לאחר הודעת הריבית: הדולר ממשיך להחלש, האירו מתחזק

הדולר היציג עלה בכ-0.1%, האירו היציג ננעל ב-4.4582 שקלים ■ בנק ישראל הותיר הריבית על כנה ■ הסערה בשוקי העולם נמשכת: שנחאי קרסה כ-9% ■ מחירי הנפט צוללים לשפל חדש של 6.5 שנים

הדולר עולה / קרדיט: שאטרסטוק
הדולר עולה / קרדיט: שאטרסטוק

המסחר בשוק המט"ח התנהל היום (ב') בהיחלשות השקל מול המטבעות המרכזיים, לקראת פרסום החלטת הריבית לחודש ספטמבר. הדולר היציג התחזק מול השקל ב-0.1% וננעל ב-3.878 שקלים. האירו היציג זינק בכ-2.35% ל-4.4582 שקלים. בעולם, הדולר נחלש בכ-1.4% מול האירו ונסחר ברמה של 1.1536 דולרים לאירו.

לאחר הודעת הריבית הדולר נחלש מול השקל ב-0.3% ונסחר סביב 3.865 שקלים, והאירו מתחזק ב-0.5% ונסחר סביב 4.81 שקלים.

הסערה בבורסות אסיה ממשיכה גם היום, כאשר בורסת שנחאי צללה בכ-8.5% והבורסה בטוקיו השילה מערכה כ-4.6%. בעקבות החשש מהאטה בסין וירידה בביקושים לזהב השחור, החוזים על הנפט צוללים היום בכ-2.5% ונסחרים בשפל חדש של 6.5 שנים, סביב 39 דולר לחבית. נראה כי המשקיעים בעולם לא התרשמו מהצעדים שנקט הממשל הסיני בניסיון לבלום את המפולת, ביניהם מתן אפשרות לקרנות הפנסיה להשקיע 30% מהון הנכסים שלהן בשוק המניות המקומי.

היום ב-16:00 יפרסם בנק ישראל את החלטת הריבית לחודש ספטמבר. בעקבות הסערה בשווקים וההאטה הכלכלית בישראל, אנליסטים רבים בשוק מעריכים כי הבנק יודיע על הפחתת הריבית לרמה אפסית.

ב-FXCM מציינים הבוקר כי "הדולר-שקל פותח את השבוע על רקע שני כוחות מנוגדים - מצד אחד הירידה החדה של הדולר בעולם, ומצד שני הירידה בסנטימנט כלפי השקל בעקבות נתוני הצמיחה והאינפלציה שפורסמו באחרונה בישראל. היום יפרסם בנק ישראל את החלטת הריבית החודשית. הבנק לא אמור לשנות גובה הריבית, ואולם על רקע ההרעה בנתוני המאקרו והסיכונים הגלובליים מסיבת העיתונאים של הבנק צפויה לרכז תשומת לב מרובה. אם בבנק ירמזו שוב על האפשרות לנקיטת צעדים מרחיבים כגון ריבית שלילית או הרחבה כמותית, או אם הבנק יביע עמדה שלילית לגבי הכלכלה המקומית, הדולר-שקל צפוי לזנק. בהמשך השבוע, מרכז הכובד יעבור שוב לנעשה במסחר העולמי בדולר".

אייל כהן, מנכ"ל שיא קפיטל, אמר הבוקר כי "הטלטלה בשווקים הפיננסיים גוררת הסטת כספים לנכסים בטוחים כגון היין היפני והפרנק השווייצרי, המשמשים עוגן בעתות משבר. המטבע היפני רשם עם פתיחת המסחר היום התחזקות של 0.8% מול הדולר האמריקאי והשלים בכך גל התחזקות של 2.7% בארבעת ימי המסחר האחרונים".