הלמ"ס: נסיגה במרבית מדדי הפעילות במשק ברבעון השני

מדד פדיון המסחר הקמעונאי, שהינו אינדיקטור לביקוש בשוק המקומי, ירד ב-3.7% בחישוב שנתי בחודשים באפריל - מאי 2015 ■ מדד המכירות של רשתות המזון ירד באפריל - יוני 2015 ב-5.7% בחישוב שנתי

מוצרי חלב, סופרמרקט / צילום: תמר מצפי
מוצרי חלב, סופרמרקט / צילום: תמר מצפי

מצב המשק מקדיר: הנתונים הכלכליים המעודכנים לרבעון השני של השני שמפרסמת היום (ה') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מעידים לראשונה כי הצניחה החדה בייצוא הסחורות גורמת להיחלשות בפעילות הכלכלית בענפים נוספים ובראשם הייצור התעשייתי. הצריכה הפרטית ממשיכה למשוך את המשק קדימה, לא מעט בזכות הריבית האפסית.

האינדיקטורים הכלכליים לחודשים האחרונים מצביעים על ירידה ברוב מהמדדים שנבדקו: יצוא הסחורות, מדד המכירות ברשתות השיווק, מדד הייצור התעשייתי, מדד הפדיון במסחר הקמעוני ומדד הפדיון לכלל ענפי המשק. מדד הפדיון לכל ענפי המשק ללא יהלומים ירד בחודשים באפריל - מאי 2015 ב-1.9% בחישוב שנתי, לאחר עלייה של 0.8% בחודשיים הקודמים. נקודת האור היחידה המשיכה להיות הרכישות בכרטיסי אשראי שהמשיכו לעלות גם ברבעון השני.

אחוז הבלתי מועסקים מתוך כוח העבודה, על פי נתונים מנוכי עונתיות, עלה ל-5.2% בחודש יוני 2015, לאחר שהגיע ל-5.0% במאי 2015. יצוא הסחורות ירד באפריל - יוני 2015 ב-%16.9 בחישוב שנתי, בהמשך לירידה של 2.9% בשלושת החודשים הקודמים. יצוא השירותים (לא כולל שירותים מחברות הזנק), ירד באפריל - מאי 2015 ב-2.8%, בהמשך לירידה של 1.0% בחודשיים הקודמים. יצוא שירותי תיירות עלה באפריל - מאי 2015 ב- 1.6%, לאחר עלייה של 1.2% בחודשיים הקודמים, יצוא השירותים העסקיים (לא כולל שירותים מחברות הזנק) ירד באפריל - מאי 2015 ב-2.9%, לאחר ירידה של 1.4% בחודשיים הקודמים.

יצוא שירותים עסקיים מהווה כשני שלישים מסך יצוא השירותים והוא כולל: תכנה ומחשוב, מחקר ופיתוח, שירותי תקשורת, שירותי הנדסה ושירותי טכנאים, פרסום, תמלוגים, בינוי, מסחר ועוד.

היצוא התעשייתי (תעשייה, כרייה וחציבה) ירד באפריל - יוני 2015 ב-16% בחישוב שנתי, בהמשך לירידה של 4.1% בשלושת החודשים הקודמים. הפגיעה בייצוא התעשייתי הגיעה גם לטכנולוגיה העלית (אלקטרוניקה, כלי טיס ותרופות) שרשמה לראשונה ירידה של 4.8 אחוז בהיקף הייצוא.

מדד פדיון המסחר הקמעונאי, שהינו אינדיקטור לביקוש בשוק המקומי, ירד ב-3.7% בחישוב שנתי בחודשים באפריל - מאי 2015, בהמשך לירידה של 2.1% בחודשיים הקודמים. מדד המכירות ברשתות השיווק (המהוות שליש מפדיון המסחר הקמעוני) ירד באפריל - יוני 2015 ב-3.6% בחישוב שנתי, בהמשך לירידה של 0.5% בשלושת החודשים הקודמים.

מדד המכירות של רשתות המזון ירד באפריל - יוני 2015 ב-5.7% בחישוב שנתי, בהמשך לירידה של 1.1% בשלושת החודשים הקודמים. לעומת זאת סך הרכישות של צרכנים פרטיים בכרטיסי אשראי עלה ב-8.1% בחישוב שנתי באפריל - יוני 2015 , בהמשך לעלייה של 8.5% בשלושת החודשים הקודמים.