השוק הסיטונאי: נגישות לתשתיות בזק - רק בסיווג בטחוני

מפעילי סלולר: פתאום בדקה התשעים מערימים מכשולים. מה לא היה ידוע עד עכשיו שמשנים מדיניות פתאום?

סטלה הנדלר שלמה פילבר  / צילום:יחיאל ינאי דוברות משרד התקשורת
סטלה הנדלר שלמה פילבר / צילום:יחיאל ינאי דוברות משרד התקשורת

שינויים במדיניות משרד התקשורת לגבי השלב השני של הרפורמה בשוק הקווי (השוק הסיטונאי). השלב השני ברפורמה קשור לנגישות שתינתן למפעילים לתשתיות בזק הפסיביות, כלומר לקנים ולתעלות של בזק, כדי שמפעילים יוכלו להיכנס לשם ולהניח תשתיות משל עצמם.

משרד התקשורת הודיע למפעילים שבעקבות התנגדות של משרד הביטחון, הגישה לקנים תותנה בסיווג הקבלנים והגישה למידע על התשתיות, תותנה בסיווג בטחוני של נציגי המפעילים המתחרים בבזק.

השינוי במדיניות משרד התקשורת נחשף ב"גלובס", אך לטענת חלק מהמתחרים מקורו הוא לא במשרד הביטחון אלא ברצונה של בזק לטרפד את השלב השני של הרפורמה. חלק מהמפעילים טוענים שבדקו מול משרד הביטחון האם העלה שאלות בעניין הרפורמה המתוכננת וקבלו תשובה שלילית. מכאן חלק מהמפעילים הסיקו שמדובר ביוזמה של בזק לטרפד את השלב השני של הרפורמה.

במכתב ששלח סמנכ"ל אכיפה ופיקוח במשרד התקשורת, שמילה מימון, הוא כותב למפעילים שנדרשים שינויים בגישה למערכות המידע של בזק ובעבודה הפיסית בתשתיות החברה במידה ומי מהמתחרות תרצה גישה לקנים של בזק. לגבי מערכות המידע, מסתמן כאמור שהמפעילים יוכלו לשלוח נציג בעל סיווג ביטחוני שיוכל לעיין במפות של בזק כדי להבין היכן ואיך ניתן להשתמש בתשתיות שלה.

לגבי העבודה הפיסית, קבע שמילה שהעבודה תהיה באמצעות קבלנים מורשים, כאלה שעבדו עם בזק בחמש השנים האחרונות, או שבזק תהיה זו שמבצעת את העבודה עבור מתחרותיה. כלומר אם סלקום למשל תרצה לחבר צומת תקשורת כלשהי ותידרש לעבור דרך תשתיות בזק, היא תבקש מבזק שתעשה זאת עבורה, או שהקבלן שתשכור לצורך העבודה יהיה מוכר ומאושר על ידי בזק.

בנייר שהציג משרד התקשורת למפעילים אין התייחסות לסוגיית המחירים כך שנראה שבעניין הזה אין שינוי והמחירים שקבע המשרד לשימוש בתשתיות החברה יישארו על כנם.

כאמור, למרות זאת, ישנן טענות מצד חלק מהמפעילים שהעלו תהיות כיצד יכול להיות שבדקה התשעים ולאחר שהשלב השני של הרפורמה כבר עבר שימוע ציבורי, מתעורר לפתע המשרד ובדקה התשעים מכניס בה שינויים? זה יותר מאשר תמוה, אומרים גורמים בשוק בתגובה למכתב שהוציא המשרד ביום חמישי האחרון ועליו צריכים המפעילים להגיב עד היום.