תעודות הסל של קסם אחראיות ליותר ממחצית הרווחים של אקסלנס

הרווח של אקסלנס גדל במחצית השנה ביותר מ-7% ל-43 מ' ש' ■ החשכ"ל לאקסלנס: השיבי כספים בגין הבטחת תשואה עודפת שניתנה לקופה"ג גמולה

עוזי דנינו / צילום: איל יצהר
עוזי דנינו / צילום: איל יצהר

בית ההשקעות אקסלנס חתם את המחצית הראשונה של 2015 עם גידול של כ-7.5% ברווח הנקי המיוחס לבעלי המניות, שהסתכם בכ-43 מיליון שקל. זאת, לאחר שברבעון השני השנה נשמרה יציבות ברמת רווח של 20 מיליון שקל. בשורת ההכנסות רשם בית ההשקעות גידול של כ-7.4%, ל-276 מיליון שקל.

לדברי המנכ"ל, עוזי דנינו, "המחצית הראשונה של השנה התאפיינה בהמשך גידול מתון בהכנסות וברווחים. הרבעון השני התאפיין בגיוס נכסים מעל חלקנו בשוק, תודות לתשואות הטובות. מנגד, נרשמו פדיונות באפיקי השקעה המתאפיינים ברווחיות נמוכה (תעודות פיקדון וקרנות כספיות, ר' ש')".

כ-33% מהכנסות בית ההשקעות במחצית הראשונה הגיעו מתחום ניהול קופות גמל וקרנות השתלמות, שהציג שולי רווח תפעולי (לפני הוצאות מימון ומס) של כ-13% מההכנסות. תחום קרנות הנאמנות וניהול התיקים הניב כ-29% מהכנסות בית ההשקעות, והיה המגזר היחיד שהציג הרעה בשורה התחתונה, כשהרווח התפעולי שלו הצטמק במחצית השנה בכ-67% לסך של כ-4 מיליון שקל. לצד אלה, נרשם גידול מתון למדי במונחים אבסולוטיים בהכנסות וברווחים מתחומי בנקאות להשקעות וחיתום, שירותי בורסה ומסחר.

ואולם, עיקר העוצמה של בית ההשקעות מגיעה מהחברה הבת קסם, שמנהלת את תעודות הסל והפיקדון, אשר תרמה כ-34 מיליון שקל לרווחים במחצית. עד כמה הפעילות של קסם מוצלחת עבור אקסלנס? במחצית הראשונה השנה, כמו במחצית המקבילה אשתקד, מדובר בתחום שהניב לבית ההשקעות רווח לפני מס בשיעור גבוה מאוד של 52% מההכנסות (כלומר, על כל שקל הכנסה - רווח של כ-52 אגורות). וכך, תחום שהיווה כ-24% מהכנסות בית ההשקעות היה אחראי לכ-54% מרווחיו לפני הוצאות מימון ומס.

שווי גבוה מזה של מיטב דש

סך כל הנכסים שנוהלו על ידי אקסלנס בסוף הרבעון השני היה כ-86.3 מיליארד שקל - קיטון של כ-5.4% ביחס לסך הנכסים בסוף 2014, וירידה של כ-2.3% לעומת סוף הרבעון השני אשתקד. בבית ההשקעות מציינים כי הקיטון מתחילת השנה נובע מפדיון סופי של סדרת אג"ח מובנות שהונפקו, וכן ומירידה בהיקף הנכסים המנוהלים, המושפעים מסביבת הריבית הנמוכה ומתנאי השווקים בארץ ובעולם (בראש ובראשונה - הקרנות הכספיות).

בית ההשקעות, שבניהולו של דנינו ובשליטת (כ-90%) קבוצת הביטוח הפניקס, נסחר בבורסה לפי שווי של כ-870 מיליון שקל - כ-8.6% יותר משוויו בבורסה של בית ההשקעות מיטב דש. נזכיר כי בימים אלה קבוצת הפניקס נמצאת על סף מכירת השליטה בה מידי קבוצת דלק לידי פוסון הסינית, בתלות בקבלת אישור הפיקוח על הביטוח בישראל. לפני שבועות אחדים הודיעה אקסלנס על חלוקת דיבידנד בהיקף כולל של כ-100 מיליון שקל.

הדוחות מעלים כמה נקודות מעניינות, ובין היתר כי בחודש מארס השנה התקבל באקסלנס גמל מכתב מהחשכ"ל באוצר, בהמשך לביקורת שבוצעה מטעמו ב-2013, שבה נמצא כי קופת הגמל גמולה - שנוהלה לאורך שנים על ידי בנק מזרחי טפחות, פעלה לכאורה שלא בהתאם להוראות האוצר. בשל כך, ביקש אגף החשכ"ל כי אקסלנס גמל תשיב לאוצר את מלוא סכומי הבטחת התשואה ששולמו על ידו בגין הפקדות שחרגו, לכאורה, וזאת בהתחשב בריבית האלטרנטיבית של האוצר.

באקסלנס מציינים שברוב התקופה אליה מתייחסת הביקורת הקופה נוהלה על ידי מזרחי, ולתפיסתם האחריות על ההחזר לאוצר היא של הבנק. בכל אופן, באקסלנס מציינים כי אינם יודעים להעריך בשלב זה את גובה הסכומים שאולי יידרשו להשיב לאוצר.

מדוחות החברה לא עולה מידע חדש בנוגע לחקירת רשות ני"ע, שדווחה במארס ובאפריל השנה, אשר כללה בין היתר חיפוש במשרדיה וחקירה של נושאי משרה באקסלנס ובחברה הבת אקסלנס נשואה שירותי בורסה.