רומיניגה תוקף: זכויות השידור של באיירן מינכן שוות 200 מיליון אירו בשנה

מנכ"ל באיירן מינכן קורא לבונדסליגה לעבור למודל מכירת זכויות טלוויזיה עצמאי של כל קבוצה ■ הליגה הגרמנית נמצאת מאחורי הספרדית, האיטלקית והאנגלית בהכנסות שלה מזכויות שידור

קארל-היינץ רומיניגה מנכ"ל באיירן מינכן / צלם: רויטרס
קארל-היינץ רומיניגה מנכ"ל באיירן מינכן / צלם: רויטרס

דווקא אחרי שהליגה הספרדית תהפוך החל מעונת המשחקים הקרובה (2015/16) לאחרונה מבין הליגות הבכירות באירופה שמאמצת את מודל מכירת זכויות השידור הקולקטיבי, מתוך הבנה כי הוא יכול לגייס יותר כסף לכלל המועדונים מאשר מכירת זכויות עצמאית שלהם - אחד מבכירי הכדורגל הגרמני קורא לבונדסליגה לאמץ את המודל שנזנח על-ידי הספרדים, וזכה לביקורות רבות בעקבות הדואופול הכלכלי שהוא יצר לטובתן של ריאל מדריד וברצלונה.

קארל היינץ-רומיניגה, מנכ"ל האלופה באיירן מינכן, אמר בראיון ל"מנג'ר מגזין" כי הוא קורא למכירת הזכויות באופן ישיר על-ידי הקבוצות. "לבונדסליגה - כולל לקבוצות הקטנות, זה יהיה עדיף", הוא אומר. "במצב כזה, באיירן תכניס כ-200 מיליון אירו בעונה מזכויות הבונדסליגה שלה, לעומת כ-50 מיליון בלבד נכון להיום". לטענתו, על מנת למנוע יצירת פערים כלכליים בדומה לספרד - הקבוצות הגדולות יצטרכו להעניק 50% מהכנסות הטלוויזיה שלהן לקרן משותפת של הליגה שתחלק את הסכומים לקבוצות הקטנות יותר.

נכון להיום, הבונדסליגה נמצאת במרחק גדול משלוש מתחרותיה האירופית בכל הקשור להכנסות משידורי הליגה. החוזים הנוכחיים של הבונדסליגה והבונדסליגה 2 עם זכייני השידורים בגרמניה שווים 628 מיליון אירו בעונה (עד לסיום עונת 2016/17). כהשוואה, הסרייה A האיטלקית צפויה לקבל מהזכיינים המקומיים 945 מיליון אירו החל מהעונה הקרובה (2015/16). הליגה הספרדית תסתפק ב-600 מיליון אירו, אך צופה לקבל סכום דומה בנוסף מהזכיינים בחו"ל, בעוד הערוצים הזרים שמשדרים את הבונדסליגה משלמים למינהלת הגרמנית פחות מ-150 מיליון אירו בעונה. בצפון הרחוק יש את הפרמיירליג האנגלית, שהחל מ-2016/17 צפויה לרשום בוננזה בסך 4 מיליארד אירו בעונה, במשך שלוש שנים (12 מיליארד אירו בסך הכל) - מזכייניה בבריטניה ובחו"ל (ובניגוד לספרד וגרמניה - הסכומים אצלה לא כוללים את הזכויות עבור ליגת המשנה, שמנהלת את מכירת הזכויות שלה בנפרד).

מוקדם יותר הקיץ, הצהיר מנכ"ל המינהלת הגרמנית, כריסטיאן סייפרט, כי המטרה לקראת המכרזים של 2017/18 היא לשבור את רף המיליארד אירו הכנסות בעונה מזכויות שידור, וש"לרדוף אחרי הסכומים של הפרמיירליג יהיה כמו להפסיד מראש את המשחק".

אגב, רומיניגה ביקר את הרצון של המינהלת הגרמנית למכור בחוזי השידורים החדשים, שייכנסו לתוקף ב-2017/18, משבצות שידור חדשות - ולקיים משחקים, בניגוד למסורת ולמרות התנגדות האוהדים - גם בימי שני בערב. "זמני משחקים חדשים לא יכניסו יותר כסף; מה שיכניס יותר כסף זה רק ליגה תחרותית", אמר כדורגלן העבר.