לקראת העלאת ריבית הפד: איזה שווקים יעברו טלטלה?

כלכלני שרודרס: השווקים של ברזיל, הודו וטורקיה עשויים לספוג טלטלה לא פשוטה לאחר שהפדרל ריזרב יתחיל בהעלאת הריבית בארה"ב

ג'נט ילן / צילום: רויטרס
ג'נט ילן / צילום: רויטרס

הולכת וגוברת דריכות בשווקים לקראת ישיבת הפד הגורלית הצפויה בחודש ספטמבר הקרוב. לאחר תקופה ארוכה של סביבת ריביות נמוכות השוררת בשווקים מפותחים רבים בעולם בכלל ובארה"ב בפרט, צפוי הבנק המרכזי האמריקאי להכריז ככל הנראה על שינוי מדיניותו המוניטארית ולהעלות את הריבית במשק האמריקני בפעם הראשונה מזה זמן רב.

יחד עם זאת, האטה בקצב צמיחת השווקים המפותחים, לחצים אינפלציוניים ומלחמת ריביות אותה מנהלים בנקים מרכזיים רבים, עשויים לעכב את המהלך אשר יש לו השלכות משמעותיות על שוקי ההון והכלכלות מסביב לעולם.

כלכלני ענקית ההשקעות שרודרס מעריכים כי לא מעט שווקים מתפתחים עלולים להיפגע בחודשים הקרובים, לאחר שהפד יתחיל בהעלאת הריבית בארה"ב.

בעיקר מציינים בשרודרס כפגיעים את השווקים של ברזיל, הודו וטורקיה, שעשויים לספוג טלטלה לא פשוטה מצמצום הנזילות על ידי הבנק המרכזי האמריקאי.

בשרודרס מציינים עוד כי יותר מ-70% מהחוב החיצוני של מדינות אמריקה הלטינית ואסיה המתפתחות נקוב בדולרים כך שהן יושפעו יותר מהעלאת הריבית. טורקיה ודרום אפריקה הן הפגיעות ביותר שכן יש להן רזרבות מט"ח נמוכות יחסית וחשבון שוטף שלילי כמו גם כמות גדולה של חוב חיצוני העומד בקרוב לפרעון.

בהתייחסות לגמישות של הבנקים המקומיים מציינים בשרודרס כי לברזיל וטורקיה יש את הגמישות הגבוהה ביותר להוריד את שיעורי הריבית ומנגד דרום אפריקה תתקשה לבצע מהלך כזה.