הסיוע הצבאי מארה"ב עשוי לגדול ב-400 מיליון דולר לשנה

מאמר פרשנות ב"וושינגטון פוסט": הדיונים בין ישראל לארה"ב על הגדלת הסיוע האמריקאי עשויים להעלות את היקף החבילה השנתית ל-3.5 מיליארד דולר בשנה, בהשוואה ל-3.1 מיליארד כיום ■ מסמך של זרוע המחקר של הקונגרס: הסיוע האמריקאי הפך את צה"ל לאחד מהצבאות המתוחכמים ביותר בעולם מבחינה טכנולוגית

מטוס החמקן / צילום: לוקהיד מרטין
מטוס החמקן / צילום: לוקהיד מרטין

הסיוע הצבאי שמושיטה ארה"ב לישראל עשוי לגדול ב-400 מיליון דולר לשנה, לרמה של 3.5 מיליארד דולר, החל ב-2018, בהשוואה לרמה של 3.1 מיליארד דולר כיום. כך נטען במאמר פרשנות ב"וושינגטון פוסט".

כפי שדווח בעבר, וכפי שאישר נשיא ארה"ב, ברק אובמה, במכתב לציר בית-הנבחרים הדמוקרטי ג'רולד נאדלר, בשבוע שעבר, מתנהלות עתה שיחות בין ישראל לארה"ב על חבילת סיוע חדשה לעשור שיחל ב-2018. את החבילה הקודמת גיבש ממשל בוש ב-2007: 30 מיליארד דולר לעשר שנים. במכתבו לנאדלר, מציין אובמה, כי בשיחות שמתנהלות עתה תיקבע חבילת סיוע, ש"תיתן ביטוי לרמות הגבוהות חסרות התקדים של שת"פ צבאי בין שתי המדינות".

המאמר מציין, כי אם אכן יוחלט להעלות את הסיוע השנתי ל-3.5 מיליארד דולר, הוא יכסה כמעט 20% מתקציב משרד הביטחון. אך העלאת הסיוע לרמה כזו לא תענה כנראה על כל שאיפות ישראל. על פי דיווח ב"דיפנס ניוז" מ-28 במאי השנה, מבקשת ישראל להעלות את הסיוע השנתי לרמה שבין 4.2 ל-4.5 מיליארד דולר בשנה, החל ב-2018, כלומר עד 45 מיליארד דולר ל-10 שנים.

כך או כך, החבילה המתוכננת של הסיוע המוגדל תתווסף לחבילת סיוע נפרדת למערכות הגנה מפני טילים - ה"חץ" על שלביו השונים, "שרביט קסמים" ("קלע דוד") ו"כיפת ברזל" - שחצתה רף של חצי מיליארד דולר ב-2015.

מומחים ישראלים ואמריקאים אמרו ל"דיפנס ניוז", כי המגעים על חבילת הסיוע החדשה נפרדים לחלוטין מכל חבילת פיצויים פוטנציאלית שממשל אובמה עשוי להציע לישראל אם אכן ייחתם ההסכם עם איראן.

הפרשנות ב"וושינגטון פוסט" גורסת, שהמאמצים עתירי העלויות להגדיל הסיוע לישראל אינם נועדים לשכנע את ממשלת נתניהו לתמוך בהסכם הפוטנציאלי, אלא לתת סיבה - או כסת"ח - למחוקקים יהודים או אחרים תומכי ישראל להצביע בעד ההסכם.

למעשה, הצעות כיצד לחזק את ביטחונה של ישראל בתקופה קריטית זו הן נושא שמרבה לעלות באחרונה בפורומים ציבוריים בארה"ב. כך, למשל, בראיון ל"דיפנס ניוז" ב-16 ביולי, קורא הדיפלומט הוותיק דניס רוס לממשל אובמה לספק לישראל מפציצי בי 52 שמצוידים בפצצות שמתוכננות לפצח בונקרים תת-קרקעיים כדי לחזק את כוח ההרתעה שלה ולהוסיף משקל לאמירות התכופות של בכירי ממשל שהאופציה הצבאית עדיין נמצאת על השולחן.

נייר עבודה של שירות המחקר של הקונגרס, מ-10 ביוני, מצא שהסיוע האמריקאי לישראל לא רק עזר להפוך את צה"ל ל"אחד מהצבאות המתוחכמים ביותר בעולם מבחינה טכנולוגית" אלא גם עזר לישראל להקים מסד איתן של תעשיות ביטחוניות, שמדורג בעשיריה המובילה של התעשיות הביטחוניות בעולם כולו.