האם זה "האקדח המעשן" שיפיל את הסכם הגרעין עם איראן?

הדיווח כי איראן תפקח בעצמה על מתקן הגרעין הסודי בפרצ'ין עשויה לקטוע את רצף הימים הטובים של אובמה, שנותרו לו רק עוד 7 סנאטורים לגייס כדי להעביר את הסכם הגרעין ■ כעת, הדרך לגיוסם לא צפויה להיות קלה כלל

ברק אובמה / צילום: רויטרס
ברק אובמה / צילום: רויטרס

הימים האחרונים היו מוצלחים עבור נשיא ארה"ב ברק אובמה. לאורך השבוע התרחש "טפטוף" מתמיד של סנאטורים דמוקרטים שהביעו תמיכה בהסכם הגרעין עם איראן, בשעה שרק סנאטור אחד בודד מהמפלגה הדמוקרטית הצטרף לשורות המתנגדים. נכון להבוקר (ה'), 25 סנאטורים דמוקרטים כבר הביעו תמיכה בהסכם הגרעין, ועוד שניים רמזו שבכוונתם לתמוך בו. כלומר, לאובמה מובטחת תמיכתם של 27 סנאטורים. כדי להעביר את ההסכם, הוא זקוק ל-34 בלבד, כלומר עוד 7 בלבד, וזאת מתוך 17 דמוקרטים שטרם הודיעו על החלטתם.

הודעת התמיכה החשובה ביותר שקיבל אובמה הייתה אמש, כאשר הסנאטור ג'ו דונלי ממדינת אינדיאנה הודיע במפתיע על תמיכה בהסכם. דונלי נחשב לאחד מ-14 הדמוקרטים שהיו מועמדים להצביע נגד ההסכם. הוא סנאטור ניצי יחסית למפלגה הדמוקרטית, שמייצג מדינה רפובליקנית ושמרנית. תמיכתו בהסכם גרמה לאכזבה קשה בקרב מחנה המתנגדים. או כפי שניסח זאת הסנאטור הרפובליקני הבכיר לינדזי גראהם, ידידו הקרוב של ראש הממשלה בנימין נתניהו: "זו מכה קשה לסיכוי להגיע ל-67" (מספר הסנאטורים הדרוש כדי להכשיל את ההסכם - א"ת).

אלא שדווקא בשעה שנראה היה כי אובמה קרוב להבטיח את העברת ההסכם בקונגרס, התפרסמה ידיעה בלעדית בסוכנות הידיעות אי-פי, שעשויה לשנות את תמונת המצב. על-פי הידיעה, הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית מתכוונת לאפשר לאיראן לאסוף בעצמה דגימות מאתר הגרעין החשוד שלה בפרצ'ין, ששירותי המודיעין המערביים מעריכים כי שימש בעבר לפיתוח גרעין צבאי.

אם לתרגם את המונחים הטכניים לשפה פשוטה, בכתבה בעצם נטען כי "איראן תפקח בעצמה על אתר הגרעין החשוד שלה". זו כותרת רעה מאוד לממשל אובמה, שמתנגדי ההסכם כבר עושים בה שימוש נרחב.

השר יובל שטייניץ אמר בתגובה כי "סעיף הפיקוח בהסכם הגרעין הפך לבדיחה", והוסיף בציניות כי "נותר רק לתהות אם הפקחים האיראנים יצטרכו גם הם להמתין 24 ימים קודם שיוכלו לבקר באתר החשוד".

במהלך הלילה סוכנות אי-פי מחקה כמה פסקאות מהכתבה, שככל הנראה היו לא מדויקות. הפסקאות הללו עסקו בעיקר במנגנון הטכני שהוסכם בין איראן לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית. אלא שגם בהיעדרן, הידיעה שפורסמה אמש צפויה לגרום כאב ראש רציני לתומכי ההסכם בימים הקרובים.

מתחילת הדרך, ממשל אובמה הדגיש בכל הזדמנות כי "ההסכם עם איראן מבוסס על פיקוח, לא על אמון. אין לנו אמון באיראן". אובמה בעצמו אמר את הדברים הללו בנאומיו. הממשל טען כי משטר הפיקוח שיוטל על איראן יהיה "חסר תקדים בהיקפו". אל מול הטיעונים הללו של הממשל, באו הרפובליקנים וטענו כי ארצות-הברית עשתה "מיקור-חוץ" לפיקוח על איראן, ומסרה את הפיקוח הזה לידי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, שהינה גוף בינלאומי הכפוף לאו"ם. כעת מתברר כי הגוף הזה אפילו לא יקבל גישה לאחד האתרים הצבאיים החשובים ביותר של איראן, אלא ייאלץ לתת אמון בדגימות שיעבירו האיראנים בעצמם.


הסנאטור שגיבה את אובמה שומר כעת של שתיקה

רוב הציבור האמריקאי חשדן וספקן ביחס לאו"ם ולסוכנויות השונות הכפופות לו. סקרי דעת קהל מהעשור האחרון הראו בעקביות כי כמות האמריקאים שיש להם דעת קהל חיובית על האו"ם ומוסדותיו נעה בין רבע לשליש מהנסקרים בלבד. לכן, כאשר בממשל אובמה אמרו בתגובה לפרסום של אי-פי כי "יש לנו אמון מלא בסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית", הם אולי שכנעו את הקהל הליברלי והמשכיל שמהווה את הגרעין הקשה של תומכי הנשיא, אבל לא מעבר לכך.

סנאטורים דמוקרטים במדינות שמרניות יחסית - למשל, הסנאטורית היידי הייטקאמפ מצפון דקוטה - צריכים כבר כעת להתכונן לתשדירים שיעלו בקרוב מתנגדי ההסכם, שיכרכו יחדיו את האו"ם המושמץ, האיראנים השנואים, אתרי גרעין צבאיים ו"פיקוח עצמי". ההסברים הטכניים המורכבים של הממשל לא יעזרו לשכנע את המצביעים במדינות הללו שמנגנון הפיקוח בעצם לא כל כך גרוע.

בשעה שהוויכוח בנושא הגרעין הולך ומחריף, יש שם אחד שכדאי לעקוב אחריו - הארי ריד. הסנאטור הדמוקרטי הוותיק ממדינת נוואדה, מנהיג הדמוקרטים בסנאט, היה אחד הפוליטיקאים הראשונים בוושינגטון שקראו לאובמה לרוץ לנשיאות לפני כעשור. בהמשך, הוא עזר לאובמה להעביר את הרפורמה ההיסטורית שלו בתחום ביטוח הבריאות. הברית בין השניים הייתה אחת החזקות ביותר בוושינגטון.

אלא שדווקא כעת, בנושא ההסכם עם איראן, ריד שומר על שתיקה. ממשל אובמה פנה אליו בבקשה שיודיע על תמיכה בהסכם, אולם הוא אמר שטרם גיבש החלטה. לפני שיגיע להחלטה בנושא, הוא מתכוון להיפגש עם "אזרח מודאג" המתגורר בתחומי מדינתו - המיליארדר היהודי שלדון אדלסון, מקורבו ותומכו של ראש הממשלה נתניהו. אדלסון, כזכור, הוא האיש שמשקיע מדי שנה מאות מיליוני שקלים בהוצאת העיתון "ישראל היום" התומך בנתניהו, וגם האיש שזרק לפח כ-150 מיליון דולר בניסיון כושל להפיל את הנשיא אובמה בבחירות 2012. ריד ואדלסון מיודדים מזה שנים רבות, על רקע הצורך של הסנאטור בתמיכתה של תעשיית ההימורים של לאס וגאס. במצב הנוכחי, אופן ההצבעה של ריד עשוי להתגלות כמכריע, ולכן בבית הלבן לא מרוצים מהפגישה הצפויה לו עם אדלסון.

נותר קצת פחות מחודש עד להצבעה, ועדיין מוקדם לקבוע כיצד המאבק הזה יסתיים. שלשום הודה מנהיג הרפובליקנים בסנאט, מיטש מקונל, כי הסיכויים להכשיל את ההסכם הם נמוכים יחסית, וכי תנאי הפתיחה של אובמה טובים יותר מאלה של המתנגדים. אולם הכתבה שפורסמה אמש, והדלפות נוספות שעוד עשויות לבוא בעקבותיה, מבטיחות כי הדרך של אובמה להשגת 34 הקולות הדרושים להעברת ההסכם לא תהיה קלה.