השבוע הוא יפוצץ: מחווה אחרונה ופרידה מגשר מעריב

בימים הקרובים יפוצץ גשר מעריב לטובת הקמת תחנת קרליבך שתשמש את הרכבת התחתית ■ זיכרונות מטקס החנוכה בשנת 1976 והצעה מקורית להפוך אותו לטיילת

סיום העבודות, יולי 1976 - גשר מעריב / צילום: ארכיון העירייה
סיום העבודות, יולי 1976 - גשר מעריב / צילום: ארכיון העירייה

גשר הנשרים, ובשמו המוכר גשר מעריב - על שמו של עיתון שכבר איננו שם למעלה משנה, נחנך ב-7 ביולי 1976, בשעה שאזרחי ישראל (והעולם) עדיין געשו לנוכח המבצע ההירואי לשחרור חטופי מטוס אייר פראנס באנטבה שלושה ימים קודם לכן. שמו של הגשר נבחר מהציטוט המפורסם בקינת דוד על שאול ויונתן המתים במלחמה "מנשרים קלו, מאריות גברו".

אפשר לתהות מה היה קורה אילו הגשר היה נקרא במפורש על שמו של יונתן (יוני) נתניהו, מפקד הסיירת שנהרג ואחיו של ראש הממשלה. או אז, החרבת הגשר לטובת הקמת רכבת קלה היתה כמובן מהלך מורכב וטעון פי כמה.

ואולי זה גם היה מועיל להפוך את הגשר לטיילת מפוארת, כפי שמפנטז אדריכל רונן כנורי, בדומה להצלחה המסחררת בקו ההיי-ליין הישן של ניו יורק - קו רכבת ישן שהפך לטיילת עילית.

"התכנון החדש הוא הזדמנות להחזיר לתושבי הסביבה וליוממים רחובות עירוניים באיכות שמגיעה להם", מדגיש יואב דוד, אדריכל העיר, "זה אחד הצמתים הכי עמוסים, אך התנועה הערה שעוברת בו אינה מנוצלת לפיתוח כלכלי של עסקים ואינה מעוררת את הרחוב".

ואמנם, העירייה מתכננת שינוי רדיקלי במקום הגשר: כבישים יוחלפו ברחובות מסחריים הפונים להולכי רגל, עם מדרכות רחבות ותשתיות לתחבורה קלה וגן ציבורי גדול בסדר גודל של גן מאיר.

תחנת קרליבך תהיה תחנת הרכבת הגדולה ביותר, מפגש של הקו האדום (פ"ת-בת ים) והקו הירוק (הרצליה-ראשל"צ).

טקס חנוכת גשר הנשרים
 טקס חנוכת גשר הנשרים