"ישראל ייבאה 19 מיליון חביות של נפט עיראקי מהכורדים ב-2015"

"פייננשל טיימס" חושף פרטים על יבוא הנפט הכורדי שמסדר לבתי הזיקוק בישראל רווחיות שיא ■ לפי העיתון הבריטי, שווי הנפט הכורדי שהגיע לישראל מגיע להיקף של מיליארד דולר ■ גורם ישראלי המעורה בשוק האנרגיה ל"גלובס": הנתונים על היקפי היבוא "מופרזים"

שדה נפט בעיראק שנתפס על ידי לוחמים כורדים / צילום: רויטרס
שדה נפט בעיראק שנתפס על ידי לוחמים כורדים / צילום: רויטרס

חברות נפט ובתי זיקוק ישראליים ייבאו יותר מ-19 מיליון חביות נפט כורדי בתקופה שבין תחילת מאי ו-11 באוגוסט 2015 - כך עולה מתחקיר של "פייננשל טיימס", שפורסם אתמול. הנתונים מבוססים על-פי נתוני משלוחים, מקורות סחר ומעקב לווייני אחר תנועת מכליות.

"פייננשל טיימס" מעריך כי שווי הנפט הכורדי שיובא לישראל עשוי להתקרב ל-1 מיליארד דולר, על בסיס המחירים הבינלאומיים בתקופה האמורה ומציין כי כמות זו שווה ל-77% מהביקוש הישראלי הממוצע, שעומד על 240 אלף חביות ביום.

גורם ישראלי המעורה בשוק האנרגיה אמר ל"גלובס" כי להערכתו הנתונים על היקפי היבוא "מופרזים".

עוד מגלה העיתון הבריטי כי בתקופה האמורה הגיע לישראל יותר משליש מסך הנפט שיוצא מצפון עיראק, ונשלח מהנמל הטורקי צ'ייהאן. ייתכן שחלק מהנפט יוצא שוב מישראל, או אוחסן במתקני אחסון, לדברי מקורות בתעשייה.

"גלובס" דיווח בחודש מאי כי נפט מוזל המגיע מכורדיסטאן עשוי להיות המקור העיקרי לזינוק המרשים ברווחיותם של בתי הזיקוק בישראל בשנה האחרונה. כורדיסטאן (KRG) המוכרת כחבל ארץ עצמאי למחצה בצפון עיראק חתמה בדצמבר 2014 על הסכם עם הממשל המרכזי של עיראק שלפיו הנפט המופק במחוז הכורדי (כ-250 אלף חביות ליום) ובאזור כירכוך שבצפון עיראק (כ-300 אלף חביות) ייוצא תחת פיקוח של ממשלת עיראק הפדראלית בתמורה לנתח של 17% מהתקציב הלאומי.

בפועל מנסים הכורדים לייצא נפט בעצמם במחיר נמוך בהרבה, בשל התנגדות ארה"ב ליצוא נפרד. בתי הזיקוק - בזן בחיפה ובז"א מקבוצת פז באשדוד - רוכשים את הנפט בעצמם באמצעות חדרי עסקאות הפועלים בעיקר מול מתווכים. הרווח הנקי של פז לרבעון השני עמד על 243 מיליון שקלים - פי 8.5 מהרווח שנרשם ברבעון המקביל אשתקד. בזן הרוויחה ברבעון השני 116 מיליון דולר לעומת 4 מיליון בלבד בתקופה המקבילה אשתקד. הזינוק ברווח בשתי החברות נומק בשיפור "מרווח הזיקוק" או ההפרש בין המחיר שבו רוכש בית הזיקוק את חומר הגלם (הנפט הגולמי) לבין המחיר שבו הוא מוכר את התזקיקים שהוא מפיק.

מחיר הבנזין שמוכרים בתי הזיקוק לחברות הדלק מפוקח ונקבע על-פי מחיר הנפט בבורסת Lavera שבדרום צרפת - כך שכל הוזלה בעלות הנפט שהם רוכשים נכנסת במלואה לשורת הרווח של בתי הזיקוק הישראלים.

לפי תחקיר מקיף שפורסם אתמול ב"פייננשל טיימס", ייבאה ישראל מהמחוז הכורדי העצמאי למחצה בצפון עיראק כשלושה רבעים מהנפט שהיא צורכת, ובכך סיפקה מקור מימון חיוני למחוז הכורדי הרעב למזומנים, שנלחם בדאעש. מכירות נפט אלה מעידות על האסרטיביות הגוברת של כורדיסטן העיראקית ועל השחיקה המעמיקה ביחסים בין בירת המחוז הכורדי, ארביל, לבין בגדאד, החוששת זה זמן רב שמטרתם הסופית של הכורדים היא עצמאות מלאה מעיראק.

יבוא הנפט לישראל ממחיש את חדירתו המשמעותית של הנפט הכורדי לשוקי העולם: איטליה, צרפת ויוון נמנות גם הן עם הקונים הגדולים. הנפט הכורדי נמכר בעסקות סודיות שבהן משולמת התמורה מראש, ושמתבצעות בתיווכן של כמה מחברות סחר הנפט הגדולות בעולם, כולל ויטול (Vitol) וטרפיגורה (Trafigura).

סוחרים ואנליסטים בתעשיית הנפט טוענים שישראל רוכשת את הנפט הכורדי בהנחה, אך פקידים בממשלה האזורית של כורדיסטן (KRG) מכחישים זאת. מקורות אחרים טוענים כי ייתכן שזוהי דרך שבאמצעותה יכולה ישראל להזרים תמיכה פיננסית לכורדים.

ההכנסות מכירות הנפט מספקות חבל הצלה לרשויות הכורדיות בארביל. אשתקד גיבש KRG הסכם עם הממשלה העיראקית הפדרלית ליצוא משותף של נפט גולמי מהאזור, ובתמורה אמורים היו הכורדים לקבל חלק מהתקציב הלאומי. אך צניחת מחירי הנפט מערערת את יישומו של הסכם זה.

בגדאד, שמתמודדת עם משבר תקציבי, העבירה בחודשים האחרונים רק תשלומים זעומים לארביל, ועקב כך החלה KRG למכור כמות גדולה יותר של נפט באופן עצמאי. בגדאד, מצדה, טוענת שארביל לא העבירה לה מספיק נפט.

הפיכתה של ישראל לאחת מרוכשות הנפט הכורדי הגדולות ממחישה את הקרע הנוסף ביחסים בין ארביל והממשלה הפדרלית. בדומה לממשלות מזרח תיכוניות אחרות, מסרבת בגדאד להכיר בישראל ואינה מקיימת עמה קשרים רשמיים. ארה"ב, בת-בריתן הקרובה של ישראל וה-KRG, דוחקת בארביל לשתף פעולה עם בגדאד במכירות הנפט. KRG טוענת כי לא מכרה לישראל נפט "באופן ישיר או עקיף", אך הקשרים בין ארביל וישראל נמשכים זה עשרות שנים, ולשני הצדדים יש אינטרסים משותפים כמדינות לא-ערביות וכבנות-ברית של מדינות מערביות.

"לא אכפת לנו לאן הולך הנפט אחרי שמסרנו אותו לסוחרים", אמר יועץ בכיר לממשלת כורדיסטן בארביל. "העדיפות הראשונה שלנו היא לקבל את המזומנים כדי לממן את כוחות הפשמרגה שנלחמים בדאעש וכדי לשלם את שכרם של עובדי הציבור".

"פייננשל טיימס" פנה לתגובה מישראל אך נמסר לו כי ממשלת ישראל אינה מגיבה על מקור אספקת האנרגיה, שאותה היא מחשיבה לסוגיית ביטחון לאומי. מקורות פנימיים אומרים שישראל ממשיכה לייבא נפט מאזרבייג'ן, קזחסטן ורוסיה, שהיו ספקיותיה העיקריות ב-10 השנים האחרונות.

ב"פייננשל טיימס" מציינים כאמור כי ישראל אינה המדינה היחידה שהגדילה את רכישות הנפט הכורדי שלה. מחודש מאי ייבאו בתי זיקוק איטלקיים מצפון עיראק 17% מצריכת הנפט שלה - כמות שהגיעה ל-450 אלף חביות בתקופה האמורה. יוון רכשה 8% וטורקיה 9%. חלק קטן מהמשלוחים בוצעו ככל הנראה באמצעות ספקית הנפט העיראקית הממשלתית, למעט המשלוחים שנועדו לישראל. 17% נוספים מהנפט הצפון-עיראקי נשלחו לקפריסין, שבה מועבר הנפט מאוניה לאוניה - שיטה שבה משתמשים לעתים הסוחרים כדי להסוות את יעדו הסופי של הנפט.