עבודות הרכבת הקלה: איזה צ'ופרים יקבלו אלפי עובדי בנקים?

הבנקים מבקשים להקים מנגנון תיאום עם נת"ע מחשש לפגיעה בתשתיות מרכזיות שלהם ■ בנוסף, הבנקים צפויים לספק שאטלים ליותר מ-5,000 עובדיהם הנמצאים באזור החפירות, וייתכן שיעניקו להם גם פיצוי כספי בעתיד

הרכבת הקלה / צילום: תמר מצפי
הרכבת הקלה / צילום: תמר מצפי

עבודות הרכבת הקלה בת"א שאמורות להתחיל בחודש הבא מטרידות רבים מתושבי העיר, בעלי העסקים והעובדים באזור, וזאת בשל הכאוס הצפוי מסגירת צירים מרכזיים לתקופה של כמה שנים, שצפוי בין היתר להביא לפגיעה מהותית בבתי העסק באזור.

סקטור מרכזי עם עובדים רבים באזור הרלוונטי הוא הבנקים.

חלק גדול מהמטה של רוב הבנקים יושב באזור יהודה הלוי בת"א - אחד מאזורי החפירות. לפי הערכות, בסה"כ באזורי החפירה של הרכבת הקלים יש מעל 5,000 עובדים, כלומר מעל 10% ממצבת כוח האדם במערכת הבנקאית.

ל"גלובס" נודע כי בבנקים דרוכים לקראת התחלת העבודות, ונמצאים בקשר עם חברת נת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים) המרכזת את הפרויקט לצורך תיאום תוואי העבודות ומציאת פתרונות להקלת המצב. בבנקים חוששים כי במהלך עבודות החפירה המסיביות עלולות להיפגש תשתיות חיוניות באתרים אסטרטגיים שלהם הנמצאים בתוואי החפירות.

הבנקים מבקשים מנת"ע לעבוד בתיאום עמם, למפות ביחד תקלות אפשריות ולהקים מנגנון משותף לטיפול בתקלות במידת הצורך. ככל הידוע, בין הצדדים מתקיימים בימים אלה שיחות בנושא.

כמו כן, בחלק מהבנקים כבר החלו לבדוק כיצד להקל על אלפי עובדים העובדים באזורים הרלוונטיים. בנק הפועלים, לאומי ודיסקונט בוחנים הפעלת שאטלים מאזורים שונים שיביאו את העובדים למקום העבודה. גורם במערכת הבנקאית ציין כי ייתכן שהעובדים אף יקבלו פיצוי כספי, אך מוקדם מדי לדון בכך, וכרגע הדיבורים עוסקים בעיקר בנושא ההסעות. הפיצוי הכספי (אם יקרה) אמור להיות בדמות תשלום עבור זמן נוסף מעבר לשעות המדווחות בשעון הנוכחות, וזאת מתוך הנחה כי העובד צפוי לבלות זמן ארוך באופן משמעותי לעומת היום בהגעה לעבודה.

בקרב חלק מוועדי העובדים מעריכים כי רק לקראת אוקטובר ניתן יהיה להעריך את הנזקים מהעבודות.

"באוגוסט עובדים רבים נמצאים בחופשה, וספטמבר הוא חודש החגים. באוקטובר צפוי להתחיל הבלגן האמיתי, והפתרונות שיגובשו ייעשו תוך כדי תנועה בהתאם לעומק הקטסטרופה", העריך גורם באחד הוועדים.

עבודות הרכבת הקלה אמורות להתחיל בשבוע הבא. העבודות צפויות לקחת כ-6 שנים, ולהיעשות לאורך קו של מעל ל-20 ק"מ, שיכלול גם הקמת מנהרות תת קרקעיות באורך של מעל 10 ק"מ.העבודות מיועדות בכמה אתרים, ובהם באזור הרחובות יהודה הלוי ושדרות רוטשילד, אלנבי וגשר מעריב, שם שוכנים חלק מרכזי מהמטות הבנקים וכן כמה סניפים מרכזיים.

צירי התנועה באזור נחשבים ממילא עמוסים בחלק גדול משעות היום, ולכן החשש הוא שסגירתם תהפוך את ההגעה לעבודה למשימה סיזיפית במיוחד.

יומן קורונה:
ניוזלטר יומי על כל מה שצריך לדעת
הרשמה
הרישום נכשל
✓ הרישום בוצע בהצלחה!
צרו איתנו קשר *5988