ערוצי הטלוויזיה: גוגל ופייסבוק מחסלות אותנו - חייבים שינוי דחוף

מנכ"לי זכייניות הטלוויזיה המסחרית במכתב משותף לרשות השנייה ולמשרד התקשורת: "הרגולציה אינה משיגה את ההתפתחויות הטכנולוגיות ואינה מתאימה עצמה לשוק המשתנה"

מנכ"לי זכייניות הטלוויזיה המסחרית שלחו בצעד נדיר מכתב משותף לרשות השנייה ולמשרד התקשורת, ובו הם מותחים ביקורת על הרגולציה אשר אינה משיגה את ההתפתחויות הטכנולוגיות ואינה מתאימה את עצמה לשוק המשתנה.

"שוק הטלוויזיה המסחרית בישראל מתמודד בשנים האחרונות על קיומו בסביבה הטכנולוגית החדשה", כתבו מנכ"ל רשת אבי צבי, מנכ"ל קשת אבי ניר ומנכ"ל ערוץ 10 יוסי ורשבסקי, במכתב שנשלח ליו"ר מועצת הרשות השנייה, אוה מדז'יבוז', ולמנכ"ל משרד התקשורת, שלמה פילבר.

"מצב זה מחייב התגייסות של כל הגורמים הרגולטוריים במטרה להביא לאסדרה כוללת של שוק השירותים האודיו-ויזואליים הניתנים לציבור, ללא קשר לטכנולוגיה באמצעותה מועברים שידורים אלה".

הבכירים התייחסו במכתבים לשינויים הדרמטיים שמעוררים בשוק גופי ענק לא ישראלים כמו גוגל ופייסבוק, אשר מושכים אליהם תקציבי פרסום מישראל החוצה ומשנים את עוגת הפרסום.

"מזה כעשור חלה ירידה עקבית בהיקפי ההשקעה בפרסום בטלוויזיה, בין היתר על רקע של שינויים טכנולוגיים אשר הובילו להרגלי צפייה חדשים ולכניסתם של שחקנים חדשים לשוק השירותים האודיו-ויזואליים. שחקנים אלה כוללים גופי ענק בינלאומיים, שהפכו לשחקנים דומיננטיים בשוק הישראלי, המשתלטים בהדרגה על נתחים גדולים והולכים של הפרסום בווידיאו בישראל", לשון המכתב.

"בישראל, בדומה לשאר העולם, טבעה של פעילות הטלוויזיה של גופים אלה מושתת על שימוש בתכני הווידיאו שהופקו ושודרו על-ידי אחרים", כותבים ניר, צבי וורשבסקי.

לדבריהם, גופים כמו פייסבוק, גוגל ובכלל זה יו-טיוב פוגעים פגיעה אנושה בשוק ההפקה והיצירה המקומית. "גופי ענק אלה פועלים ללא כל מגבלות וללא רגולציה בכל תחום שהוא, אף לא תשלומי מסים מקומיים. פעולותיהם האגרסיביות כבר החלו ליצור אפקט של פגיעה בגופי השידור, המובילה לפגיעה במפיקים, ביוצרים ובאלפי עובדים בתעשייה. מנגד, העולם הרגולטורי טרם השיג את ההתפתחויות הטכנולוגיות".

במכתבם כותבים גופי השידור המסחריים כי על הרגולטורים לפעול במהירות ובנחישות על מנת לטפל בכשל השוק, ולהוביל "מהלך אסדרה שיאפשר שוויון בין המתחרים על שוק הפרסום בווידיאו. אסדרה חדשה זו חייבת להתבסס על עבודה מעמיקה של קביעת קריטריונים להגדרות מי הם ספקי התוכן החדשים, מה יהיו כללי המשחק הרגולטוריים על-פיהם יפעלו, באילו נסיבות תוטל עליהם חובת הפקות מקור, ומה יהיו כללי המדידה החדשים על-פיהם ינווטו כספי הפרסום".

הזכייניות דורשות פגישה דחופה בנושא, "על מנת לגבש את האסדרה שתהלום את האתגרים שמציב העידן החדש", היוצר לדבריהם "עיוות רגולטורי".

מהרשות השנייה נמסר בתגובה כי "הרשות השנייה עוקבת אחר התמורות הטכנולוגיות בשנים האחרונות בענף ובכלל, ופועלת באופן רציף ובשיתוף עם עם משרד התקשורת והזכייניות עצמן על מנת לקדם צעדים מתאימים בנושא ולהצעיד את שוק הטלוויזיה המסחרית קדימה גם במישור הטכנולוגי".

ממשרד התקשורת נמסר כי המכתב התקבל, וכי שלושת המנכ"לים יזומנו לפגישה בנושא עם מנכ"ל המשרד, שלמה פילבר, כדי לשמוע את טענותיהם.