הפספוס של דוידי באל-על: העסקה התפוצצה, השווי הוכפל

הירידה החדה במחיר הנפט הטיסה את מניית אל-על ב-175% מאז נובמבר ■ סמנכ"לית הכספים: "האיתנות הפיננסית ומצבה העסקי של החברה מאפשרים לנו לחלק דיבידנד ולהוציא לפועל תוכנית ההצטיידות שתשפר הכושר התחרותי"

לצד פרסום דוחות כספיים חיוביים לרבעון השני של השנה, וחלוקת דיבידנד ראשונה מזה שנים, דיווחה אמש (ד') חברת התעופה אל-על על השקעת ענק מתוכננת של 800-900 מיליון דולר ברכישת וחכירת מטוסי בואינג חדישים מדגם דרימליינר. ההשקעה, שהוגדרה על-ידי מנכ"ל החברה דוד מימון "תוכנית ההצטיידות הגדולה ביותר בתולדות אל-על", כוללת רכישה וחכירה של 15 מטוסי דרימליינר מדגמים 8-787 ו-9-787.

באל-על מעריכים כי מחצית מהמטוסים יירכשו על-ידה והיתר יוחכרו, ומציינים כי סכום ההשקעה הסופי תלוי בחלוקה זו. המו"מ המתנהל בנושא בין אל-על לחברת בואינג כולל גם אופציה לרכישת 13 מטוסים נוספים ומנועים חלופיים, בהשקעה שהיקפה לא נמסר. באל-על הסבירו כי מועדי המסירה של המטוסים החדשים מתוכננים לשנים 2017-2020 וכי הם יחליפו בהדרגה מטוסים מדגם בואינג 400-747 ו-ER300-767.

לדברי מימון, המטוסים הנרכשים "הם מהחדישים והמתקדמים בעולם, בעלי יתרונות תפעוליים רבים ונחשבים ליעילים וחסכוניים בצריכת דלק, בניצולת ובעלויות האחזקה".

אל-על, הנמצאת בשליטת כנפיים אחזקות של בני הזוג תמי ודדי בורוביץ' ופויו זבלדוביץ', מפעילה כיום טיסות ליותר מ-30 יעדים ברחבי העולם באמצעות 41 מטוסים, 27 מתוכם בבעלותה. בסיכום הרבעון השני של 2015 נהנתה החברה מהירידה החדה במחיר הנפט, שסייעה לה להתגבר על שחיקה בפעילות השוטפת ולהציג עלייה של 6% ברווחיה, שהגיעו ליותר מ-17 מיליון דולר.בסך הכול ירדו הוצאות הדלק הסילוני של החברה ברבעון ב-54 מיליון דולר, ושיעורן מהמחזור ירד מ-31.5% ל-24.8%, כך שהדבר סייע לצמצום עלויות הפעילות.

הכנסותיה הרבעוניות של אל-על ירדו בכ-11% ל-511 מיליון דולר, בהשפעת מגמת הירידה בתיירות הנכנסת, מועד חג פסח, המשך התחרות ושינויי מט"ח. למרות הירידה בהכנסות, הצניחה במחיר הדלק אפשרה לחברה לשמור על יציבות ברווח התפעולי, ובזכות צמצום הוצאות המימון להציג שיפור בשורה התחתונה.

המשקיעים בבורסה בתל-אביב מזהים מזה זמן את השיפור בסביבה העסקית של אל-על - ולמעשה, בתעשיית התעופה העולמית כולה, על רקע ירידת מחירי הנפט - ומניית החברה השלימה זינוק של 90% מתחילת השנה. מאז נובמבר 2014 זינקה המניה בלא פחות מ-175%, וכעת היא משקפת לחברה שווי של כ-700 מיליון שקל. נזכיר כי לפני פחות משנתיים התפוצצה עסקה להעברת השליטה באל-על לידי קרן הפרייבט אקוויטי פימי, שמוביל ישי דוידי, שאמורה הייתה להתבצע לפי שווי של 310 מיליון שקל בלבד, הנמוך ביותר מחצי משווי השוק הנוכחי.

ישי דוידי / צלם: איל יצהר
 ישי דוידי / צלם: איל יצהר

מדוחות אל-על עולה כי נתח השוק שלה בנתב"ג בסיכום הרבעון השני עלה ל-32.7%, לעומת 31.9% ברבעון המקביל אשתקד, ובמחצית השנה נתח השוק שלה עלה מ-32.5% ל-33.8%. את המחצית הראשונה של שנת 2015 סיכמה אל-על עם רווח נקי של 1.5 מיליון דולר, אחרי הפסד של יותר מ-23 מיליון דולר במחצית המקבילה. הכנסותיה לתקופה זו עלו בכ-6% ל-931 מיליון דולר. במקביל לדוחות, ועל רקע השיפור המסתמן בפעילותה, דיווחה כאמור החברה על חלוקת דיבידנד של כ-94 מיליון שקל לבעלי מניותיה, וזאת לראשונה מאז שנת 2007.

דגנית פלטי, סמנכ"לית הכספים של אל-על, אמרה היום כי "תזרים המזומנים שנבע לחברה ברבעון מפעילות שוטפת הסתכם בכ-79 מיליון דולר, והיא סיימה את הרבעון עם יתרת מזומנים ופיקדונות בהיקף של כ-186 מיליון דולר. האיתנות הפיננסית ומצבה העסקי של החברה מאפשרים לנו לחלק דיבידנד, וכן להוציא לפועל את תוכנית ההצטיידות ארוכת הטווח של החברה, להחלפת מטוסים רחבי גוף, שתשפר מאוד את הכושר התחרותי של החברה בעשור הקרוב".

פלטי הדגישה כי העלייה ברווחי הרבעון השני הושגה "על אף הוצאה בסך של כ-11 מיליון דולר בגין הסכם השכר החדש, מתוכו כ-5 מיליון דולר בגין פרישה מוקדמת של עובדים". בחודש יוני האחרון חתמו אל-על וההסתדרות על הסכם ביניים קיבוצי, שתקף עד סוף אוקטובר, לקראת חתימה על הסכם קבוע. בסוף הרבעון השני העסיקה אל-על 6,225 עובדים.

תוצאות אל על 3
 תוצאות אל על 3