבעל הדירה במידה וירצה להינות מהתמריץ המוצע.

במקביל, מה שכן מוטל כחובה על משכיר הדירה הוא החובה לדווח למדינה על השכרת הדירה ולהעביר את החוזה. כך, על פי הצעת החוק המעודכנת, יקבע החוק חובה על משכירי הדירות להעביר את חוזה השכירות שנחתם לגוף מיוחד שיוקם למטרה זו במשרד המשפטים. מדובר ברשם לענייני שכירות, תפקיד חדש שלא היה קיים עד היום שכל תפקידו יהיה לקלוט את חוזי השכירות כדי לאסוף מידע על היצע הדירות להשכרה כמו גם על חוזי השכירות. עוד על פי הצעת החוק המעודכנת, הרשימה שתכלול את חוזי השכירות ברמה הארצית עתידה להיות פתוחה לציבור הרחב כדי שגם המדינה וגם הציבור יוכלו לדעת היכן הדירות וגם מה גובה השכירות.

במקביל, מחר עתידה להתכנס בפעם הראשונה ועדת הרפורמות החדשה בכנסת, ועדה שהוקמה ביוזמת שר האומר משה כחלון ותפקידה יהיה לקדם חקיקה והעברת רפורמות במסלול מהיר. בישיבתה הראשונה צפויה הוועדה החדשה לדון בחוק הרשות החדשה להתחדשות עירונית.

בראש הועדה יעמוד חבר הכנסת אלי כהן (כולנו) ולצידו יכהנו כחברי ועדה גם חברי הכנסת רועי פולקמן (כולנו) איציק שמולי (המחנה הציוני), דניאל עטר (המחנה הציוני), דוד ביטן (הליכוד), יואב קיש (הליכוד), יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת), מאיר כהן (יש עתיד), יינון מגל (הבית היהודי), יואב בן צור (ש"ס), אורי מקלב (יהדות התורה), רוברט אילטוב (ישראל ביתנו) ועיסאווי פריג' (מרצ).

בעקבות הדחייה באישור הצעת החוק בוועדת שרים לחקיקה אמרה היום חברת הכנסת סתיו שפיר, כי "השיתוק שמאפיין את ממשלת נתניהו הרביעית תקף גם את תחום הדיור. זאת הפעם השנייה שהחוק שהגשתי יחד עם ח״כ רועי פולקמן עולה לוועדת השרים אחרי שכל הגורמים הרלוונטיים במשרדי בממשלה אישרו את המתווה המתגבש ונתנו את הסכמתם, ושרי הממשלה פשוט לא מסוגלים לאשר אותו וההצבעה נדחתה למושב הבא. ל-2 מיליון השוכרים בישראל אין נצח לחכות לשכירות הוגנת. כשמדובר בהחלטות כ״כ רגישות שההשלכות שלהן על השוק עצומות אי אפשר לגרור רגליים, צריך להחליט ולבצע וכמה שיותר מהר. הממשלה אמרה היום בצורה הכי פשוטה לצעירי ישראל שהם פשוט לא מעניינים אותה".