האפסטור של אפל שוברת שיאים: 1.7 מיליארד דולר הכנסות ביולי

מאז הקמתה לפני 7 שנים, חילקה אפל 33 מיליארד דולר למפתחי אפליקציות לחנות שלה - 8 מיליארד דולר מהם רק השנה ■ הסינים מובילים בהורדות האפליקציות מהחנות המקוונת

אפליקציות / צילום: שאטרסטוק
אפליקציות / צילום: שאטרסטוק

בחודש שעבר ציינו באפל 7 שנים לחנות האפליקציות שמיועדת למכשירי iOS - אייפון ואייפד - ונראה שהחגיגות לא יכלו להיות מתוקות יותר. בימים האחרונים עדכנה אפל כי חודש יולי שבר את כל השיאים, כשחנות האפליקציות המקווונת שלה, האפסטור, רשמה הכנסות של 1.7 מיליארד דולר. חודש לפני, אגב, אפל חצתה את רף 100 מיליארד ההורדות.

על אף הצפיפות בחנות האפליקציות של אפל, בה קיימים יותר מ-1.5 מיליון יישומים ומשחקים, לא רואים האטה בקצב הכניסה של אפליקציות חדשות. וגם אין סיבה לכך, כשמפתחי האפליקציות בתשלום מצליחים לרשום הכנסות נאות יחסית מהפעילות.

מודל חלוקת ההכנסות בין אפל למפתחי האפליקציות עובד על חלוקה של 70% למפתחים ו-30% לאפל. לפי נתוני החברה, מאז הוקמה החנות ביולי 2008 העבירה אפל למפתחי אפליקציות 33 מיליארד דולר. מדובר על מגמה מעניינת, לאור העובדה שלפני שנה עמד סך הסכום על 20 מיליארד דולר. כך, שבתוך שנה נרשמה עלייה של 13 מיליארד דולר בהכנסות למפתחים. מאז תחילת השנה בלבד, נרשמו הכנסות של 8 מיליארד דולר.

אפל שוברת שיאים
 אפל שוברת שיאים

המשחקים מובילים בהכנסות

אז אילו אפליקציות מובילות בדירוגים של אפל? לפי מחקר של חברת Sensor Tower, ברבעון השני פייסבוק וגוגל המשיכו לשלוט באפליקציות המורדות ביותר באפ סטור. במקום הראשון הייתה המסנג'ר של פייסבוק, שהרשת החברתית שלה הגיעה למקום השני. במקום השלישי יו-טיוב ואחריה WhatsApp ואינסטגרם. האפליקציה הראשונה ברשימה שמקורה אינו בארה"ב אלא בסין היא WeChat שנמצאת במקום התשיעי ומיד אחריה עוד אפליקציית תקשורת סינית - QQ.

אך בעוד שפייסבוק מובילה את הרשימה עם שתי אפליקציות, גוגל היא מפתחת האפליקציות המובילה בכמות הורדות כללית עם אפליקציות כמו יו-טיוב, חיפוש גוגל, גוגל מפס ועוד.

ברשימת האפליקציות המכניסות ביותר נמצא המשחק Clash of Clans של חברת Supercell, שלה יש שתי אפליקציות נוספות בעשירייה המובילה - Hay Day ו-Boom Beach. על-פי Sensor Tower, המשחק Clash of Clans רשם הכנסות של 210 מיליון דולר ברבעון השני - 23 דולר לכל הורדה.

במקום השני נמצא Game of War עם 120 מיליון דולר. לצורך השוואה, המשחק Candy Crush Saga (מקום 4) רשם 8.5 דולר להורדה ואילו אפליקציית HBO Now (מקום 14) רשמה 13.7 דולר פר הורדה.

סין דווקא בעניין של אפל

חלק ניכר מהעלייה בהכנסות ממכירת אפליקציות ומכירה בתוך האפליקציות (In App Purchase) מגיעה מאחד מהשווקים הצומחים היום בעידן המובייל והאינטרנט - סין. המילה "סין" לא עושה טוב כל כך במסדרונות אפל בשבועות האחרונים, לאחר שהדוחות הרבעוניים האחרונים ששחררה אפל הציגו ביקוש נמוך יחסית למכשירי אייפון בסין.

ההכנסות בסין ירדו ב-21% לעומת הרבעון הראשון של השנה, אז מכירות האייפון רשמו שיא. המשקיעים לא אהבו כל כך את ביצועי החברה בשוק ענק כמו סין, מה שהביא לכך ששווי השוק של אפל נחתך בכ-100 מיליארד דולר מאז אמצע יולי ובכלל, בשלושת החודשים האחרונים ירדה מניית אפל ב-9.5%.

ועדיין, נתוני אפל מצביעים על כך שסין היא שוק רלוונטי במיוחד עבור אפל בכל מה שקשור לאפליקציות. באפריל סין עקפה את ארה"ב בתור המקור הראשון להורדות אפליקציות iOS והראתה ברבעון הראשון של השנה עלייה של 30% בכמות הורדות האפליקציות לעומת הרבעון המקביל אשתקד. עם זאת, ארה"ב עדיין במקום הראשון ב-App Store בהיקף ההכנסות, כשיפן אחריה וסין במקום השלישי.

לשם השוואה, עבור גוגל סין אינה שוק דומיננטי. בחנות האפליקציות Google Play, ארה"ב מובילה בהורדות ואחריה ברזיל והודו, בעוד ברמת ההכנסות יפן מובילה, ארה"ב שנייה ודרום קוריאה שלישית.

גוגל בהורדות - אפל בהכנסות

על-פי נתוני AppAnnie, כמות ההורדות ברבעון השני בגוגל פליי היו גבוהות ב-85% לעומת אפ סטור, אך ההכנסות היו נמוכות ב-40% - תולדה של יותר אפליקציות בתשלום באפ סטור ויותר נכונות של מחזיקי מכשירי iOS לשלם על אפליקציות.

יש לציין כי ברמת ההורדות, גוגל ממשיכה להגדיל את הפער, לאחר שהפער ברבעון הראשון עמד על 70%. ב-App Annie מציינים כי הפער גדל הודות למדינות כמו ברזיל, הודו, וייטנאם והפיליפינים. חלק ממדינות אלה עדיין מהוות פוטנציאל אדיר לצמיחה, לאור העובדה ששיעור חדירת השימוש בסמארטפונים עומד על מתחת ל-30% בלבד לפי נתוני חברת קליינר פרקינס שפורסמו במאי השנה.