אלטשולר שחם משקיע 60 מ' ש' במימון ישיר

לצד ההשקעה של אלטשולר שחם, גם השותפה לאומי פרטנרס תזרים כסף לחברת האשראי, כדי להימנע מדילול החזקותיה ■ ביטוח ישיר תרד להחזקה של 61.5%

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר
גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

פעילות האשראי הצרכני שהקימה קבוצת ביטוח ישיר, שבשליטת משפחת שנידמן, ממשיכה להצמיח את שוויה לקראת הנפקה לפי שווי שעל פי הערכות יגיע ללפחות חצי מיליארד שקל. היום נודע כי בית ההשקעות אלטשולר שחם מצטרף לבעלי המניות בחברת מימון ישיר, לצד החברה האם, ביטוח ישיר, וזרוע בנקאות ההשקעות של בנק לאומי, לאומי פרטנרס.

במסגרת העסקה תשקיע אלטשולר שחם גמל ופנסיה כ-60 מיליון שקל במימון ישיר, המנוהלת על ידי ערן וולף, בתמורה ל-19.2% מהון המניות של החברה. העסקה תמומן מכספי העמיתים בפעילויות החיסכון לטווח ארוך של אלטשולר שחם, כחלק ממערך העסקאות האלטרנטיביות, שמנוהל על ידי לאה פרמינגר. מימון ישיר וביטוח ישיר התחייבו לעשות את "מיטב המאמצים" כדי להגיע להנפקה לציבור של מימון ישיר עד תום שנת 2019. ההסכם משקף לחברה שווי של כ-250 מיליון שקל ("לפני הכסף").

לביטוח ישיר ניסיון מוצלח עם שוק ההון המקומי. באוגוסט 2013 היא הנפיקה בבורסה את החברה הבת, איי.די.איי ביטוח. כיום שווה איי.די.איי שבניהול רביב צולר כ-2.6 מיליארד שקל, לאחר שנסקה כ-145% ממועד הנפקתה, והפכה לחברת הביטוח החמישית בשוויה בבורסה המקומית.

לצד ההשקעה של אלטשולר שחם במימון ישיר, גם השותפה לאומי פרטנרס תזרים כסף לחברת האשראי, במטרה להימנע מדילול החזקותיה. בהתאם להסכם בין מימון ישיר ללאומי פרטנרס, שנחתם במארס 2013, תזרים האחרונה 12 מיליון שקל ותחזיק 19.2% מהחברה, בדומה לאלטשולר שחם. לאור זאת, ביטוח ישיר תרד להחזקה של 61.5% ממניות מימון ישיר.

בחברת ההחזקות ביטוח ישיר, שמחזיקה גם בחברת הנדל"ן אדגר ובחברת הביטוח הישיר איי.די.איי ביטוח, דיווחו כי בעקבות השלמת ההשקעה של אלטשולר שחם ולאומי פרטנרס, צפויה החברה לרשום גידול בהונה העצמי בסכום של כ-15 מיליון שקל.

ערן וולף, מנכ"ל מימון ישיר, מסר היום כי "החברה נמצאת במגמת צמיחה מתמשכת לאורך השנים האחרונות והסכם ההשקעה, יחד עם עסקאות האיגוח שביצענו, יאפשרו לנו לפעול להמשך המגמה".

בעבר דובר על הנפקה ב-2018

בעוד שגופים מוסדיים רבים מדברים על כניסה לתחום האשראי הצרכני כחלופה למערכת הבנקאית, וחלק מהגופים המוסדיים אף עשו זאת ונסוגו, מימון ישיר מצליחה להציג תוצאות טובות מאוד מאז הוקמה ועד היום, והיא רווחית ומחלקת דיבידנדים.

מימון ישיר פועלת מאז 2007 כזרוע האשראי הצרכני בקבוצת ביטוח ישיר, והיא מתמחה במימון רכישת רכב מיד שנייה על ידי לקוחות פרטיים, וכן במתן הלוואות לכל מטרה. ערב העסקה עם אלטשולר שחם החזיקה ביטוח ישיר ב-80% ממניות מימון ישיר, בעוד שלאומי פרטנרס החזיק בשאר המניות.

לאומי פרטנרס נכנס להשקעה בחברת האשראי הצרכני החוץ בנקאי במארס 2013, כשהשקיע 30 מיליון שקל עבור 20% ממניות החברה (שווי של 120 מיליון שקל "לפני הכסף", כשכעת השווי הנוכחי הוא כאמור יותר מכפול). עם כניסת לאומי פרטנרס לחברה סיכמו לאומי וביטוח ישיר כי יעשו את מירב המאמצים להנפקת מימון ישיר בבורסה עד אמצע 2018.

בדוחותיה לשנת 2014 דיווחה ביטוח ישיר כי למימון ישיר תיק אשראי שהסתכם בסוף אותה שנה בכ-509 מיליון שקל. זאת, לאחר שבמהלך 2014 היא מכרה תיקי הלוואות בסך 742 מיליון שקל לבנק אגוד ולבנק מזרחי טפחות. עיקר הגידול בפעילות החברה הוא ב"אשראי לכל מטרה", תוך שהיא החלה לתת גם אשראי בבתי עסק.

בדוחותיה הכספיים לרבעון הראשון של השנה דיווחה ביטוח ישיר על המו"מ בין אלטשולר שחם לבין מימון ישיר, כשאז דובר על רכישת 17% ממימון ישיר לפי שווי חברה של 240 מיליון שקל "לפני הכסף". עוד פורט בדוחות אלה שתיק האשראי של מימון ישיר הסתכם בסוף מארס האחרון בכ-464 מיליון שקל, וזאת בנוסף ליתרת תיקי האשראי שנרכשו על ידי ישיר ביטוח, שהסתכמו בכ-34 מיליון שקל. נציין כי מימון ישיר מכרה תיקי אשראי גם לבנקים, בהם בנק איגוד, ואיג"חה תיקי הלוואות, אותם הנפיקה לגופים המוסדיים.

ביטוח ישיר
 ביטוח ישיר