הצלחה לאובמה: פוחתים הסיכויים להפלת הסכם הגרעין בקונגרס

הקמפיין של אובמה מצליח: מחוקק יהודי משפיע יתמוך בהסכם ■ הציר הדמוקרטי ג'רולד נאדלר: אני יודע שהחלטתי תאכזב חלק מבוחריי היהודיים ■ קיבל הבטחה מאובמה שארה"ב מוכנה להגדיל הסיוע לכיפת ברזל ולחץ

ברק אובמה / צילום: רויטרס
ברק אובמה / צילום: רויטרס

הקמפיין האינטנסיבי של נשיא ארה"ב, ברק אובמה, לגיבוש תמיכה של הקונגרס בהסכם עם איראן מתחיל לשאת פירות: ציר בית-הנבחרים ג'רולד נאדלר, אחד מהמחוקקים היהודיים המשפיעים ביותר בקונגרס ומראשי הפלח הליברלי של המפלגה הדמוקרטית, שיצא בזמנו נגד הפלישה האמריקאית לעיראק, הודיע אתמול (ו'), כי החליט לתמוך בהסכם המוצע.

בהודעה שפרסם המחוקק נאמר, כי הוא ביקש - וקיבל - הבטחה נשיאותית רשמית, שאם איראן תפר את ההסכם ותנסה לפתח נשק גרעיני, ארה"ב תנקוט אופציות צבאיות נגדה, כנדרש, ותפעיל עליה לחץ כלכלי, הן בתקופת תחולתו של ההסכם - 15 השנים הבאות - והן לאחר מכן.

נאדלר היה מטרה נחשקת של שני המחנות - מצדדי ההסכם ומתנגדיו - בגלל העובדה שבמחוז הבחירה שלו, באזור המטרופוליטני של ניו-יורק, חיים יותר בוחרים יהודיים מאשר בכל מחוז בחירה אחר בארה"ב כולה. החלטתו להצטרף למחנה של אובמה תקל על מחוקקים דמוקרטים, יהודים ולא יהודים, שהעדיפו לשבת על הגדר, לתמוך ביזמה הנשיאותית.

אנליסטים מעריכים, כי החלטת נאדלר מפחיתה משמעותית את הסיכויים שמתנגדי ההסכם בקונגרס יצליחו להכשילו. כמה מחוקקים דמוקרטים יהודיים, ובכללם הסנטור צ'אק שומר וצירי בית-הנבחרים ניטה לאווי ואליוט אנגל, הודיעו קודם לכן שיצביעו נגד ההסכם. לא ברור אם החלטת נאדלר תניע אותם לשנות את דעתם, אך היא תספק, ללא ספק, תחמושת יעילה נוספת לבית הלבן שמוסיף להפעיל לחץ כבד על מחוקקים דמוקרטים סוררים.

"נאדלר נהפך עתה לחותם הכשרות של ההסכם עם איראן", אמר ל"גלובס" פעיל יהודי במפלגה הדמוקרטית. "אם כבר נאדלר הסכים לתמוך בהסכם, עם הרקע שלו כתומך חסר פשרות של ישראל, ובה בעת כבעל אג'נדה ליברלית מובהקת, זה אור ירוק למחוקקים אחרים, בעיקר יהודים, שחוששים מתגובת הבוחרים שלהם, להצביע בעד ההסכם".

בראיון ל"ניו יורק טיימס", אמר נאדלר, כי ההחלטה לתמוך ביזמת אובמה היתה קשה מבחינה רגשית והיא עלולה לתקוע טריז בינו לבין חלק מבוחריו, שחוששים שההסכם מסכן את ביטחונה של ישראל. הוא מודה שההסכם אינו מושלם אך, לדעתו, מסמך זה הוא הסיכוי הטוב ביותר למנוע מאיראן השגת נשק גרעיני.

"מה שמסייע לישראל להימנע משואה פוטנציאלית נוספת הוא כל דבר שיימנע מאיראן, קרוב לוודאי, להשיג פצצה גרעינית", אמר נאדלר. "מסקנתי היא, שהעסקה הזו, מכל החלופות הזמינות, היא הטובה ביותר, בלי לעסוק במה שהיה יכול להיות, או במה שצריך להיות".

יאכזב בוחרים יהודים

ה"טיימס" מציין, שנאדלר מוצא עצמו במצב רגיש ביותר. מחוז הבחירה שלו חובק את צפון מערב מנהטן (אפר ווסט סייד), אזור שיש בו ריכוז גבוה מאוד של יהודים חילוניים, בעלי השקפות ליברליות, אך גם אזורים מסוימים בברוקלין שבהם מתגוררים יהודים חרדים, שרובם נוטים ימינה מבחינה פוליטית. נאדלר אומר, שהוא מצפה שרבים מבוחריו יכעסו עליו בגלל החלטתו.

"הם לא רק יכעסו; הם יתעצבו, הם יתאכזבו", אמר המחוקק. "הם יאמרו: 'האמנו בך. תמיד תמכנו בך, ועכשיו עתה זונח אותנו'. קשה מאוד להתמודד עם זה, לא רק מבחינה פוליטית אלא גם מבחינה רגשית".

נאדלר אמר, כי חלק את חששותיו עם הבית הלבן וכי הוא מרוצה מתגובת הנשיא. אובמה לא רק דיבר אתו אישית אלא גם שלח לו מכתב, שמפרט את הצעדים שהממשל מתכוון לנקוט נגד איראן אם היא תפר את ההסכם. חלק מההבטחות במכתב השמיעו בעבר בכירים בממשל, לרבות שר-החוץ, ג'ון קרי, אך זו הפעם הראשונה שאובמה עצמו תיאר את הצעדים וגם חתם עליהם אישית.

"אם איראן תחליט לאוץ לקראת נשק גרעיני, כל האופציות שזמינות לארה"ב, לרבות האופציה הצבאית, יוסיפו להיות זמינות במשך תחולת ההסכם ולאחר פקיעתו", כתב נשיא ארה"ב. הוא התחייב להגדיל את תמיכתה הפיננסית של ארה"ב במאמצי ישראל לפתח מערכות הגנה מפני טילים, וכן במערכת לאיתור מנהרות ובטכנולוגיות מיפוי. הוא אף הבטיח להגביר את שיתף הפעולה בין ארה"ב לבין ישראל ובעלות ברית של ארה"ב במפרץ הפרסי כדי לבלום את מאמצי איראן לזרוע אי יציבות בתימן ולגדוע את תמיכתה בחיזבאללה ובמשטרו של בשאר אל אסד בדמשק.

התייצבותו של נאדלר לימין אובמה מגבירה את האופטימיות בבית הלבן, שהנשיא יצליח לשכנע מספיק מחוקקים כדיל לסכל כל מאמץ רפובליקני למוטט וטו נשיאותי נגד חקיקה לניתוץ ההסכם. אובמה זקוק לתמיכת שליש מהסנט ושליש מבית-הנבחרים כדי לסכל ניסיון לביטול הווטו הצפוי שלו. לפי סקר של רויטרס, חסרים לאובמה שמונה קולות בסנט (מתוך 34) כדי להגיע לשליש המקווה. בבית-הנבחרים, הוא זקוק לקולות של לפחות 146 צירים (מתוך 435). בשלב זה, 69 צירים תומכים בהסכם עם איראן. לאובמה יש כחודש עד ההצבעות המכריעות בשני הבתים והבית הלבן מתכנן להמשיך ללחוץ על המחוקקים הדמוקרטים עד הרגע האחרון.