הטיפ היומי: מניית תרופות שקשה להתעלם ממנה

אופנהיימר ממליץ על נוברטיס למרות הדוחות המאכזבים - בזכות החדשנות

נוברטיס / צילום: בלומברג
נוברטיס / צילום: בלומברג

חברת התרופות Novartis נסחרת במקביל בבורסת ניו יורק ושוויץ בשווי של 245.2 מיליארד דולר. לאחרונה פרסמה החברה את דוחות הרבעון השני, שהיו מעט חלשים מהצפי. המכירות ברבעון הסתכמו ב-12.7 מיליארד דולר, ירידה של 5% מהרבעון המקביל אך צמיחה של 6% בנטרול שערי מטבע, בהתאם לתחזיות השוק. הרווח הנקי למניה, בניכוי סעיפים חד-פעמיים, הסתכם ב-1.27 דולר, ירידה של 7%, אך צמיחה אורגנית של 7% בנטרול השפעת מטבע. תחזיות השוק היו לרווח נקי גבוה ב-4% מזה שהושג בפועל.

בחלוקה לתחומים, תרופות הפארמה, שהן 61% מההכנסות, צמחו ב-6% לעומת הרבעון המקביל. תחום בריאות העין (Alcon) המהווה 20% מההכנסות, לא רשם צמיחה אורגנית, כשהחולשה מיוחסת בין השאר לירידה במכירות הציוד הניתוחי. תחום הגנריקה צמח ב-11% בנטרול השפעת שערי חליפין. צמיחה גבוהה במיוחד נרשמה בארה"ב (23%), גם בעקבות השקת התרופה Glatopa - הגרסה הגנרית הראשונה לתרופת הקופקסון של טבע, וההשקה השפיעה לטובה גם על הרווחיות התפעולית.

נוברטיס ייצרה ברבעון תזרים מזומנים פנוי של 2.1 מיליארד דולר, ירידה של 23% מהרבעון המקביל, בעיקר בשל התחזקות הדולר. בסוף הרבעון היה לחברה חוב נטו של 17.4 מיליארד דולר, על רקע רכישת נכסים אונקולוגיים מ-GSK ב-16 מיליארד דולר.

ההתפתחויות הקליניות ברבעון כוללות קבלת אישור שיווק בארה"ב ל-Entresto, תרופה להפחתת אירועי כשל לבבי שעשויה להגיע למכירות של מיליארדי דולרים בשנה; ותוצאות מרשימות בניסוי שלב II בתרופה האונקולוגית CTL019.

בשורה התחתונה, הדוחות אכזבו מעט אך החברה הותירה את התחזית ל-2015 בעינה ואף הציגה מספר נקודות חיוביות בדוח - ובעיקר צמיחה מרשימה של תרופות חדשניות וביצועים חזקים בחטיבה הגנרית. אנחנו ממשיכים להאמין שנוברטיס היא חברה איכותית במיוחד לאור צבר המוצרים החזק שלה, יכולתה להביא תרופות גדולות לשוק והעובדה שבניגוד לענקיות פארמה אחרות, האיום הגנרי על התרופות המרכזיות שלה מצומצם יחסית.

* נכתב ע"י ניר חצב, אופנהיימר

* הגורמים בכתבה עשויים להשקיע בניירות ערך ו/או מכשירים, לרבות אלו שהוזכרו בה. האמור אינו מהווה ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם