לאומי ליועצים שלו על האג"ח שהנפיק: "אטרקטיבית"

לקראת גיוס האג"ח שהושלם השבוע, שלח לאומי ניתוח הנפקה ליועצי ההשקעות שלו ■ ההמלצה יועדה ללקוחות הפונים מיוזמתם לבנק לגבי השקעה באג"ח

סניף בנק לאומי, כספומט / צלם: תמר מצפי
סניף בנק לאומי, כספומט / צלם: תמר מצפי

בנק לאומי דיווח השבוע על הצלחה בהנפקת האג"ח שביצע. הבנק, בניהולה של רקפת רוסק עמינח, גייס 2.85 מיליארד שקל בשתי סדרות אג"ח, שזכו לביקושים גבוהים. ל"גלובס" נודע כי לקראת המכרז הציבורי שנערך השבוע פרסם ענף מחקר שוק ההון של הבנק ניתוח של האג"ח המונפקות. הניתוח הופץ ליועצי ההשקעות של לאומי, וממנו ניתן ללמוד מה חושבים בבנק על האג"ח שהנפיקו, ובאיזו ריבית המליצו בבנק ללקוחות להיכנס להנפקה.

מהניתוח, שהגיע לידי "גלובס", עולה כי מבין שתי הסדרות שהונפקו, במחלקת האנליזה מעדיפים את ההשקעה בסדרה 177 הצמודה (מח"מ של 4.9 שנים) על פני 178 השקלית. "האג"ח המוצעת אטרקטיבית לאור העובדה כי היא אינה מגלמת תשואה נטו שלילית, ונושאת הגנת מדד. בנוסף, למעוניינים להשקיע באג"ח בנקים בדירוג AAA אין כמעט חלופות נוספות", כותב האנליסט ניר מושקוביץ, וממליץ להיכנס להנפקה בריבית של 0.57% ומעלה. ההנפקה נסגרה בסופו של דבר בריבית של 0.59%.

לגבי הסדרה השנייה משוקוביץ מסויג יותר. סדרה 178 כוללת אג"ח שקליות במח"מ של 7.7 שנים, ואנליסט הבנק כותב עליה כי "אגרת זו מציעה תשואה נאה ביחס לאג"ח הדומות לה. בנוסף, אפשרויות ההשקעה באג"ח בדירוג דומה מצומצמות ביותר. עם זאת, יש לציין כי לאג"ח מח"מ ארוך, ולכן הסיכון בו בתוואי העלאת ריבית גבוה ביחס לסדרה הצמודה". בלאומי ממליצים ללקוחות שרוצים להשקיע באג"ח במח"מ ארוך לגשת למכרז, ולהציע הצעות בריבית של 2.99% ומעלה. הנפקת האג"ח הסתיימה בריבית של 3.01%.

בעבודה ישנה גם התייחסות לגורמי הסיכון בבנק, ושם מוזכרים שני גורמים מרכזיים: "לבנק תלות בפעילות הבנק בתחום הנדל"ן והמשכנתאות. כמו כן, האטה במשק הישראלי או בתחום הנדל"ן, עלולה להביא לפגיעה בתוצאותיו הפיננסיות".

פוטנציאל לניגוד עניינים

כשבנק מנפיק אג"ח מצד אחד, ומייעץ ללקוחותיו להשקיע בהן מצד שני קיים בכך פוטנציאל לניגוד עניינים. יחד עם זאת, חשוב לומר כי בעבודת הבנק מודגש כי ההמלצה תימסר אך ורק במקרה של פנייה יזומה של לקוחות אל היועצים. כלומר, לפי דיסקליימר זה, היועצים אינם יכולים לפנות מיוזמתם ללקוחות ולהמליץ להם להשקיע בהנפקה. עוד צוין כי על הבנק להדגיש בפני הלקוח כי מדובר בני"ע של בנק לאומי, ושהחתם המוביל בהנפקה הוא חברת לאומי פרטנרס חיתום, השייכת לבנק.

במערכת הבנקאית הדעות חלוקות לגבי פרקטיקה של פרסום המלצות עצמיות על ני"ע של הבנק. בחלק מהבנקים מציינים כי הם נמנעים מלעסוק בכך, ומתרחקים מכל המלצה הקשורה לני"ע שלהם, ואילו בבנקים אחרים אומרים כי אין כל רע בפרסום המלצה, כל עוד מובהר ללקוח פוטנציאל ניגוד העניינים של הבנק בהמלצה, וכל עוד הניתוח מתבסס על נתונים אובייקטיביים כגון השוואת התשואות בהנפקה לתשואות בשוק.