סיוט הרכבת הקלה: "ננסה למזער את הסבל לציבור"

קווי אוטובוס חדשים, הקמת חפ"ק והגברת האכיפה הם רק חלק מהאמצעים שילוו את העבודות ■ סגנית ראש עיריית תל אביב לתחום התחבורה: "ההתארגנות - מעט מדי ומאוחר מדי" ■ אלה הכבישים והרחובות שצפויים להיסגר

מתכוננים לעבודות הרכבת הקלה / צילום: תמר מצפי
מתכוננים לעבודות הרכבת הקלה / צילום: תמר מצפי

ביום ראשון הקרוב יחלו עבודות הרכבת הקלה בתל אביב ובגוש דן. שורה ארוכה של גופים, לרבות החברה שבונה את הרכבת, המשטרה וחברות התחבורה הציבורית, נערכות להתמודד עם האתגר.

ביום ראשון בשעה 21:00 תחל נת"ע בהיערכות לקראת שינויי התנועה שיצאו לפועל ביום שני בבוקר באזור רחוב אלנבי בתל אביב. שינויים צפויים ברחובות מקווה ישראל, בצלאל יפה, יבנה, שד"ל ורמח"ל. רחוב יהודה הלוי ייחסם לתנועה. התנועה תופנה לרחוב מקווה ישראל שכיוון נסיעתו ישונה (ממזרח למערב). רחוב בצלאל יפה יחובר לרחוב הרכבת והכניסה והיציאה אל הרחובות שד"ל ויבנה תתבצע רק משדרות רוטשילד.

שבועיים לאחר מכן, בתאריך ה-16.8 ייסגר צומת מעריב, זאת לקראת הקמת תחנת קרליבך. גשר מעריב האגדי ייהרס, ובמקומו יוקם מעבר משוקע בצומת. במהלך העבודות תוסט התנועה ברחובות דרך בגין, קרליבך, המסגר, לינקולן, התעשייה, המלאכה, יצחק שדה וריב"ל. דרך בגין תיחסם לתנועה באזור צומת קרליבך. התחבורה הציבורית תותאם להסדרי התנועה החדשים המתוכננים כתוצאה מהעבודות ותופנה לרחובות המסגר והחשמונאים. ברחובות אלו יוקצו לה נתיבים ייחודיים. ברחובות התעשייה והמלאכה ישונו כיווני הנסיעה.

שיתוף פעולה עם Waze

הבנייה של תחנת יהודית תצא לפועל בעשרת הימים הקרובים, אולם במקרה הזה לא יהיו שינויים בהסדרי התנועה. העבודות על תחנת אבא הלל יתחילו בשבוע האחרון של אוגוסט, העבודות על תחנת ביאליק בתחילת ספטמבר, תנות ארלוזורוב ושאול המלך באוקטובר. העבודות על החלק המזרחי של הקו - שכולל את תחנות אהרונוביץ ובן גוריון - יחלו רק בדצמבר.

במקביל לכניסת הסדרי התנועה החדשים באזור אלנבי ביום ראשון, תקים נת"ע חדר פיקוד קדמי בשטח, בו ישבו נציגיה ונציגי הקבלנים המבצעים. ניהול העבודות יעשה משם. חפ"ק נוסף יוקם בסמוך לתחנת קרליבך. במקביל, יוקם ביום ראשון חדר מצב בעיריית תל אביב שבו ישבו נציגים של כלל הגורמים הרלוונטיים, לרבות נת"ע, משטרת ישראל, משרד התחבורה, עיריית תל אביב ואפילו Waze. בחמ"ל ישתתפו נציגים של הערים הסמוכות - גבעתיים, רמת גן, בני ברק, בת ים ופתח תקווה.

אל חדר המצב יגיע מידע מהשוטרים בשטח, ממצלמות המהירות, מחדרי מצב של נתיבי ישראל ונתיבי איילון, בקרת הרמזורים של עיריית תל אביב, אמצעי תצפית אוויריים, סיירים ורשויות מקומיות. הערכות מצב יתקיימו בכל כשעה, בהתאם לנעשה בשטח.

"ההתארגנות - מעט מדי ומאוחר מדי"

"ההתארגנות לקראת תחילת עבודות הרכבת הקלה היא מעטה מדי ומאוחרת מדי", כך טוענת סגנית ראש עיריית תל אביב לתחום התחבורה, מיטל להבי, בשיחה עם "גלובס". לדבריה, "אולי מפני שלא האמינו שהפרויקט הזה שמחכים לו כבר עשרות שנים ייצא לדרך".

לטענת להבי, ההיערכות הבלתי מספקת באה לידי ביטוי במגוון צורות "החל מהפתרונות של 'חנה וסע' שצריכים היו להינתן בהיקפים כפולים ומשולשים וגם מכיוון דרום ומזרח ולא בתוך העיר אלא בפאתי המטרופולין, דרך המחסור באוטובוסים שהביא לכך שישדרגו אוטובוסים קיימים לטובת מתן מענה לגידול בביקושים, וכלה בפעילות ההסברה שאומנם נעשית אבל הייתה צריכה להיעשות טוב יותר".

עוד טוענת להבי כי "לצד כל אזור עבודה היה צריך לקום מרכז שקיפות ציבורי עם כל המידע בהדמיות, בשרטוטים, בקבלת קהל ועם כל המענים וההסברים שצריכים להינתן לכל מי שסביבת חייו ו/או עבודתו היא באזור העבודות".

בתשובה לשאלה, מה ממליצה להבי לציבור לקראת תחילת העבודות, היא טוענת כי "הרכבת הכבדה בתל אביב מספקת היום פתרון תחבורתי ליותר מ-120 אלף אנשים ומרבית מקומות העבודה בעיר נמצאים ברדיוס סביר מאוד מארבע התחנות. לכן אני מקווה כי רבים יחליטו לקפוץ על ההזדמנות ולשנות הרגלים. אני מציעה לנוסעים להשתמש באפליקציות שמספקות מידע על עומסי התנועה וקווי האוטובוסים ולגלות סבלנות והבנה".