אלי אלעזרא - בין העצורים בחשד להעלמות מס באלבר

גם המנכ"ל וסמנכ"לית הכספים נעצרו ■ החשד: אלבר ביצעה יבוא מקביל של כ-1,500 רכבי הונדה, טויוטה ולקסוס מדילרים בארה"ב ולא מסוכן מורשה, וכדי לעקוף זאת הציגה לרשויות בישראל מסמכים מזויפים ■ אלבר: לחשדות אין בסיס, וייתכן שמקורם בגורמים שמטרתם למנוע תחרות

אלי אלעזרא / צלם: תמר מצפי
אלי אלעזרא / צלם: תמר מצפי

איש העסקים אלי אלעזרא, בעל השליטה בקבוצת אלעזרא ויו"ר דירקטוריון חברת הליסינג והשכרת הרכב אלבר, נעצר על-ידי רשות המסים, ושוחרר למעצר-בית עד מחר (ג'), במסגרת חקירת הרשות נגד החברה בחשד להונאת המכס ולהתחמקות ממס בהיקף של 25 מיליון שקל.

יחד עם אלעזרא נעצרו ושוחררו בתנאים מגבילים שני בכירים נוספים בחברה - אחיינו של בעל השליטה אלי אלעזרא, אורן אלעזרא, המכהן כמנכ"ל החברה; ואירית פרנקו, סמנכ"לית הכספים של החברה.

אמש (א') הותר לפרסום, כי רשות המסים מנהלת זה תקופה חקירה נגד חברת "אלבר ניהול ציי רכב", מחברות הליסינג וההשכרה המובילות בישראל, בחשד להונאת המכס ומשרד התחבורה, תוך הגשת מסמכים כוזבים למכס, והנמכת מחיר, במהלך ביצוע יבוא מקביל של רכבים לישראל. לחברה מיוחסים חשדות לביצוע עבירות על פקודת המכס, פקודת היבוא והיצוא, חוק מס קנייה וחוק איסור הלבנת הון.

אתמול ביצעו חוקרי הרשות חיפושים במשרדי החברה, שבמסגרתם נתפסו מסמכים רבים וחומרי מחשב המחזקים, לטענת הרשות, את החשדות נגד החברה והמעורבים. בתום החיפוש, עוכבו לחקירה בכירים בחברה, ובהם שלושת החשודים שהובאו היום (ב') לבית המשפט לצורך שחרורם בתנאים.

מדובר בחקירה ממושכת שהתנהלה כחקירה סמויה זה תקופה במחלקת החקירות מכס ומע"מ חיפה. בסוף השבוע הפכה החקירה לגלויה עם מעצרם של בכירים בחברה. אולם בשל ריבוי המעורבים שטרם נחקרו עד סוף השבוע, ומחשש לשיבוש הליכי החקירה, ביקשה רשות המסים מבית המשפט להטיל איסור פרסום כולל על הפרשה, החקירה ועל המעורבים בה.

עם התפתחות החקירה, ולאחר חקירת בכירי החברה ועדים רבים נוספים, פחת החשש לשיבוש הליכי חקירה - והרשות ביקשה מבית המשפט להסיר את צו איסור הפרסום. מאחר שמדובר בחברה ציבורית הנסחרת בבורסה, ישנה חשיבות רבה ליידוע המשקיעים על עצם קיומה של החקירה.

בבקשות לשחרור החשודים ממעצר שהוגשו לבית המשפט על-ידי מחלקת חקירות מכס ומע"מ, מפורטים החשדות נגד החברה ובכיריה. בין היתר צוין, כי בחודש אפריל 2014 החלה אלבר לעסוק ביבוא מקביל של רכבים מתוצרת הונדה, טויוטה ולקסוס מארה"ב. על-פי החשד, החברה רכשה את הרכבים מדילרים שונים בארה"ב ולא מסוכן מורשה.

בבקשות נטען, כי על מנת לעקוף או להסתיר עובדה זו, החברה הציגה לרשויות בישראל מסמכים כוזבים או מזויפים של חברה אמריקאית העוסקת במסחר בכלי רכב והעומדת בקריטריונים הנדרשים לצורך קבלת היתר ליבוא מקביל - אך בפועל חברה זו לא ביצעה, לפי החשד, כל פעילות עסקית מול החברה הישראלית. לפי החשד, יובאו על-ידי חברת אלבר בדרך זו כ-1,500 רכבים שערכם נאמד ב-150 מיליון שקל.

בנוסף, על-פי החשד, אלבר ביצעה הנמכות בערך הרכבים שיובאו, ובכך התחמקה מתשלום מסי יבוא בהיקף של כ-25 מיליון שקל.

הבוקר הובאו בכירי החברה - אלי אלעזרא, אורן אלעזרא ואירית פרנקו לבית משפט השלום בחיפה לדיון על שחרורם בערבות בתנאים מגבילים. שופטת בית משפט השלום בחיפה, איילה הוך, אישרה את ההסכמות שאליהן הגיעו הצדדים בנוגע לתנאים המגבילים שיוטלו על החשודים.

בין היתר, נקבע כי אלי אלעזרא ישהה במעצר-בית עד מחר, יפקיד ערבות כספית של מיליון שקל אשר תוצא מחשבון חברת אלבר, ויחתום על ערבות עצמית בסך מיליון שקל להבטחת התייצבותו בדיונים ובחקירה. בנוסף, הוטל עליו צו איסור יציאה מהארץ, ונאסר עליו ליצור קשר עם מי מהמעורבים בפרשה.

אלבר: ניסיון למנוע תחרות

בהמשך להתרת הפרסום על החקירה, הודיעה היום אלבר לבורסה, כי "החברה מבקשת לעדכן בדבר קיומה של חקירה המבוצעת על-ידי רשות המסים בקשר עם פעילות היבוא המקביל של חברה-בת של החברה - אלבר ציי רכב בע"מ. במסגרת פעולות החקירה זומנו מספר נושאי משרה ועובדים בחברה, בעבר ובהווה, לחקירה בחשד לביצוע עבירות על חוק מע"מ, פקודת המכס, פקודת היבוא והיצוא, חוק מס קנייה וחוק איסור הלבנת הון.

"החברה סבורה כי לחשדות הנ"ל אין בסיס ממשי, וייתכן אף שמקורם בגורמים אשר מטרתם למנוע קיומה של תחרות. עם זאת, בשלב זה החברה אינה יכולה להעריך את השפעת החקירה על החברה".

בהמשך הוציאה אלבר תגובה מפורטת לחשדות, שבמסגרתה היא מפנה אצבע מאשימה כלפי מתחריה: "חברת אלבר צפתה, כי כניסתה לתחום היבוא המקביל תלווה במאבק לא קל מול חלק מיבואני הרכב, שהתחרות בשוק תגרום להם להפסדים. למרות זאת, החליטה החברה להשקיע משאבים רבים ביצירת חטיבת היבוא המקביל, כאשר מטרה מרכזית עומדת ביסוד ההחלטה - לשבור את המונופול בשוק הרכב הישראלי ולחלץ את הנהג הכבול במחירים מופקעים.

"מאות לקוחות נהנים כיום מרכבים חדשים במחירים סבירים, הנמוכים באופן משמעותי מהמחיר שאותו מציע היבואן. אנו שמחים על שחוללנו מהפכה של ממש ומשוכנעים כי לא נעשה דבר בניגוד לחוק. צר לנו על שגורמים אינטרסנטים פעלו בדרכים פסולות לפגוע בחברת אלבר ובצרכן הישראלי. אנו סומכים את ידינו על רשויות החוק החוקרות את הנושא בימים אלה, משוכנעים כי הצדק ייצא לאור ונחושים להמשיך במלוא המרץ בפעילות היבוא המקביל".

מבלה עם דנינו

קבוצת אלעזרא שבבעלות אלי אלעזרא שולטת בחברת הבנייה אפרידר, בחברת הליסינג אלבר, ובחברת הביטוח הכשרה ביטוח. שמו של איש העסקים אלי אלעזרא, בעל השליטה בקבוצה, עלה לכותרות לאחרונה כמי שנכנס לעשירייה השנייה של שיאני השכר לשנת 2014. עלות העסקתו כיו"ר חברת הכשרה ביטוח עמדה על 6.3 מיליון שקל; 3 מיליון שקל מתוכם מענק, והיתרה שכר. אלעזרא נהנה גם מתגמולים של 3.5 מיליון שקל בתפקידו כיו"ר חברת הליסינג אלבר. כך שבסך הכול עלות העסקתו אשתקד הסתכמה ב-9.8 מיליון שקל.

אלעזרא מוכר כידידו הקרוב של מפכ"ל המשטרה לשעבר, יוחנן דנינו. מפרסומים בעניינם עולה, כי השניים הם חברי ילדות, גדלו יחד בשכונת המצוקה שמשון באשקלון, והם נוהגים לבלות יחד בחגים ובאירועים נוספים.

מהשחקניות המרכזיות בשוק הליסינג

קבוצת אלבר, אחת מ-4 השחקניות המרכזיות בשוק הליסינג הישראלי, שיווקה מאז אפריל אשתקד מכוניות שייבאה ביבוא מקביל (יבוא מסחרי של רכב חדש שלא דרך יצרני הרכב) במספר דגמים של טויוטה והונדה ארה"ב, בעיקר דגמי פרימיום ופאר, וגם משפחתיות דוגמת הונדה סיביק. כלי הרכב הוצעו לציבור במחירים דומים או נמוכים בעד כ-10% ממחירי דגמים מקבילים מיבוא סדיר. במקביל, חלקם נמכרו כנראה לחברה-האם אלבר ציי רכב, ושימשו לצורך ליסינג תפעולי.

לפני מספר חודשים פרש מהחברה המנכ"ל ינון עמית, שהיה מיוזמי פעילות היבוא המקביל של אלבר, ופנה לעסקים פרטיים, ובראשם הקמת חברה עצמאית ליבוא מקביל של כלי רכב מארצות-הברית. החברה, בשם "אוטומקס", החלה לפעול רשמית בשבוע שעבר מאולם תצוגה בראשון-לציון. על-פי אתר האינטרנט של החברה, שעלה לאוויר בשבוע שעבר, אוטומקס מתמקדת בשלב הראשון ביבוא דגמי קרייזלר מארצות-הברית.

יצוין כי היבוא המקביל של רכב חדש לישראל זוכה זה מספר שנים לתמיכה ולקידום אינטנסיבי של משרד התחבורה בראשות השר ישראל כ"ץ. בשנתיים האחרונות המשרד אף מקדם את "חוק שירותי הרכב" שבמסגרתו מוקדשים סעיפים רבים להגן על יוזמות של יבוא מקביל של כלי רכב חדשים, להקטין את הסיכון של היבואנים המקבילים, ולטשטש ככל הניתן את מקורות היבוא שלהם. זאת כדי "למנוע יכולת של יבואנים סדירים לחסום את היבוא המקביל".

החוק פועל גם במקביל להטיל סנקציות על יבואנים ויצרנים שינסו לחסום את היבוא המקביל. הצעות אלה "זכו" להתנגדות מהיבואנים הסדירים, שטענו בעבר כי מדובר בפתח פוטנציאלי להונאות מכס בהיקפים נרחבים.

יצוין כי האחריות על הענקת רישיונות יבוא ליבוא מקביל, בדיקת מקורות היבוא ובדיקת "כשרות" כלי הרכב המיובאים, מוטלת לפתחו של משרד התחבורה. ייתכן כי במסגרת החקירה תיבדק גם אחריותו של משרד התחבורה לבעיות, וכיצד קרה, אם קרה, שלארץ הגיעו מכוניות עם מסמכים שאינם עונים לדרישות.

הנגיעה הציבורית של אלעזרא

לאיש העסקים אלי אלעזרא נגיעה ציבורית חשובה נוספת: הוא בעל השליטה ונושא משרה בכירה - היו"ר - בחברת הכשרה ביטוח. במסגרת זו, אלעזרא אחראי גם על כספי ציבור בהיקף של מיליארדי שקלים. בדומה לכל חברות הביטוח בארץ, שליטתו ותפקידו בחברת הביטוח כפופים לאגף הפיקוח על הביטוח במשרד האוצר, בראשות דורית סלינגר.

הפיקוח על הביטוח לא היה מודע לחקירה, כל עוד היא התנהלה בשלב הסמוי. כעת, משנחשפו החשדות, אנשי האוצר עוקבים אחר המתרחש, ולא יהססו להפעיל את סמכותם אם זו תידרש. לאוצר יש את הכלים והסמכויות לפעול, אם יתברר שיש בכך צורך, לרבות הסמכות להפריד בין אלעזרא לחברה. אגב, מנגנון דומה קיים כיום בחברת ביטוח נוספת - בכלל ביטוח, שמניות השליטה בה שייכות לאי.בי.אי פיתוח אך הסמכויות בגינן נמצאות בידיו של הנאמן מטעם האוצר: משה טרי.

באוצר כבר פועלים להשיג מידע לגבי החשדות נגד אלעזרא על מנת להידרש לסוגיה אם יש להזיזו ממשרת היו"ר, ואם יש לשנות משהו ביחס למעמדו כבעל השליטה בחברה.

אלעזרא רכש את חברת הכשרה ביטוח מידי קבוצת הכשרת היישוב שבשליטת משפחת נמרודי ב-2006. זוהי חברת ביטוח מסורתית, הפועלת באמצעות סוכני ביטוח, השביעית בגודלה במשק.

ב-2014 רשמה הכשרה ביטוח פרמיות בהיקף של כ-1.5 מיליארד שקל, לעומת כ-1.3 מיליארד שקל ב-2012.

בשורה התחתונה הציגה החברה בשנה שעברה, 2014, רווח נקי כולל של כ-77 מיליון שקל, לעומת רווח של כ-74 מיליון שקל ב-2013. הרווח כלל "רווח הזדמנותי" מרכישת נדל"ן להשקעה בסך כ-31 מיליון שקל. מנכ"לית החברה היא אתי אלישקוב. החברה פעילה בתחומי הביטוח הכללי וביטוחי חיים, בדגש על ביטוחי פרט לקהל הרחב.