מה עושה חברת Fieldin הישראלית בכרמים של נאפה ואלי?

המערכת הטכנולוגית שפיתחה Fieldin יודעת לסגור את כל מעגל הריסוס, תוך שהיא אוספת ומנטרת נתונים מהשטח על מנת לסייע לחקלאי להגיע להחלטה מושכלת

בין הכרמים של עמק נאפה הפורה שבקליפורניה נפגשו לפני 4 חודשים ,(בעזרת היינן הישראלי, מעיין קושיצקי), בועז בכר, המנכ"ל של חברת הסטארט-אפ הישראלית Fieldin, הפועלת בתחום החקלאות המדייקת ומפתחת מערכת מתקדמת לניהול ממשק ההדברה בכרמים ומטעים, עם המגדל הראשי של יקב פאוסט, הפועל בעמק היין המוכר בטיב יינותיו ברחבי העולם.

המפגש בין השניים הבשיל תוך זמן קצר לשיתוף פעולה, ובחודש שעבר הותקנה המערכת הראשונה של החברה הצעירה מישראל בין שורות הכרם המשתרע על פני כ-450 דונם. יקב פאוסט, המשתייך לקבוצת יצרני היין העולמית, קווינטסה, הוא רק הסנונית הראשונה ולדברי בכר ישנם כבר באזור נאפה וואלי יקבים נוספים שהביעו עניין במערכת של החברה.

הקשרים הללו עשויים בהמשך להוביל את Fieldin, שהוקמה בשנת 2013 ורק בשנה שעברה הושקעו בה כמיליון דולר על ידי חממת Terra Labs מיקנעם, לחדירה לשווקים גדולים, מכיוון שהחברה מנטרת את כל התהליך המעשי בשטח (החל משלב הניטור ועד לשלב הביצוע). המוצר של Fieldin פונה למספר שווקים, למשל שוק המעקב אחרי שימוש בחומרי ההדברה בעולם (farm to fork) שמוערך בהיקף של כ-14 מיליארד דולר בשנה, לשוק חומרי ההדברה עצמו שמוערך בכ-45 מיליארד דולר, וגם לשוק המידע החקלאי שעל פי חברות מחקר מובילות השווי הפוטנציאלי שלו מוערך בהיקף של כ-20 מיליארד דולר בשנה.

התקנת מערכת בודדת של Fieldin, הכוללת מערכות ניהול המותאמות לכל אחד מאנשי המקצוע בהליך ההדברה וגם מערכת סנסורים שמורכבת על הטרקטור בחווה ומנטרת את פעולתו, עולה לחקלאי מאות דולרים בודדים אליהם נוספים גם דמי שימוש שנתיים. אולם פוטנציאל ההכנסות הגלום רק מחווה זו הוא של עשרות אלפי דולרים בשנה, כשלוקחים בחשבון את החיסכון הפוטנציאלי בכמות הריסוסים ואת הערך העצום שהמערכת נותנת לשאר שרשרת הערך ביקב. במידה והשת"פ יתרחב לכלל הכרמים של הקבוצה - מדובר כבר במאות אלפי דולרים בשנה , ובארה"ב כולה מדובר על שטחי מטעים וכרמים שמשקפים פוטנציאל להכנסות של מאות מילוני דולרים בעתיד.

די אם נציין כי ממשק ההדברה בכרמים ובמטעים מהווה כ-12-20% מעלויות הגידול, על מנת להבין את החשיבות שמייחסים החקלאים לפתרונות החקלאות המדייקת שמציעה החברה. אבל הערך הגדול בהרבה שטמון במערכות של החברה נמצא הרבה מעבר לחקלאי עצמו, אצל יצרניות חומרי ההדברה שמספקות את תוצרתן לחקלאי ורוצות להיות מתואמות עם צרכיו מצד אחד, ובבתי האריזה ורשתות שיווק המזון מצד שני, שהמערכת של FieldIn נותנת להם שקיפות מלאה בצורה אוטומטית לגבי התהליכים שקורים בשדה והן שמחות מאוד לקבל נתונים לגבי מועד הבשלת היבולים, כמותם וטיבם.

המערכת הטכנולוגית שפיתחה Fieldin וכבר פועלת בישראל בכרמים ובמטעים של שלושת קבוצות חקלאות במדינה, יודעת לסגור את כל מעגל הריסוס תוך שהיא אוספת ומנטרת נתונים מהשטח על מנת לסייע לחקלאי להגיע להחלטה מושכלת שמשקללת פרמטרים רבים, לגבי הכמויות המדויקות של החומרים והמועדים המדויקים בהם כדאי לבצע הדברות וריסוסים ותוך מעקב אחר הביצוע ומתן פידבאק עדכני למשתמשים השונים בנתוני המערכת לגבי איכות הביצוע של המלצתם.

לדברי בועז בכר, "כשמדובר על ריסוסים צריך להבין שיש לחקלאים עדיין הרבה מאוד טעויות אנוש, בעיקר מהסיבה שמדובר בהליך שמתרחש בתנאי שטח קשים. המערכת שלנו ניטרה כבר מאות ריסוסים ובכ-30% מהם אותרו טעויות, שפוגעות גם בגידולים, גם באדמה ובמידה מסוימת גם מסוכנות לאדם, אבל מעל הכול - עד היום פשוט לא היתה דרך יעילה לגלות את אותן הטעויות. טעויות יכולות להיות למשל ריסוס לא נכון, מהירות ריסוס גבוהה או איטית מדי, פספוס של שורות וכו'. הנזק שנגרם בגין טעות בריסוס הוא בעל השלכות כלכליות משמעותיות לחקלאי. עד כה לא הייתה למגדלי הכרמים והמטעים מערכת שגם עוזרת בהליך קבלת ההחלטות וגם מחשבת בצורה אוטומטית את איכות הביצוע".