פיתוח ישראלי: להשאיר את הגולש יותר זמן באתר האינטרנט

הניסיון של אתרי התוכן לשמור אצלם את הקוראים יותר זמן מקבל סיוע מ-Apester, שמייצרת שאלונים רלוונטיים לגולשים, מייצרת אצלם מעורבות וכך עוזרת לפאבלישרים להרוויח עוד כמה דולרים

מוטי כהן/ צילום: תמר מצפי
מוטי כהן/ צילום: תמר מצפי

בשנים האחרונות מנהלים אתרי התוכן ברחבי העולם מאבק עיקש להישאר רלוונטיים - לא רק מבחינת התוכן עצמו אמור להיות הכי חדש, מעניין ומוגש בצורה קולחת, אלא גם כדי להשאיר את הקוראים אצלם. הרצון להביא קוראים לאתר, להשאיר אותם שם ועל הדרך לעשות מזה כסף הוא לפעמים משימה כמעט בלתי-אפשרית.

בשנים האחרונות פותחו מספר כלים, שנועדו לשפר את הביצועים של אתרי התוכן (פאבלישרים), על מנת להיות יותר רלוונטיים לקוראים וגם לעשות מזה יותר כסף, כי הרי ככל שהגולש נותר באתר יותר זמן, כך המפרסם יכול לעשות עליו יותר כסף. בין הכלים שפותחו יש שניים מוכרים במיוחד - אאוטבריין וטאבולה, שמציעים המלצות על כתבות נוספות שעשויות לעניין את הקורא.

ממוצע השתתפות של 15%-20% מהגולשים

אל תוך החלל הזה נכנסה בשנה שעברה חברת Apester של מוטי כהן ודניאל צדוק. מדובר בגלגול של חברה קודמת בשם "qmerce", שהשניים היו חלק ממייסדיה, ואשר אפשרה לגולשים ולאתרים לייצר משחקונים קטנים.

עם שם חדש, מוצר חדש וצוות חדש, כהן וצדוק יצאו לדרך כדי להביא את עולם הסקרים, החידונים והשאלונים אל עולם הדיגיטל, ועל הדרך לסייע לפאבלישרים במשימה הקשה מכל - להשאיר את הגולש יותר זמן באתר, לייצר אצלו מעורבות וכך לעזור לפאבלישרים להרוויח עוד כמה דולרים.

כעת, בכובע של Apester, הם כבר מעסיקים כ-25 עובדים וגייסו באחרונה 5 מיליון דולר משמות כמו Mangrove Capital; גיגי קפלן, ממייסדי Wix; טל סימנטוב, ממייסדי 5min שנמכרה ל-AOL; משה גאון ומוריס קאהן, ממייסדי אמדוקס.

"זיהינו שחסר לצרכנים מוצר שיכול לשלב את הקורא כחלק אינטגרלי מתהליך צריכת התוכן", מסביר כהן. הרעיון מאחורי Apester הוא פלטפורמה, שמוטמעת בתוך כתבות תוכן באתרים שונים, ומייצרת סקר או שאלון מעולם התוכן שקשור לכתבה עצמה. את התוכן כותבים אנשי האתר או אנשי Apester, וכך מייצרים את ההקשר התוכני הרלוונטי. זה יכול להיות סקר האם הגולשים תומכים בשביתת מחאה של עובדי הרכבת התחתית בבריטניה, בתוך כתבה בנושא באתר independent; או שאלה על שחקן מסוים, בכתבה על ליגת הכדורגל המובילה בספרד בתוך אתר one.

אז האם Apester מצליחה לעודד מעורבות מצד הגולשים? לדברי כהן, "ממוצע ההשתתפות שלנו עומד על 15%-20% מהגולשים, שנחשפים לתוכן של Apester ועונים על שאלות, סקרים וחידונים".

לדבריו, אחרי שהגולש מצביע, הוא רואה את התוצאות ומקבל אינדיקציה מספרית על כמות האנשים האחרים שענו לסקר. את התשובה שענה הגולש אפשר לשתף ברשתות חברתיות. "באחד המקרים הגענו למיליון משיבים במצטבר", מספר כהן, המשמש כמנכ"ל Apester. לאחר מתן התשובה הגולש מופנה לשלוש שאלות נוספות שהוא יכול לבחור לענות עליהן. "קודם כל מדובר בהפניה לשאלות ולא בכותרות לאייטמים מומלצים", מסביר כהן ומוסיף, כי 70%-80% מהאנשים שנכנסו דרך הכתבות המומלצות עונים לאחר מכן על השאלות בעמוד החדש.

בין כ-500 לקוחות החברה אפשר למנות שמות גדולים כמו AOL, האפינגטון פוסט, טיים, BBC, טלגרף, דיילי סטאר. בישראל רשומים מאקו, וואלה, כלכליסט ו-one. על-פי נתוני החברה, עד כה נרשמו 3 מיליארד חשיפות ו-500 מיליון משתתפים בקצב שנתי.

המודל העסקי של Apester נשען, בדומה למודלים של אאוטבריין וטאבולה, על אפשרות לשלב תוכן ממומן בדמות חידונים ושאלות. כהן אומר, כי כרגע מדובר על שיעור של 10%-15% של שאלונים ממומנים מתוך כלל החידונים. מפרסמים משלמים כסף כדי לקדם שאלונים בקרב הגולשים, בעוד הפאבלישרים מרוויחים לא רק מהמודל העסקי, אלא גם ברמה התוכנית, והם יכולים לייצר פולו-אפ על המידע שהם מקבלים בתוצאות הסקרים.

מודל עסקי: שילוב תוכן ממומן עבור מותגים מובילים בפלטפורמה הגלובלית של Apester.

משמעות השם: שילוב של Ape (קוף אדם), אחת החיות החכמות בג'ונגל, והמילה היפסטר, שמייצגת מגניבות ועיצוב חדשני.

Apester

שנת הקמה: 2014

מייסדים: מוטי כהן ודניאל צדוק

היקף גיוס: 5 מיליון דולר

משקיעים: Mangrove Capital, טל סימנטוב, גיגי קפלן, טל קרת ומוריס קאהן

אתר: apester.com