אחרי העסקה עם אלרגן: טבע מתגוננת מהשתלטות עוינת

ההסכם עם אלרגן אוסר עליה למכור מניות טבע למתחרים ומשקיעים אקטיביסטיים למשך שנה ■ אלרגן תחזיק בכ-10% ממניות טבע, תידרש להצביע באסיפות בעלי המניות בהתאם להמלצת דירקטוריון טבע, ובמקרה של ביטול העסקה תפצה את טבע ב-2.5 מיליארד דולר

ארז ויגודמן / צילום: איל יצהר
ארז ויגודמן / צילום: איל יצהר

כשתושלם רכישת החטיבה הגנרית של אלרגן בידי טבע , אלרגן תהפוך לבעלת המניות הגדולה ביותר בטבע עם כ-10%, בשל הרכיב המנייתי בעסקה (6.75 מיליארד דולר מתוך 40.5 מיליארד דולר). כחלק מהעסקה, טבע ואלרגן הסכימו לחתום על הסכם בעלי מניות, ולפיו במשך תקופה של שנה אלרגן לא תוכל למכור את מניות טבע שברשותה לידי מתחרים מסוימים של טבע ומשקיעים אקטיביסיטיים. בכך טבע מגינה על עצמה מפני אפשרות (גם אם קלושה) לניסיון השתלטות עוינת עליה.

בנוסף, כל עוד אלרגן מחזיקה ב-5% או יותר ממניות טבע, היא מחויבת להצביע באסיפות בעלי המניות בהתאם להמלצת דירקטוריון טבע, למעט במקרים מסוימים.

ההסכם שפורסם אתמול בדיווח שהעבירה אלרגן ל-SEC (רשות ניירות הערך בארה"ב), כולל פיצוי בסך של 2.5 מיליארד דולר שטבע תשלם לאלרגן אם תבטל את העסקה בשל אי-יכולתה להשיג מימון.

מנגד, אם אלרגן תבטל את העסקה לטובת ביצוע עסקה אחרת, היא תשלם לטבע פיצוי בסכום זהה. אם העסקה תתבטל על רקע אי-קבלת האישורים מרשויות ההגבלים העסקיים, טבע תשלם לאלרגן מיליארד דולר.

"אלרגן הייתה הבחירה המועדפת בתחום הגנרי"

בהקלטה של ארז ויגודמן שפורסמה אתמול אמר מנכ"ל טבע כי אלרגן הייתה הבחירה המועדפת לרכישה בתחום הגנרי, עוד לפני הניסיון להשתלט על מיילן. אולם בשתי פניות אליה ב-2014 וב-2015, אלרגן סירבה למכור את החטיבה הגנרית. טבע שקלה גם את האפשרות לרכוש את המתחרה סנדוז, שבשליטת נוברטיס.

"מיילן יצרה טריגר מעניין כשהחליטה ללכת על רכישת פריגו", אמר ויגודמן. "ניתחנו את עסקת פריגו והגענו למסקנה שהיא עסקה רעה לבעלי המניות של מיילן, והחברה צריכה את אישורם. הבנו שיש כאן הזדמנות: נציע לבעלי המניות של מיילן מהלך עדיף, וניצור בכך פתח שיאפשר לנו לרכוש את מיילן - מעל לראש של ההנהלה והדירקטוריון".

לדבריו, לפני הגשת ההצעה המחייבת למיילן, הוא התקשר שוב ליו"ר אלרגן פול ביזארו. "יו"ר ומנכ"ל אלרגן דיברו בכנס כלשהו, ונשאלו על האפשרות של מכירת החטיבה הגנרית. הם היו ברורים בכוונה שלהם לא למכור, אבל היה משהו בתשובות שהם נתנו, שיצר אצלנו את התחושה שאולי הפעם יש על מה לדבר", סיפר ויגודמן. הוא הוסיף כי "החלטנו לפנות לבעלי המניות של מיילן בהצעת רכישה שעדיפה על פריגו - מעל לראש של ההנהלה והדירקטוריון".