"כבר יש די עצב בעולם. לא צריך להוסיף עליו באינטרנט"

תופעת הוולוגרים (וידיאו-בלוגים) מגיעה לעולם הספרות דרך הספר "נערה מחוברת" שכתבה זואי סאג בת ה-25, שהסרטונים שהיא מעלה ליו-טיוב זכו ל-7 מיליון עוקבים ומיקמו את ספרה בראש רבי-המכר בבריטניה

זואי סאג / צילום: רויטרס
זואי סאג / צילום: רויטרס

בכל דור ודור מגלים ההורים עד כמה הם רחוקים מלהבין את עולמם של ילדיהם. בדורנו, עולם הילדים הנסתר קשור בעיקרו לרשתות החברתיות. את העולם הזה, הסמוי במידה רבה מהעין ההורית, מתארת היטב בספרה שיצא לאחרונה בישראל, הוולוגרית הבריטית הצעירה והפופולרית, זואי סאג.

זאת לא טעות. הכוונה היא לא לבלוגרית אלא לוולוגרית. וולוגר הוא בלוגר של וידיאו ובעידן שלנו אין דבר קל מזה - יושבת נערה בחדרה ומחליטה לשתף את העולם בדעותיה על מגוון נושאים, אופנה למשל. או אז מתברר שהיא נוגעת בנושא שמעניין מאוד את בני ובעיקר בנות גילה, ומפה לשם לאותה נערה, זואי סאג, כבר יש מיליוני עוקבים.

ד"ר יעל הדס, מנהלת הוצאת שוקן, שפרסמה עתה את "נערה מחוברת" של סאג, מתארת בראיון ל"גלובס" את תופעת זואי סאג: "היא נערה מלאת קסם אישי. זו דעה אישית שלי, אבל 7 מיליון עוקבים של הוולוגים שלה חושבים כמוני. כבר בגיל 15 היא העלתה סרטונים ביו-טיוב. היא הייתה מצלמת בחדרה הפרטי, מדברת על איסוף שיער, סוגי איפור ובגדים. הייתה מדברת על זה בהמון תשוקה וגם באופן שבני נוער יכלו ללמוד ממנה איך להיראות טוב יותר. בנוסף על כך היא העלתה מעין תוכנית אירוח פרטית, שבה הזמינה חברים ושכנים לוולוג. הם צחקו ונהנו יחד, וכשאתה רואה את זה, אתה מרגיש חלק מהחבורה. היא לא התכוונה שיהיו לה מיליוני עוקבים, אלא צילמה את הוולוג כתחביב.

"בתוך זמן קצר היא החלה להתעשר. בתחילת שנות ה-20 לחייה היא הפכה למיליונרית. היא תכננה ללמוד בקולג', אבל ראתה שכדאי לה להתמקד בוולוג ושכללה אותו. באחד הסרטונים היא סיפרה שמצאה סרטון מגיל 11 שבו תיארה אילו בגדים היא לוקחת לחופשה. כשצופים בו, רואים שזו תשוקה שהייתה לה מגיל ממש צעיר. זה לא שהיא חיפשה רעיון שחשבה שתעשה ממנו כסף".

דמוקרטיזציה של המסך הקטן

הוולוגים, הפוסטים של הווידיאו, הם מעין דמוקרטיזציה של המסך הקטן (טלוויזיה), והגדול (קולנוע) גם יחד.

הדס: "היום כל אחד יכול להכין לעצמו סרט. זה הפך כל-כך יומיומי, לתעד כל תנועה. תופעה זו הפכה אנשים מסוימים לכוכבי יו-טיוב. הם כבר לא צריכים שבכירים בטלוויזיה או בקולנוע יחליטו אם הם ראויים. פתאום השופט של מי ראוי לזמן מסך, נהיה הקהל, ההמונים, וזה מדהים. זה מעביר את הכוח מהידיים של מתי מעט, שקיבלו את הסמכות לשלוט במסך הקטן או הגדול, אל ההמונים.

"זו תופעה מרתקת מבחינה סוציולוגית. יש כתבה מעניינת בגארדיאן על כוכבי יו-טיוב. כתוב שם שבשונה מכוכבי מסך שמשחקים דמויות מומצאות, כוכבי היו-טיוב 'משחקים את עצמם'. הם משתפים בסיפורים האישיים שלהם, ברגשותיהם ובעולם התוכן שלהם, ובמקרים מסוימים אף מעניקים מזור לאנשים המרגישים בודדים או חווים בעיות רגשיות".

אבל, צרות בגן עדן. קצת בדומה למצבה הקשה בימינו של ערש הדמורקטיה העתיקה, גם הדמוקרטיזציה המודרנית הזו, של הוולוגים, מעלה מורכבויות גדולות, שנובעות מעצם היכולת לשתף מהר ובאופן בלתי מבוקר בכל התוכן הזה. וסאג, המומחית הצעירה לתחום בעלת השם האתונאי להפליא ("זואי", משמעותו ביוונית חיים, כמו זאוס וזואולוגיה), מתארת זאת היטב בספרה."נערה מחוברת" של סאג, הפך בין רגע ללהיט. הוא דורג במקום הראשון באמזון עוד לפני שיצא לאור, רק בזכות ההזמנות. ההדפסה הראשונה היתה בהיקף של 750 אלף עותקים והוא היה במשך חודשים בראש רשימת רבי-המכר באנגליה. בארץ הספר יצא לפני מספר שבועות ולדברי הדס נמכר יפה.

"נערה מחוברת", הוא עוד סיפור התבגרות קלאסי. במרכז העלילה נמצאת פני, נערה בריטית בת 15, שכמו כל נערה מתחבטת בשאלות על מקומה בחברה - מי היא? מי חבריה? האם חבריה הטובים הם באמת חברים טובים? - וגם מתנסה באהבה ראשונה. בספר יש שני בנים שונים מאוד זה מזה הזוכים בתשומת לבה, ומשקפים יחסי אהבה ראשונה בגיל ההתבגרות. הראשון, אולי, הוא החתיך של בית הספר. פני נמשכת אליו ומקווה שישים לב אליה. בשלב מסוים מתברר שגם החברה הטובה שלה מאוהבת בו.

בהמשך הספר, פני מגיעה לניו-יורק, ושם היא פוגשת בחור אמריקאי, אדם, שמוצא חן בעיניה, ולאט לאט היא מגלה שיש ביניהם תחומי עניין משותפים וראיית עולם דומה. בין השניים מתפתח קשר אהבה היוצר הזדהות עמוקה אצל הקוראים.

הדס: "הסיפור מצחיק ושנון, וכתוב בהרבה כנות, אבל הגדולה שלו בעיניי שהוא באמת מראה מה זה אומר להיות מתבגר בעולם של ימינו. אגב, אפילו עיצוב הספר כולל בועיות מסרונים המניעות את העלילה.

"אני חושבת שבני נוער יזדהו מאוד עם העלילה, אבל הוא גם עוזר להבין מה מניע מתבגרים בימינו".

מהמקום הזה, להדס אין ספק שאת הספר כדאי שיקראו לא רק בני ובנות העשרה. לדבריה, "הסיבה שחשוב שאנשי חינוך והורים יקראו את הספר, היא שמחד, הם יכולים להבין מה עובר על נערים ונערות החשופים לתופעות אינטרנטיות פוגעניות, ובראשן השיימינג, וכך יוכלו לעזור להם להתמודד. מאידך, חשוב שממש כפי שמחנכים אותם לכבד את כללי הזהירות בכביש, כך הם יחונכו לכבד רגשות של אנשים במרחבי הרשת, כי התבטאויות פוגעניות יכולות להרוס חיים".

מה עושה את הספר כה פופולרי ומעניין בעולם? אולי ציטוט מהבלוג הדמיוני של פני בספר, יכול לגלות משהו: "בכל פעם שאתם מפרסמים משהו ברשת, יש לכם בחירה. אתם יכולים להוסיף למפלס האושר בעולם או שאתם יכולים להפוך את זה למשהו שגורע מהמפלס הזה. אני ניסיתי להוסיף משהו כשפתחתי את 'נערה מחוברת' ולזמן מה נראה שזה באמת עובד. אז בפעם הבאה שאתם מפרסמים תגובה או מעדכנים סטטוס או משתפים קישור, שאלו את עצמכם: האם זה עומד להוסיף לאושר בעולם? ואם התשובה שלילית אז בבקשה מחקו. כבר יש די עצב בעולם. לא צריך להוסיף עליו באינטרנט'".

זואי סאג

גיל: 25

מגורים: בריג'טון, בריטניה

מספר עוקבים: 7 מיליון ביו-טיוב ועוד 2.6 מיליון בערוץ נוסף. 3 מיליון עוקבים בטוויטר ו-3.5 מיליון עוקבים באינסטגרם.

הספר: נמכר בשבוע הראשון לצאתו בקרוב ל-80 אלף עותקים, הכי גבוה באנגליה מאז 1998.

עוד משהו: גם אחיה ג'ו הוא בלוגר ידוע בבריטניה. בן זוגה הוא ולוגר אחר בשם אלפי דייס.