יועמ"ש הכנסת: חוק ההסדרים מהווה פגיעה חמורה בחקיקה

עו"ד איל ינון: "לרשות ועדות הכנסת יעמדו לכל היותר 35 ימי עבודה כדי לדון בחוק על סעיפיו השונים, וזאת במקביל לדיוני התקציב בוועדת הכספים" ■ המחנה הציוני: "קורא לשר האוצר לפרק את חוק ההסדרים המפלצתי"

עו``ד איל ינון, מזכיר הכנסת / צלם: דוברות הכנסת
עו``ד איל ינון, מזכיר הכנסת / צלם: דוברות הכנסת

היועץ המשפטי של הכנסת, עו"ד איל ינון, שיגר היום (ב') בצהריים מכתב ליו"ר הכנסת, ח"כ יולי אדלשטיין, ובו הוא מתריע כי חוק ההסדרים במתכונתו הנוכחית מהווה "פגיעה חמורה וממשית" בתקינות הליכי החקיקה.

לדברי עו"ד ינון, לרשות ועדות הכנסת יעמדו לכל היותר 35 ימי עבודה כדי לדון בחוק על סעיפיו השונים, וזאת במקביל לדיוני התקציב שיתקיימו בוועדת הכספים.

"מעיון בהחלטות ממשלה ובתזכירים שהופצו על-ידי משרד האוצר עולה כי הצעת חוק ההסדרים המסתמנת היא הצעה רחבת-היקף הכוללת עשרות רבות של תיקוני חקיקה בתחומים שונים, רבים מהם נעדרי זיקה ישרה לתקציב המדינה, ואף מספר רפורמות משמעותיות", כותב ינון.

"היקפה של ההצעה המסתמנת עומד בניגוד גמור למדינויות שהותוותה על-ידך ועל-ידי קודמיך בתפקיד ולעקרונות שנמסרו בעבר מספר פעמים לנציגי הממשלה באשר להכללת נושאים בחוק ההסדרים, עקרונות שנועדו מחד לאפשר לממשלה להוביל בזמן קצר יחסית מהלכי חקיקה תומכי תקציב וצמיחה, ומאידך לאפשר לכנסת ולחבריה למלא באופן תקין את תפקידם".

חוק ההסדרים צפוי להיות מונח על שולחן הכנסת ב-31 באוגוסט, והוא יובא להצבעה ב-2 בספטמבר בקריאה ראשונה. אישורו הסופי של החוק, יחד עם תקציב המדינה, יהיה ב-19 בנובמבר.

בעקבות חוות-הדעת של יועמ"ש הכנסת אמר אדלשטיין: "אסור שחוק ההסדרים יעבור במתכונתו הנוכחית, כיוון שהוא פוגע באופן מהותי במעמדה של הכנסת. כיו"ר הכנסת חובה עליי להקפיד שדברים שלא שייכים ישירות לתקציב יוצאו ממנו. לפיכך, אין מניעה מלצמצם את החוק, לפצל חלק מהסעיפים ולא להעביר את כולם לוועדת הכספים".

ממשרד האוצר נמסר כי "הרפורמות המרכזיות בתוכנית הכלכלית לשנים 2015-2016 נועדו להגביר את התחרותיות במשק ולהפחית את יוקר המחיה. כלל הצעדים בתוכנית גובשו לאחר עבודה ממשלתית סדורה וקיום דיונים מעמיקים. בתוכנית הכלכלית יש רפורמות נחוצות שיביאו לצמיחה של המשק ולהורדת יוקר המחיה בישראל. המשק הישראלי זקוק לרפורמות ושינויים מבניים אשר רואים את האזרח וטובתו.

"לדוגמה, רפורמת 'הקורנפלקס' צפויה להפחית את הרגולציה בתחום יבוא המזון היבש ובכך להוביל להורדה ניכרת במחירי מוצרים אלה; רפורמת ביטוחי הבריאות צפויה לצמצמם את תופעת הביטוחים הכפולים בשוק הבריאות; הגברת התחרות בשוק הבנקאות צפויה להוזיל את עלויות אשראי".

המחנה הציוני: "חוק מפלצתי"

המחנה הציוני מסר בתגובה לחוות-דעת יועמ"ש הכנסת: "על שר האוצר לפרק את חוק ההסדרים המפלצתי. יועמ"ש הכנסת, שאי-אפשר להאשים אותו בנוקשות לא מידתית, מזהיר מפני חוק ההסדרים השערורייתי שמביאה ממשלת נתניהו.

"חוק ההסדרים, שהפך להיות 'מכבש החקיקה', צריך להיעלם מהעולם הדמוקרטי הישראלי, בוודאי בהיקפיו הנוכחיים. ברור רצונו שנתניהו שחברי הכנסת ישמשו כחותמת-הגומי שלו וכאצבע להשכיר לכל גחמותיו, אבל ישראל היא עדיין דמוקרטיה, וזכותו של הציבור שהמחוקקות והמחוקקים שלו ישמרו על זכויותיו.

"המחנה הציוני קורא לשר האוצר, משה כחלון, לפרק את חוק ההסדרים המפלצתי הזה ולהביא את תהליכי החקיקה לדיונים רציניים בוועדות הכנסת השונות, כמו שראוי".

יו"ר מרצ, ח"כ זהבה גלאון, הגיבה גם היא למכתבו של עו"ד איל ינון ומסרה כי "לאור התרעתו החמורה של היועמ"ש לכנסת, אני מחדשת את קריאתי ממכתבי לאדלשטיין לפני מספר ימים כי יגן על תפקידה ועל כבודה של הכנסת, ויודיע כי היא לא תדון בחוק ההסדרים שיונח על שולחנה, אם אכן יכיל את שורת הרפורמות הארוכה שצפויה להיכלל בו על-פי הצעת 'המחליטים' שהוגשה לממשלה. הקריאה הזו מקבלת משנה תוקף לאור חוות-הדעת הברורה של היועמ"ש לכנסת".

לדבריה, "שני מסמכי 'המחליטים' שהגיש משרד האוצר לממשלה, מסמך הצעת התקציב ומסמך הרפורמות המבניות, מבהירים כי היקפו של חוק ההסדרים שיונח על שולחנה של הכנסת הוא הגדול ביותר מזה שנים רבות. החוק יכלול רפורמות מבניות רחבות-היקף, ביטול חקיקה קיימת או דחייתה בשנים רבות וצעדים רבים נוספים שיש לקיים בהם דיון מעמיק. ההחלטה לכרוך את כל הצעדים הללו תחת חוק ההסדרים מהווה זלזול בוטה בכנסת ומעבירה כוח בלתי סביר לפקידי האוצר, אשר לא קיבלו לשם כך כל מנדט מהציבור.

"לאור העובדות האלה, ובייחוד לאחר מכתבו של היועמ"ש, אסור ליו"ר הכנסת לתת יד לניסיון החמור להחליש את הכנסת ולזלזל בציבור שאותו היא מייצגת. אני קוראת ליו"ר הכנסת לדרוש כי הכנסת תדון בנפרד בכל רפורמה ובכל צעד שאין להם נגיעה ישירה ומובהקת לתקציב המדינה לשנים 2015-2016".