מיקי מאוס בחקירה: צרפת תבדוק אם יורודיסני ביצע אפליה במחירים

הנציבות האירופית בבריסל הורתה לצרפת לבדוק אם פארק השעשועים חוסם במתכוון גישה של תיירים בריטים וגרמנים לחבילות מוזלות של ביקורים בפארק, שזמינות למבקרים מצרפת ומבלגיה

יורודיסני / צילום: רויטרס
יורודיסני / צילום: רויטרס

הנציבות האירופית הורתה אתמול (ג') לצרפת לבדוק אם פארק השעשועים דיסנילנד פריז (יורודיסני) חוסם במתכוון גישה של תיירים בריטים וגרמנים לחבילות מוזלות של ביקורים בפארק, שזמינות למבקרים מצרפת ובלגיה.

בדיקת גביית היתר לכאורה מצרכנים בריטים וגרמנים על בסיס מקום מגוריהם בדיסנילנד פריז היא יריית הפתיחה בקמפיין רחב יותר של חקירת אפליית מחירים בתחומי האיחוד האירופי.

לפי הנציבות האירופית, בכמה מקרים, עבור אותה חבילת בילוי מובחרת בפארק של דיסני בצרפת, לקוחות צרפתים ישלמו 1,345 אירו, ואילו מבקרים בריטים משלמים 1,870 אירו, ומבקרים גרמנים משלמים 2,447 אירו.

הנחיית השירותים של האיחוד האירופי אוסרת גביית יתר מתושבי האיחוד על בסיס לאומיותם או מדינת מגוריהם, אלא במקרים מוגבלים ביותר.

למסע של בריסל נגד התופעה הזו יש השלכות רחבות יותר על מגזרי הקמעונאות והשירותים. הנציבות האירופית שוקלת הגשת תלונה נגד אמזון, בתי-מלון ספרדיים, מפעילי מעליות סקי אוסטרים ואפילו מפעילי שירותים ציבוריים בונציה.

צרכנים מאשימים את דיסנילנד פריז בחסימה לא חוקית של גישה לעסקאות או מבצעים זולים שזמינים לתושבי צרפת ובלגיה. זה מתאפשר בעיקר באמצעות מערכת תשלומים מבוססת מקום מגורים, ובאמצעות הפניית לקוחות למחירים גבוהים יותר באתרים במדינות המגורים שלהם.

אלזבייטה בינקנובסקה, הנציבה האירופית לשוק האחיד, אמרה כי תוכן התלונות "היה משמעותי מאוד, בייחוד במקרה אחד או שניים". היא הוסיפה כי "הגיע הזמן לבדוק את העניין לעומק. אני מעוניינת בתשובות והסברים. אני מתקשה לראות איזו הצדקה אובייקטיבית יש לתופעות כאלה".

דובר של ארגון הצרכנים האירופי BEUC קידם בברכה את החלטת הנציבות האירופית לנקוט צעדים כדי לאכוף את חוקי האיחוד ו"להבהיר מהי אפליה בלתי מוצדקת".

"חסימת אתרים על בסיס גיאוגרפי יכולה להוביל לאפליית מחירים, והיא מנוגדת לעקרונות השוק האחיד ומגבילה את חופש הבחירה של הצרכנים", הוסיף הדובר.

הממצאים הראשונים מראים כי צרכנים בריטים משלמים כ-15% יותר עבור כרטיסים לבילוי של יום אחד בפארק. הצרכנים הצרפתים נהנים מהטבות נוספות, כולל הנחות גדולות למשפחות, תעריפים מיוחדים, חבילות שנתיות, אופציה לתשלומים חודשיים והצעות לקניית כרטיסים מוזלים לפארק אחד בלבד מתוך שני הפארקים של דיסנילנד פריז.

על-פי חוקי האיחוד האירופי, מחירים יכולים להשתנות לפי לאומיות רק אם ישנן סיבות אובייקטיביות לכך, כמו תנאי שוק שונים, תנודות עונתיות או ביקוש בעונות חגים שונות.

מדיסנילנד פריז נמסר בתגובה כי מבצעי הקידום שלו בשווקים מקומיים מתבססים על דפוסי הזמנות וחופשות מבתי-ספר.

ואולם, בדיקה מהירה של פארקי שעשועים אחרים ברחבי אירופה - כולל לגולנד וטיבולי גרדנס בדנמרק ופארק אירופה בגרמניה - הראתה כי בפארקים הללו אין מחירים כה שונים באותה מידה.

הבדיקה של הנציבה האירופית בינקנובסקה נגד אפליית המחירים היא חלק ממסע רחב יותר נגד "גיאו-בלוקינג", חסימה על בסיס גיאוגרפי, באירופה. החסימה הזו מתבססת על כתובות האינטרנט של הצרכנים או כרטיסי האשראי שלהם, שדרכם אפשר לחסום אופציות מסוימות.

במקרה אחד שנבדק בנציבות מהשבוע שעבר, אולפנים בכירים בהוליווד וסקאי הבריטית הואשמו בחתימה על הסכמים לא חוקיים שנועדו למנוע מצרכנים בתחומי האיחוד האירופי להיכנס לשירותי טלוויזיה בתשלום שזמינים בבריטניה ובאירלנד. כל החברות הללו מכחישות את ההאשמות.

אם צרפת לא תפעל נגד דיסנילנד, הנציבות תוכל להגיש נגדה תביעה בבית הדין האירופי. במקרה חשוב בשנה שעברה, חברות השכרת רכב באירופה הסכימו להפסיק לכוון לקוחות אל האתרים הלאומיים שלהן.

מבקרי המסע נגד אפליית מחירים על רקע לאומי טוענים שנוהג זה הוא מודל תמחור לגיטימי שמאפשר לחברות להגיב להבדלים בין שווקים מקומיים באירופה, ולהימנע ממודל של "מידה אחת לכולם".

דיסנילנד פריז הגנה על מדיניות המחירים שלה בנימוק שיש לה מבצעי קידום והנחות מוצדקים מאוד בשווקים מקומיים. "חבילת בילוי בסיסית בפארק, ללא מבצעי קידום, כשהיא נרכשת ישירות מדיסנילנד פריז, זהה בכל השווקים, פלוס מינוס שערי החליפין", מסרה החברה.

בהמשך ההודעה נאמר כי "לאורך השנה אנחנו מנסים למשוך מבקרים משווקים שונים על-ידי מבצעי קידום שכוללים הנחות. המבצעים הללו מביאים בחשבון שיקולים מיוחדים לצרכנים בשוק מקומי, כמו לוח החופשות מבתי-הספר ודפוסי הזמנת החופשות".

בהודעה נאמר גם כי הצרכנים יכולים ליצור קשר עם משרד ההזמנות המרכזי אם הם רואים מבצע קידום מחוץ לשוק המקומי שלהם, "ולבקש לקבל את המבצע המסוים".

יורודיסני
 יורודיסני