בזק מחריפה את המאבק נגד ספקיות האינטרנט

בזק מאיימת לעצור גיוס לקוחות לספקיות האינטרנט במסלול הבנדל ההפוך ללא שינוי חוזה, בטענה לגניבת לקוחות מצידן ■ הספקיות: בזק מנסה למנוע מאיתנו להתקשר עם לקוחות

סטלה הנדלר / צילום: יחיאל ינאי
סטלה הנדלר / צילום: יחיאל ינאי

השינויים בשוק האינטרנט בעקבות רפורמת הפס הרחב ממשיכים להשפיע על מבנה התחרות בשוק, ולמרות ההצלחה שמתבטאת במעבר של 110 אלף לקוחות לחבילות משולבות תשתית פלוס ספק, ממשיכים חילוקי הדעות בין המפעילים לתסוס ולדרוש את התערבות משרד התקשורת.

בשבועיים האחרונים צץ עימות חדש בין בזק לבין ספקיות האינטרנט בעקבות החלטת בזק לשנות את מבנה ההתקשרות שלה עם ספקיות האינטרנט באופן חד צדדי, והדבר הוביל להתנגדות חריפה מצידן ולדרישה מהירה מצד משרד התקשורת להתערב על מנת למנוע זאת.

בזק החליטה לאחרונה לשנות את חוזה ההתקשרות עם ספקיות האינטרנט, במסגרת מה שמכונה הבנדל ההפוך - חבילה שלפיה בזק משמשת כמשווקת של חבילות גלישה עבור הספקיות, וגובה מהן עמלת שיווק. בדרך כלל ספקיות האינטרנט הגדולות מגייסות את הלקוחות שלהן בעצמן, אבל במקביל קיים מסלול שיווק נוסף שבו בזק מגייסת את הלקוחות עבור הספקיות ולוקחת מהן עמלה.

לדברי ספקיות אינטרנט, מה שקרה הוא שבשבועות האחרונים הן גילו שבמסגרת הבנדל ההפוך, בזק החלה לתעדף את חברת בזק בינלאומי ואת הספקיות 099 ו-011, שאלו שתי ספקיות לא מוכרות, שבזק משווקת דרכן בנדל הפוך מוזל.

ספקיות האינטרנט גילו שנציגי בזק מתעדפים את בזק בינלאומי על פני הצעות שלהן, גם כאשר ההצעות שלהן היו יותר זולות. כלומר חלק מהספקיות הציעו מחירים נמוכים יותר לחבילת ספק פלוס תשתית, ואולם נציגי בזק כלל לא יידעו את הלקוחות שישנן הצעות נוספות ויותר זולות.

נזכיר שהבנדל ההפוך של בזק הפך לכלי שיווקי חשוב ובאמצעותו הספקיות מגייסות לא מעט לקוחות, אך בזק מחויבת ברישיון שלה לא לתעדף אף ספק ולהציג את כל הצעות המחיר של הספקיות באופן שווה בפני הלקוחות.
חלק מהספקיות אף התלוננו על כך שלמרות שביקשו להציע מחירים יותר זולים בבנדל ההפוך, לקח לבזק שבועות ארוכים עד שעשתה זאת.

חלק מהספקיות החלו להציע בתגובה מחירים מאד נמוכים של 9 שקלים לחבילת 100 מגה לחודש, על מנת לגייס כמה שיותר לקוחות, ובזק שראתה את ירידת המחירים מצידן הגיעה למסקנה שמדובר באמצעי לא לגיטימי שכן הספקיות מנצלות אותה על מנת לגייס לקוחות בבנדל ההפוך, ולאחר מכן הן פונות ללקוח ומציעות לו חבילות אחרות לעתים במחירים אפילו יותר זולים, על מנת להעביר אותו מהבנדל ההפוך אליהן ומציעות לו חבילות משולבות אינטרנט ותשתית דרכן, או חבילות טריפל.

בזק החליטה לנקוט בצעד חד צדדי והציבה לספקיות אולטימטום לשינוי החוזה עד אתמול, כך שהספקיות לא יקבלו יותר את פרטי הנתונים של הלקוחות במסגרת הבנדל ההפוך כך שבמשך שנה הוא לא יוכל לעבור מהבנדל ההפוך לטובת מסלולים אחרים שמציעות הספקיות. במקביל הודיעה בזק שהיא מוותרת על עמלת השיווק בסך 50 שקל.
הצעד של בזק מעורר התנגדות רבתי בקרב הספקיות משום שלשיטתן מה שעושה בזק במסגרת המהלך הוא ניסיון לחסום כל קשר ללקוח מצד הספקיות. קיים ספק גדול אם בכלל חוקי לדרוש דבר כזה הן טוענות היות וספקיות האינטרנט נדרשות לספק ללקוח שם משתמש וסיסמה, ובלי שהן יכולות לדעת את פרטי הלקוח הן למעשה מנועות.
הבנדל ההפוך של בזק הופך איפה לזירת קרב חדשה בין ספקיות האינטרנט לבזק כאשר ברקע עברו מעל ל-110 אלף לקוחות מבזק לספקיות האינטרנט במסגרת רפורמת הפס הרחב - רפורמה שמבחינת המשרד מאד מצליחה, ואת בזק היא מאד מלחיצה.

ברור גם שהצעד החד צדדי של בזק לשינוי תנאי החוזה יחייב את התערבות המשרד, מפני שמדובר באלפי לקוחות שתימנע אליהן הגישה מצד הספקיות. בזק הציבה אולטימטום שהיא מפסיקה לשווק את הבנדל ההפוך למי שלא תסכים לשינוי תנאי החוזה וגם כאן, יידרש המשרד להחליט האם הוא עוצר זאת או לא מפני שחלק מהספקיות, בעיקר הקטנות, מגייסות לקוחות רבים דרך הבנדל ההפוך ואם ייעצר הגיוס במתכונת הזו, עבורן זו תהיה מכה קשה.