מה עשו קופות הגמל וקרנות ההשתלמות שלכם ברבעון החולף?

הנפילות ביוני הובילו את קופות הגמל וקרנות ההשתלמות לתשואה של מינוס 1.5% ברבעון ■ בית ההשקעות פסגות בולט בצמרת הדירוגים בקופות הגמל הגדולות והקטנות, וגם בקרנות ההשתלמות - והוא היחידי שהציג מעל 6% ב-12 החודשים האחרונים

פנסיה  / צלם: פוטוס טו גו
פנסיה / צלם: פוטוס טו גו

המחצית הראשונה של 2015 היטיבה עם החוסכים בקופות הגמל ובקרנות ההשתלמות. התשואה הענפית הממוצעת עד כה השנה הסתכמה בכ-2.9% ו-2.6%, בהתאמה, שהתווספו לתשואות חיוביות שנרשמו בתיקי העמיתים על-ידי מנהלי הקופות והקרנות בשנים האחרונות. ואולם, המחצית הראשונה של השנה לא מציירת תמונה חיובית במיוחד לגבי התשואות בחיסכון לטווח ארוך של הציבור הרחב.

מדוע? בצל ההתמשכות הבלתי נגמרת של סביבת הריביות הנמוכות, שמביאה לנסיקת מחירי נכסים רבים בעולם, ראינו ברבעון השני השנה דוגמה טובה לחוסר הוודאות הגובת ולתנודתיות המאיימת, שאפשר כי תשתנה, ואף תהפוך לתמונה שלילית בהרבה אם וכאשר הריביות יעלו.

אך לא מדובר רק בסוגיית הריביות האפסיות ובמציאות שהן מכתיבות בשוקי החוב, המניות והאחרים. ברבעון השני היו עוד כמה דרמות, שהגיעו גם לכיסם של החוסכים בשוק הישראלי. זאת, החל מהדרמה ביוון ובאיחוד האירופי, שהשליכה גם על האירו, עבור בתהפוכות שנרשמו בשוק הסיני ועבור בתזוזה מטה של שוקי האג"ח אצלנו.

כך, לאחר שברבעון הראשון השנה רשמו קופות הגמל לתגמולים וקרנות ההשתלמות תשואה נומינלית ברוטו ממוצעת של כ-4.3%, ברבעון השני התהפכה התמונה, בגלל חודש יוני, והתשואות הממוצעות שנרשמו בענפים אלה הסתכמו בכ-1.4% וב-1.6%, בהתאמה.

אם מאריכים את טווח הבדיקה עולה שב-12 החודשים החולפים רשמו קופות הגמל לתגמולים וקרנות ההשתלמות תשואות ענפיות ממוצעות של 4.9% ושל 4.4%, בהתאמה. זאת, הרחק מתחת לממוצע השנתי שרשמו ב-3 וב-5 השנים האחרונות. כך, ב-3 השנים האחרונות רשמו קופות הגמל לתגמולים הכלליות תשואה שנתית ממוצעת של 9.2%, בעוד שקרנות ההשתלמות הציגו בתקופה זו תשואה שנתית ממוצעת של כ-9%. בתקופות של 5 שנים אחרונות מדובר על תשואות שנתיות ממוצעות של כ-7% ושל 6.8%, בהתאמה.

תשואות קופות הגמל
 תשואות קופות הגמל

מגמה שלילית לכולם ביוני

בסך הכול, המגמה החיובית מאוד ברבעון הראשון השנה, והשלילית בחודש יוני וברבעון השני כולו, נרשמה בכל קופות הגמל לתגמולים וקרנות ההשתלמות. כך, כל הגופים רשמו תשואות חיוביות ברבעון הראשון, ולאחר מכן תשואות שליליות ברבעון השני (וביוני). התשואות השליליות שנרשמו ברבעון השני נעו בטווחים של בין מינוס 0.6% בעוצמה תעוז של הראל, למינוס 2.6% ומינוס 2.7% בקופות הגמל ובקרנות ההשתלמות של אלטשולר שחם, שבלט בתחתית הדירוג הרבעוני.

כך, התיק של אלטשולר שחם, שמתאפיין במח"מ ארוך, ספג ברבעון השני מכה חריפה יותר מהמתחרים. זאת בשל תפיסת ניהול ההשקעות של בית ההשקעות, ששונה מזו של רבים מהמתחרים, ושהובילה להצלחות לאורך שנים, ועתה הותירה אותו בפוזיציה קצת שונה ויותר בעייתית ביחס למתחרים, בהינתן השינויים בשווקים. כך יצא, שלאחר תקופה ארוכה של דומיננטיות בטבלת התשואות של "גלובס", שבוחנת את התשואה המתגלגלת של הגופים המנהלים ל-12 החודשים האחרונים (מדי חודש), נכון לסוף המחצית של 2015 בית ההשקעות מרמת החייל בת"א מפנה את מקומו בצמרת הדירוג ועובר לחלקה התחתון.

הגדולה ביותר בצמרת הדירוג

ומי מחליף את אלטשולר שחם בצמרת הדירוג של קופות הגמל וקרנות ההשתלמות? מי שבולט בצמרת דירוג התשואות, הן בקופות הגמל לתגמולים הגדולות, הן בקטנות והן בקרנות ההשתלמות הוא בית ההשקעות הגדול במשק: פסגות, שמנהל את קופת הגמל הגדולה במשק, גדיש.

פסגות גמל ופנסיה היא חברת הניהול של גדיש כללי, שבה מנוהלים נכסים בהיקף כולל של כ-29 מיליארד שקל, והיא היחידה בענפי הגמל וההשתלמות שמציגה תשואה שעולה על רף של 6% ב-12 החודשים האחרונים. מנכ"ל פסגות הוא חגי בדש.

כך, גדיש כללי, שרשמה ביולי 2014 עד יוני 2015 תשואה נומינלית ברוטו של 6.8%, מובילה את הדירוג של הקופות הגדולות. במקום השני נמצאת אקסלנס גמל, של בית ההשקעות אקסלנס שמנוהל על-ידי עוזי דנינו, שרשמה ב-12 החודשים האחרונים תשואה של 5.5%. במקום השלישי בדירוג תשואות קופות הגמל הגדולות ניצבת קופת גמל כללי ב' האגרסיבית יותר (באופן מובנה) של בית ההשקעות ילין לפידות, שאף הוא נמנה עם מצטייני התשואות לאורך זמן. כללי ב' של ילין לפידות רשמה ב-12 החודשים האחרונים תשואה של 5.3%. הקופה הגדולה יותר של ילין לפידות נמצאת כמה מקומות נמוך יותר - במקום השביעי, עם תשואה של כ-4.5%.

עוד נציין את שתי הקופות הגדולות של קבוצת הביטוח הראל, שאת קופותיה מנהלת חגית לוין ציטיאט, עם תשואות של 4.8%-4.9% בסיכום 12 החודשים האחרונים. זאת, כאמור, בעיקר משום שהציגו את התשואות הטובות ביותר ברבעון השני - כלומר, את התשואות הפחות שליליות.

ומה קורה עם הקופות הקטנות יותר, שמנהלות מעל לחצי מיליארד שקל אך מתחת למיליארד שקל בנכסים? כמו עם הקופות הגדולות בשוק, שם מובילה את הדירוג הקופה הגדולה ביותר, כך גם כאן: פסגות הוא המוביל. גדיש בטא של פסגות הציגה ב-12 החודשים האחרונים תשואה מצטברת של 5.8% - תשואה שממצבת אותה במקום השני בדירוג כל הקופות הכלליות שמנהלות מעל ל-500 מיליון שקל, כולל הגדולות והדומיננטיות יותר.

עד פה דנו בקופות ובגופים שבולטים בצמרת דירוג קופות הגמל לתגמולים. בצד השני של הטבלה, בתחתית, נמצאות לא רק הקופות של אלטשולר שחם - ששינה כיוון ברבעון השני השנה - אלא גם שלוש קופות קטנות יותר של שלושה גופים מובילים ובולטים, שאופי ניהול ההשקעות בהן שונה מהותית, וכנראה שנועד להביא להצלחות כשמסלולי הדגל אינם מצטיינים. על מי מדובר? גדיש עד 10% מניות של פסגות, גילעד של הראל ויסודות של אקסלנס (הראשונים עם תשואות חלשות של כ-3% והאחרון עם תשואה גרועה של 2.2% בלבד ב-12 חודשים).

ואולם, ישנו עוד בית השקעות אחד, שממשיך להציג תוצאות לא טובות בניהול ההשקעות: אנליסט. בית ההשקעות הוותיק שולח לרשימה שתי קופות קטנות: כללי וכללי ב', שהציגו ב-12 החודשים החולפים תשואות נמוכות של 3.8% ו-3.4%, בהתאמה.

עם זאת, קופות הגמל לתגמולים הן מכשיר לתקופות ארוכות, שעולות על שנה. כך, בבחינת התשואות שרשמו הקופות השונות בטווחי זמן ארוכים יותר, של 3 ו-5 שנים, עולה שהקופות שמובילות את הענף הן עדיין אלו של אלטשולר שחם, וכללי ב' של ילין לפידות גם ניצבת בצמרת (ואחותה הגדולה לא).

קרנות ההשתלמות הן שוק שונה, אך דומה, שנלווה לשוק הגמל, ושמנוהל על-ידי אותן חברות ניהול. ככאלה, תמונת התשואות שנרשמו על-ידיהן נכון לסוף המחצית הראשונה של 2015 דומה למדי לזו שמצטיירת משוק הגמל לתגמולים.

איפה משתלמים טוב יותר?

את צמרת דירוג קרנות ההשתלמות תופסים שלושה בתי השקעות: פסגות, אקסלנס וילין לפידות, כמו בגמל. כך, בצמרת דירוג התשואות של קרנות ההשתלמות לסוף יוני 2015 תופסת קרן ההשתלמות שיא כללי של פסגות, שרשמה ב-12 החודשים האחרונים תשואה נומינלית ברוטו של 6%.

אחריה ניצבות קרן ההשתלמות של אקסלנס וכללי ב' של ילין לפידות עם תשואות של 5.5% ו-5.2%, בהתאמה, ואחריהן קרן כללי של מיטב דש עם תשואה של 4.9% ב-12 החודשים האחרונים. בשקלול קרנות השתלמות שמנהלות פחות ממיליארד שקל בדירוג עולה שהקרן של בית ההשקעות אי.בי.אי, שמנוהלת על-ידי עדו קוק, רשמה בתקופה האמורה את התשואה השלישית בטיבה בענף, אחרי פסגות ואקסלנס.

תשואות קרנות ההשתלמות
 תשואות קרנות ההשתלמות