הנהלת הכנסת: לעצור את המכרז על ערוץ הכנסת

מבקשת להאריך את הזיכיון של חברת חדשות 2 להפעלת ערוץ הכנסת ■ הכנסת משלמת מדי שנה 19 מיליון שקל עבור הערוץ

ישיבה במליאת הכנסת / צילום: חיים צח-לע"מ
ישיבה במליאת הכנסת / צילום: חיים צח-לע"מ

האם ערוץ הכנסת הולך לעבור שינוי בתנאי הרגולציה שלו? ל"גלובס" נודע כי הנהלת הכנסת פנתה למועצת הכבלים והלוויין בבקשה לעצור את המכרז המתוכנן לערוץ הכנסת, ולהאריך, ולו באופן זמני, את הזיכיון של חברת החדשות של ערוץ 2 להפעלת הערוץ.

חברת חדשות 2 מפעילה את ערוץ הכנסת ב-10 השנים האחרונות, וזיכיונה אמור לפוג בנובמבר 2016.

עוד נודע כי בכנסת טענו כי הם אינם ערוכים למכרז בקרוב, והם מבקשים לבחון את מצבו וייעודו של הערוץ לשנים הבאות. כמו כן עלתה האפשרות כי יהיה צורך בשינוי חקיקה בכל הנוגע לאופן בו הערוץ פועל, והדבר נבחן בימים אלה.

הכנסת מבקשת את הדחייה בשנה נוספת, עד לשנת 2017, ולשם כך יש צורך באישור של מועצת הכבלים והלוויין.

הכנסת משלמת מדי שנה 19 מיליון שקל לחדשות 2 תמורת הערוץ. ייעודו העיקרי של הערוץ הוא להעביר את ישיבות מליאת וועדות הכנסת בשידור ישיר ולסקר את עבודתם של הנבחרים. מדובר בנכס משמעותי בעבור הפוליטיקאים מחד, ונכס אסטרטגי חשוב לגוף השידור שמחזיק במכרז להפעלת הערוץ המדובר.

בכנסת אמרו בתגובה לשאלת "גלובס" כי מאחורי הבקשה לדחייה לא עומד אף גורם פוליטי, וכי מדובר בדרישה של הנהלת הכנסת בעצמה בלבד.

בתקופה האחרונה, לאור כניסתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לתפקיד שר התקשורת, החלו הערכות על שינויים דרמטיים שהולכים לפקוד את שוק השידורים, ובמרכזם כניסתם של גופים חדשותיים נוספים לטלוויזיה - בכבלים, בלוויין ובעידן פלוס.

ערוץ הכנסת הוא ערוץ בעל אוריינטציה אקטואלית, אולם הוא מוגבל בהתייחסות לפעילות המחוקקים בלבד ואינו לובש כל אג'נדה מעבר לכך. כמו כן, הערוץ חופשי בשידוריו ואינו מוגבל או מפוקח על-ידי המחוקקים, אלא רק על-ידי מועצת הכבלים והלוויין.

בכנסת אומרים כי בכדי להשלים את כל ההליכים המתחייבים, על המועצה בשיתוף הכנסת להכין את מסמכי המכרז. "לדעתנו לא ניתן לעשות זאת בזמן הקצר המתחייב מלוח הזמנים", אמרו שם, זאת למרות שכבר עשור שחדשות 2 מחזיקה בזיכיון לערוץ.

כפי שפורסם לראשונה ב"גלובס", לאור העובדה שבעוד כשנה וחצי יפקע הזיכיון של ערוץ הכנסת, יש צורך לצאת למכרז כבר בחודשים הקרובים, ובמועצת הכבלים כבר התחילו להיערך בשכירת יועצים מתאימים למכרז.

בכנסת אומרים כי בחלוף עשור שנים, אין ספק שנדרשת בחינה מחודשת של תפיסת הערוץ, אפשרויות טכנולוגיות חדשות והגדרת מטרות. הדיונים בנושא טרם החלו בכנסת, שרק עכשיו סיימה תקופת מעבר בשל התחלפות חבריה, ויש כוונה לשתף גם את חברי הכנסת בתפיסת הערוץ.

גורמים בכנסת אמרו כי "הכנסת עברה לאחרונה מהפכה משמעותית בתחום השקיפות לציבור, בהקמת מאגר חקיקה לאומי, שידורים חיים מכל ועדות הכנסת ועוד. תיבחן האפשרות לשלב ערוץ הכנסת גם בתחום זה של הגברת השקיפות והנגישות של עבודת הכנסת לציבור".

ממועצת הכבלים והלוויין נמסר כי "באופן עקרוני הסתיימה תקופת ההפעלה של הערוץ על-פי תנאי רישיונו, שכללה 4 שנים ועוד שתי הארכות של 3 שנים בכל פעם. יש בעיה בהארכה נוספת, אך אבחן את הבקשה ואעביר אותה לשולחן המועצה".

בחדשות 2 אמרו כי לא ידוע להם על כך דבר.