רשות המסים: זינוק ביבוא "סם האונס" לישראל

הערים המובילות ביבוא סמים: תל-אביב ונתניה ■ מנתונים שנאספו במכס עולה עוד כי הסם המוברח ביותר הוא קנאביס

סמים, מריחואנה / צילום: thinkstock
סמים, מריחואנה / צילום: thinkstock

במהלך החודשים ינואר עד יולי 2015 נתפסו על-ידי רשות המסים 547 משלוחי סמים שהובאו דרך בתי המכס הפזורים בארץ, לעומת 521 בתקופה המקבילה אשתקד. מתוכם, 64% סוכלו על-ידי יחידת הכלבנים של המכס.

החומר שהוברח בכמות הגדולה ביותר הוא קנאביס, על סוגיו השונים, שהגיע למשקל מצטבר של כ-29 ק"ג. זאת, בנוסף לכ-7,200 זרעים של החומר. אחרי הקנאביס "כיכבו" הברחות סמי פיצוציות בכמות מצטברת של כ-20 ק"ג וכן 13 ק"ג קוקאין.

אתמול (ב'), במסגרת סיור שערכה בדרום תל-אביב ועדת הכנסת למאבק בנגעי הסמים והאלכוהול, בשיתוף תושבי השכונה ונציגי רשויות החוק, חשפה יחידת הסמים והלבנת הון של רשות המסים את נתוני תפיסות הסמים של חוקרי היס"מ שלה במהלך המחצית הראשונה של שנת 2015.

עוד עולה מהנתונים כי נרשם גידול מדאיג ביבוא "סם האונס", ממנו הוברחו למעלה מ-7 ליטר במהלך 5 החודשים הראשונים של השנה. זאת, כאשר טיפות בודדות בלבד מספיקות על מנת לגרום חוסר הכרה ואובדן זיכרון לנוטל הסם.

מבצע אכיפה מוגבר על "סמי אונס" במהלך חודש יוני הוביל לתפיסת שיא של למעלה מ-15 ק"ג "סם אונס" בצורותיו השונות. בכך מנעו חוקרי הסמים והבלנים מאות מקרי תקיפה מינית פוטנציאליים.

ברשות המסים סבורים כי העלייה בניסיונות הברחת סם האונס נרשמת על רקע העונה החמה - תקופת מסיבות הקיץ.

שיאניות הסמים

הכמות שנתפסה במחצית הראשונה של 2015 שווה לכמות שנתפסה בשנת 2014 כולה - אשר גם במהלכה נרשמה עלייה מדאיגה ביבוא הסם משנת 2013, אז נתפס ליטר בודד של סם אונס.

העיר אליה מיועדים מרבית משלוחי הסמים המובאים באמצעות הדואר היא תל-אביב, כאשר בפער גדול אחריה נמצאת נתניה, ולא הרחק מאחור - אשדוד וירושלים.

מרבית הסמים מיובאים מספרד או דרכה, בפער אחריה נמצאת קנדה כיבואנית, ומעט מאחוריה צרפת והולנד, ה"מתחרות" על המקום השלישי.

התפיסות כולן מועברות מהמכס לידי המשטרה להמשך טיפולה, ולעיתים מוביל הגילוי לתפיסות נוספות של עברייני סמים.

כך, למשל, לפני כחודש נעצר מרצה לכימיה במכללה בצפון שגידל פטריות הזיה בביתו, לאחר שנתפס הודות למשלוח סמים שיורט על-ידי חוקרי הסמים של המכס.

לאחרונה אף נגזרו 4 שנות מאסר בפועל על יבואן סמים מחדרה שניסה להביא ארצה למעלה מ-24 ק"ג סמים מעוצבים במשלוחים שיורטו על-ידי חוקרי מכס מרכז ומודיעין מכס חיפה.

יחידת הסמים של המכס אף דורגה במקום ראשון באירופה לשנת 2014 בנושא יעילות ותפיסות הסמים המעוצבים ("סמי פיצוציות"), הן בהיבט מספר התיקים והן בכמות הסמים המעוצבים שנתפסו בפועל. רובם נתפסו על-ידי חוקרי הסמים והכלבנים במכס נתב"ג ומרכז.