חדשות 10 מתנגדת להארכת רישיון ערוץ הכנסת של חדשות 2

זאת בטענה כי הארכת הרישיון כמוה כהענקת רישיון חדש ללא מכרז ■ בחדשות 10 שוקלים להתמודד במכרז על הערוץ, המתוקצב ע"י הכנסת ב-20 מיליון שקל לשנה

ערוץ הכנסת לוגו
ערוץ הכנסת לוגו

חברת החדשות של ערוץ 10 מתנגדת להארכת תקופת הרישיון שמחזיקה יריבתה חדשות 2 להפעלת ערוץ הכנסת. ל"גלובס" נודע כי במסגרת השימוע שמנהלת בימים אלה מועצת הכבלים והלוויין, הגישה חדשות 10 מכתב התנגדות משפטי באמצעות עורכי דינה, יורם בונן וברק גליקמן ממשרד פישר, בכר חן וול אוריון ושות'.

חברת החדשות של ערוץ 2 זכתה במכרז על הפעלת ערוץ הכנסת בשנת 2006, ולמעשה החלה בתפעולו כבר בשנת 2004. הזיכיון היה לפרק זמן של 4 שנים, אך החברה קיבלה שתי הארכות של 3 שנים כל אחת.

עם היוודע דבר היערכותה של מועצת הכבלים והלוויין, בראשות ד"ר יפעת בן-חי-שגב, למכרז חדש על ערוץ הכנסת, פנתה הנהלת הכנסת למועצה בבקשה שתאריך לפחות בחצי שנה נוספת את הרישיון, שיפקע בנובמבר 2016; זאת על מנת שבתקופה זו תוכל הכנסת לבחון מחדש את אופיו ותפקידיו של הערוץ.

לאור פניית הכנסת החליטה מועצת הכבלים לצאת לשימוע בנושא ולשמוע את עמדות הציבור. פרט להתנגדות של ערוץ 20 שהוגשה, מתברר כעת כי גם חדשות 10 הביעה מחאה, בטיעונים משפטיים אשר לפיהם הארכה נוספת אינה חוקית, ויש לערוך תיקון חוק לטובת הוצאתה לפועל. לא מן הנמנע כי בחדשות 10 מבקשים להתמודד על הפעלת הערוץ, המתוקצב על-ידי הכנסת ב-20 מיליון שקל לשנה.

"תיקון הרישיון המוצע אינו עולה בקנה אחד עם הוראות החוק, חורג מסמכות המועצה, והוא גם בלתי סביר", כתבו באי-כוחה של חדשות 10 למועצה. "הארכת רישיונו של בעל הרישיון אינה 'תיקון' תנאי הרישיון אלא הענקת רישיון חדש ללא מכרז... המועצה חייבת לפרסם מכרז חדש לשידורי ערוץ הכנסת החל מחודש נובמבר 2016, עם תום תקופת הרישיון, כפי שסברה מלכתחילה וכפי שמתחייב מהדין".

בחדשות 10 מציינים כי במסמך השימוע נכתב כי "דחיית המכרז עשויה לאפשר למגוון גדול יותר של גופים להשתתף במכרז". לכן מסיקים בחברה כי במועצה כיוונו לפיצול הצפוי של ערוץ 2.

"נימוק זה אינו יכול לשמש בסיס להארכת הרישיון ולדחיית המכרז... אף אם תתפצלנה זכייניות ערוץ 2, פיצול זה יוסיף למאגר המתמודדים הפוטנציאלי מתמודד אחד. בכל הכבוד, הוספה של מתמודד פוטנציאלי אחד אינה יכולה לגבור על העיקרון הקבוע בחוק".