פשרה בייצוגית: הוט תפצה ב-140 שקל את כבדי השמיעה

זאת מאחר שלא ליוותה את שידוריה בכתוביות תרגום; הוט: "נכון להיום הכתוביות פועלות באופן תקין" ■ התביעה הוגשה גם נגד רשות השידור, אך כיוון שהרשות נמצאת בפירוק, התביעה נגדה הוקפאה

שופטת בית המשפט המחוזי בירושלים, נאוה בן-אור, אישרה לאחרונה הסדר פשרה בבקשה לתובענה ייצוגית שהוגשה נגד רשות השידור ונגד חברת הוט בגין הפרת חובותיהן כלפי אנשים עם מוגבלות שמיעה, "המעוניינים לצפות בשידורי ערוץ 1 דרך הוט והזקוקים לכתוביות או לתרגום לשפת הסימנים בעת צפייה בטלוויזיה".

במסגרת הסדר הפשרה, שאושר וניתן לו תוקף של פסק דין, צוין כי הוט תעניק פיצוי לחברי הקבוצה שנפגעו בסכום של 140 אלף שקל. סכום זה יינתן לארגון "בקול - ארגון כבדי שמיעה ומתחרשים (ע"ר)", שהוא הארגון המייצג של כבדי השמיעה בישראל.

עוד נקבע כי הוט תשלם למבקש סכום של 17 אלף שקל ולבא-כוחו, עו"ד אסף פינק, סכום של 82 אלף שקל.

בפסק הדין נאמר כי משום שרשות השידור נמצא בפירוק, הוקפא הליך זה נגדה, "תוך שהמבקש שומר את זכותו לטעון את טענותיו כלפיה בהליכי הפירוק".

ע' ס', התובע, הוא לקוי שמיעה בדרגה גבוהה, מלידה. בשלב מסוים, כשצפה בטלוויזיה להנאתו, התחוור לו כי לא מוצגות על מסך הטלוויזיה כתוביות תרגום.

בבקשה לייצוגית שהגיש, נגד רשות השידור ונגד הוט - המשדרת בין היתר את שידורי ערוץ 1, כמתחייב על-פי רישיונה ועל פי חוק התקשורת - נטען כי "מיום תחילת הפצת שידורי הטלוויזיה דרך הוט באופן דיגיטלי ועד ליום הגשת הבקשה, מפרות רשות השידור והוט את חובותיהן כלפי אנשים עם מוגבלות שמיעה, המעוניינים לצפות בשידורי ערוץ 1 דרך הוט והזקוקים לכתוביות או לתרגום לשפת הסימנים בעת צפייה בטלוויזיה".

כך, ע' מספר כי "בעוד שעל-פי המצב המשפטי בעת הגשת הבקשה לאישור הייתה מוטלת על המשיבות חובה ללוות בשפת הסימנים או בכתוביות 75% מן השידורים החיים, בפועל - על-פי הנטען - רק אותם שידורים שלוו בשפת הסימנים". בפועל, כך נטען, "7% מכלל השידורים החיים היו נגישים לחברי הקבוצה. חלק אחר מן השידורים, שלווה בכתוביות סמויות, כלל לא היה נגיש לחברי הקבוצה, משום שכתוביות אלה לא הופיעו בשידורי ערוץ 1 דרך הוט.

ע' הסביר כי טענתו התבססה על בדיקת לוח שידורי החדשות והספורט של ערוץ 1 בתקופה שבין 10.10.2013 לבין 10.11.2013.

השופטת בן-אור קבעה בפסק הדין כי התובענה "בעלת חשיבות ציבורית ראשונה במעלה. הצדדים הגיעו לידי הבנות ראויות, תוך שקילת הסיכונים והסיכויים. אני סבורה כי הגמול ושכר-הטרחה יש בהם כדי להוות תמריץ להגשת תובענות ראויות מן הסוג הנידון, כפי שיש בהם משום ביטוי לכך שההליך הסתיים בהסכמה עוד בטרם הוחל בשמיעת הוכחות".

מהוט נמסר בתגובה: "הוט מקפידה לקיים אחר הוראות החוק המוטלות עליה בנושא נגישות לבעלי מוגבלויות, ורואה חשיבות בעניין. חשוב לציין כי נכון להיום הכתוביות פועלות באופן תקין".

מרשות השידור נמסר בתגובה: "כיוון שרשות השידור בפירוק, התביעה נגדה הוקפאה. הסכם הפשרה נשוא הכתבה נחתם בין התובע לבין חברת הוט בלבד".