"הסינים עלולים לשווק לאיראן מכ"ם עם שורשים ישראליים"

"דיפנס ניוז": מדובר בחברה ממלכתית, שהיתה במרכז המשבר ביחסי ישראל - ארה"ב על רקע מאמץ ישראלי למכור לסין את מערכת ההתרעה המוקדמת "פאלקון" לפני 15 שנה, למרות התנגדות הממשל ■ ישראל מכחישה

חברה ממלכתית סינית, בעלת תו איכות לספק מוצרים לצבא סין, משווקת מערכת מכ"ם מוטסת מתקדמת, שלטענתה מבוססת על "ניסיון תפעולי ישראלי" של חברת אלתא, חברה-בת של תע"א. יש חשש שהחברה תמכור מטוסי קרב סיניים, שמצוידים במערכת זו, למדינות עוינות לישראל, לרבות איראן. כך חושף "דיפנס ניוז", שבועון אמריקאי שמתמחה בתעשיות ביטחוניות.

על-פי הידיעה, מדובר בחברת NAV Technology, מבייג'ינג, שהיתה במרכז המשבר החמור ביחסי ישראל - ארה"ב לפני 15 שנה. המשבר נגרם בגין מאמץ ישראלי למכור לסין את מערכת ההתרעה האווירית המוקדמת (AWACS) "פאלקון", מתוצרת אלתא, בשווי 1.2 מיליארד דולר, למרות התנגדות נמרצת של הממשל והקונגרס. בעקבות הלחץ האמריקאי, נאלצה ישראל לבטל את העסקה ולשלם לסין פיצוי בסך 350 מיליון דולר.

לדברי"דיפנס ניוז", פרסמה NAV בקטלוג שלה, ביריד הצבאי Airshow China, שנערך בז'והאי בנובמבר אשתקד, מערכת מכ"ם מתקדמת, שנשענת על טכנולוגיית AESA (active electronic scanned array). החברה טענה בקטלוג, כי המערכת שלה "משלבת עשרות שנות ניסיון שרשמה 'אלתא' בזירה התפעולית, עם פידבק אמיתי מטייסי קרב בחיל-האוויר הישראלי".

השבועון מציין, כי בקטלוג האמור אין החברה הסינית נוקבת במפורש בסימון המוצר של "אלתא", 2052-ELM, אך תיאור המערכת, שפרוש על פני שני עמודים בקטלוג של NAV, זהה כמעט לחלוטין לנתונים הפומביים שמפרסמת "אלתא" כחלק מהקמפיין שלה לשיווק המערכת מתוצרתה. החברה הסינית טוענת, כי המערכת שלה מאופיינת ביכולת בקרת אש בדרגת דיוק גבוהה לעבר מטרות רבות בעת ובעונה אחת, בים וביבשה.

אם מערכת המכ"ם המתוארת בקטלוג של NAV היא, אכן, חלק מהפורטפוליו של החברה הסינית, המשמעות היא, שהחברה עלולה לספק מטוסי קרב סיניים שמצוידים במערכת הזו למדינות עוינות לישראל ולארה"ב, לרבות איראן, גורס "דיפנס ניוז". למעשה, סין כבר מתכננת מכירת מטוסים כאלה לאיראן ולמדינות אחרות, אומר השבועון.

משרד הביטחון אמר לכתבת "דיפנס ניוז" בישראל, ברברה אופל-רום, כי למשרד אין שום מידע על NAV ועל טענתה לקשר כביכול עם עם "אלתא". אך דוברת במשרד, אורנה שמחוני-עופר, נמנעה מלענות על שאלה האם משרד הביטחון העניק אי-פעם ל"אלתא" רשיון לשווק את מערכת המכ"ם המוטסת של "אלתא" לסין או לחברה סינית. הדוברת הפנתה את "דיפנס ניוז" לתע"א.

דוברת תע"א, אליענה פישלר, הכחישה, בהודעה כתובה לשבועון, קיומו של קשר כלשהו בין "אלתא" לבין NAV או "כל חברה סינית אחרת". לדבריה, "אין לנו מושג מדוע הם כתבו זאת בקטלוג שלהם, אבל הדבר בלתי נכון לחלוטין". אך הדוברת נמנעה מלומר אלו צעדים מתכננת תע"א לנקוט נגד NAV או האם החברה בכלל מתכננת לנקוט צעד כלשהו נגד החברה הסינית בגין מה שהדוברת תיארה כזיוף בוטה של חומר שיווקי של "אלתא" / תע"א.

"דיפנס ניוז" כותב, שאפשר למצוא תמיכה אפשרית בטענת תע"א שמדובר בזיוף. לדברי השבועון, מציין הקטלוג של NAV שהחברה מוכנה ליטול על עצמה תהליך של reverse engineering (כלומר תהליך של העתקת טכנולוגיה ע"י התחקות אחר תהליך פיתוחה מהמוצר המוגמר אחורה) של מערכת ניווט מתוצרת ארה"ב שמותקנת במטוסי-קרב פקיסטניים. לפי קטלוג NAV, החברה הסינית מוכנה לספק "פיתרון מפורט" לבעיות שבהן נתקל חיל-האוויר הפקיסטני בהפעלת המערכת. הקטלוג אף מפרסם פצצה מתוצרת NAV שנראית זהה לפצצה מפצחת בונקרים מתוצרת ארה"ב.

אך בשיחה עם "גלובס", הביעה אופל-רום צער על העובדה, שמשרד הביטחון לא ניצל את ההזדמנות שניתנה לו כדי להרחיק את עצמו חד-משמעית מכל קשר עם חברה סינית שכלכאורה אינה פועלת על-פי כללי המשחק המקובלים. יש להצטער על כך שגם תע"א נמנעה מלהצהיר שבדעתה לנקוט צעדים משפטיים נגד החברה הסינית, אמרה העיתונאית.