איך תשפיע הטלטלה בשווקים על ההיי-טק הישראלי?

שישה בכירים בתעשיית ההון סיכון מדברים על הטלטלה בשוקי ההון ועל תגובת השרשרת שהיא עלולה ליצור בתחום ההיי-טק ■ האם השווי של חברות טכנולוגיה פרטיות כבר הגיע לרמה בלתי סבירה, איזו קרן ממליצה לחברות הפורטפוליו שלה לחתור לאיזון ומה יעלה בגורלם של סטארט-אפים שינסו לגייס כסף בתקופה של אי ודאות

שיאומי / צילום: רויטרס
שיאומי / צילום: רויטרס

אורי חושן, מנכ"ל החממה VLX Ventures

- האם המשבר בשווקים ישפיע על תחום ההיי-טק וכיצד?

"אין ספק שהמשבר בשווקים ישפיע, השאלה היא רק לגבי העוצמה, וזו תיקבע על פי עומק המשבר: האם מדובר בתיקון נקודתי עקב האטה בסין, או במשבר ארוך טווח. בטווח המיידי, ברור שהמיליארדים שנמחקו בבורסות העולם יפגעו ביכולת של משקיעים רבים להמשיך ולהשקיע בהיי-טק הישראלי. בנוסף, סביר שערוץ ההנפקות בבורסה, ערוץ 'אקזיט' שתופס בשנים האחרונות שוב תאוצה בארה"ב, ייפגע בתקופה הקרובה. חשוב לזכור שלחברות רבות, שצמחו והגיעו לממדים עצומים (למשל: Uber), זהו ערוץ אקזיט כמעט יחיד, כיוון שהן גדולות מכדי להירכש על ידי שחקן קיים.

"חשוב לשים לב גם לפן הפסיכולוגי: בשנים האחרונות זורם כסף רב להשקעות בסטארט-אפים בישראל, ואף ניתן לומר שמתפתחת 'בועה', הגורמת לעלייה משמעותית בשוויים, לעיתים עד לרמות בלתי סבירות. יתכן שהמשבר הנוכחי, גם אם הוא רק תיקון שווקים נקודתי, יהווה נורת אזהרה שתזכיר למשקיעים את הסיכון בעולם ההון סיכון, עובדה שהודחקה לאחרונה בסיפורי אקזיטים מהאגדות. כך, יכול המשבר הנוכחי לסמן "סיום תקופה", ולגרום למשקיעים לחזור להיות הרבה יותר זהירים. יש גם נקודה אופטימית: אם אכן מדובר רק במשבר נקודתי, זו יכולה להיות הזדמנות להוציא אוויר באופן מבוקר מבועת הסטארט-אפים המתהווה היום בישראל. שחרור אוויר זה יהיה בריא לכל התעשייה, ועדיף על פני פיצוץ בועה פתאומי וכואב בעתיד".

- איזה מסר אתם מקבלים מהמשקיעים שלכם?

"ההערכה שלנו היא שמשקיעים פיננסים יהיו יותר זהירים בתקופה הקרובה עד שיתבהר האם מדובר בתיקון נקודתי בבורסות העולם או שפנינו למשבר ארוך טווח".

- האם יהיה קשה יותר לסטארט-אפים ולקרנות לגייס כסף?

"סביר מאוד שהטלטלה בשווקים תשפיע על יכולת הגיוס של סטארט-אפים, לפחות בטווח הקצר עד שיתבהר לאן הולכים מכאן. אך לא מדובר בתמונה של שחור-לבן: סטארט-אפים ימשיכו לגייס כסף ולצמוח, אך הסינון יהיה יותר נוקשה".

ארז עופר, 83North(לשעבר Greylock IL)

- האם המשבר בשווקים ישפיע על תחום ההיי-טק, וכיצד?

"לזעזועים בשוקי המניות יש בהחלט השפעה על סצנת ההיי-טק. גודל הזעזוע יכתיב את גודל ההשפעה. להערכתי, עשרת הימים הקרובים, כלומר, עד החזרה לפעילות מלאה לאחר ה-Labor Day בארה"ב, ייתנו את הטון ויכריעו לאן דברים יילכו.*ייתכן שיהיה אפקט חזק שיימשך כמה ימים ויזכיר לכולם ששווקים לא עולים לנצח, ולאחר מכן תהיה חזרה לפעילות רגילה אם כי קצת יותר מפוכחת.*וייתכן גם שניגרר לתקופה דובית ארוכה יותר".

- האם יהיה קשה יותר לסטארט-אפים ולקרנות לגייס כסף באקלים של אי ודאות?

"בזמנים כאלה כולם נעשים שמרניים יותר - משקיעים בהשקעות, ולקוחות ברכישות... ואלו שני הווקטורים שמשפיעים על סטארט-אפים".

- האם יהיה קשה יותר לסטארט-אפים ולקרנות לגייס כסף באקלים של אי ודאות?

"אנחנו כבר מתחילת השנה אומרים לחברות: 'אנחנו לא יודעים לתזמן את השוק', אבל הכל נע במחזורים וזה מרגיש שאנחנו בשלב די מאוחר של המחזור החיובי הנוכחי. אז אם אתם חושבים לגייס תזדרזו, ואם אתם עם ראות ל-break even תחזיקו גם תוכנית מגרה להגיע לשם. כלומר, אותן חברות שכבר מוכרות וגדלות ובדרך כלל היו בוחרות להמשיך להשקיע ולהיות בהפסדים כדי להמשיך בצמיחה חזקה, ייתכן שכדאי שיבחרו בתקופה זו קצת פחות "ללחוץ על הגז" - עדיין לגדול אבל להגיע לאיזון".

 

*** הכתבה המלאה - במהדורה המודפסת