ירדן הפנימה העיכוב בלוויתן: פרסמה מכרז ליבוא גז נוזלי

ירדן לא מחכה לרגולטורים בישראל: פרסמה מכרז ליבוא 1.66 מ"ק של גז (BCM) למשך 4 שנים ■ בספטמבר חתמה שותפות "לוויתן" עם חברת החשמל הלאומית של ירדן על מזכר הבנות ליצוא 45 BCM מהמאגר ל-15 שנים

קידוח לוויתן אסדה / צלם: אלבטרוס, צילומי אוויר
קידוח לוויתן אסדה / צלם: אלבטרוס, צילומי אוויר

האם עסקת יצוא הגז לירדן עדיין על הפרק? על פי דיווחים בעיתונות הירדנית, המדינה אשר משוועת לגז זול מאז פסקה זרימת הגז ממצרים, פרסמה מכרז ליבוא 1.66 מ"ק של גז (BCM) למשך 4 שנים. "ירדן מחפשת לגוון את מקורות האספקה שלה. עד המחצית השנייה של שנת 2015 היא צופה לקבל 15 משלוחים של LNG", כך אמר אתמול היידר גאמז (Haidar Gammaz) דובר משרד האנרגיה הירדני לעיתון ה Jordan Times"".

יצוין, כי בינתיים החלה ירדן לייבא גז טבעי מקטאר, וכך גם מחברות "של" ו"ויטול". כמו כן היא נמצאת במשא ומתן לרכישת גז ממאגר עזה מארין שנמצא בשטח הרשות הפלסטינית.

במאי האחרון הגיע לירדן מתקן גיזוז ימי FSRU - כמו זה שקיים מול חופי חדרה. המתקן משמש את חברת החשמל למקרים בהם ביקוש הגז בישראל מגיע לשיאו. מתקן זה מאפשר להפוך את הגז המגיע במצב נוזלי למצב גזי, ולהזרים אותו לחופי המדינה. את המתקן משכירה ירדן מחברת "גולר" לתקופה של 5 שנים עם אופציה להארכה ב-5 שנים נוספות. למתקן יכולת גיזוז של 7 BCM בשנה. מדובר באחד ממתקני הגיזוז הגדולים בעולם.

הפעולות שעושה ירדן על מנת לגוון את מקורות האספקה שלה, אינן מעידות כי המדינה לא תהיה מעוניינת לייבא גז ישראלי, אך כן מעידות כי ירדן לא יושבת רגל על רגל עד לפתרון המחלוקות הרגולטוריות בישראל.

נזכיר, בספטמבר האחרון חתמה שותפות לוויתן עם חברת החשמל הלאומית של ירדן (Nepco) על מכתב שבמסגרתו ייצא המאגר 45 BCM לאורך 15 שנים, כלומר 3 BCM של גז בשנה. מאז הכריז הממונה על ההגבלים העסקיים כי הוא חוזר בו מהצו המוסכם אליו הגיע עם חברות הגז, פסק המשא ומתן עם Nepco, והיא מחכה לאישור מתווה הגז על מנת לחדש אותו.