האחים נקש רוכשים את השליטה בכלכלית ירושלים מלאומי

בנק לאומי החליט למכור את מניות השליטה בכלכלית ירושלים לאחים נקש ולא לבני שטיינמץ ■ ההיקף: כ-380 מיליון שקל ■ האחים נקש יזרימו לחברה 200 מ' ש' ולאומי יעמיד לה קו אשראי של 100-200 מ' ש'

אליעזר פישמן / צלם: תמר מצפי
אליעזר פישמן / צלם: תמר מצפי

המו"מ למכירת מניות השליטה בחברת הנדל"ן כלכלית ירושלים קיבל תפנית מפתיעה. פחות משבועיים לאחר שבנק לאומי הגיע להבנות למכירת המניות, המשועבדות לו כנגד חוב של אליעזר פישמן, לידי איש העסקים בני שטיינמץ, נחתם הלילה הסכם חדש למכירת החוב של פישמן לידי האחים נקש ושותפיהם בחברת הנדל"ן אמפא. את קבוצת הרוכשים מובילים האחים ג'ו, רפי ואבי נקש, שיהיו מחזיקי המניות העיקריים בכלכלית, ושותפיהם בעסקה יהיו שלומי פוגל, תולי צדר, שוקי וולף ואבי חורמרו.

כלכלית ירושלים עדכנה הבוקר על חתימת הסכם עם משפחת נקש ושותפיה "לרכישת חוב של חברות פרטיות מקבוצת פישמן, בעל השליטה בחברה, לבנק, אשר מובטח בחלקו, בין היתר, בכ-40% מהון המניות של החברה". כפי שעולה מההודעה, ההסכם בין הצדדים, שזכה לאישורו של אליעזר פישמן, מותנה בכמה תנאים, ובהם קבלת אישור הממונה על ההגבלים העסקיים, נושים שונים, מחזיקי האג"ח ועוד. מניית כלכלית ירושלים הגיבה לעדכון בזינוק של כ-20% לשווי חברה של כ-1.1 מיליארד שקל, ומניית החברה הבת, מבני תעשיה, קפצה בכ-10% לשווי חברה של כ-1.3 מיליארד שקל.

במסגרת ההסכם שנחתם צפויים הרוכשים להשקיע בעסקה סכום כולל של כ-550 מיליון שקל. בשלב ראשון ישלמו משפחת נקש ושותפיה לבנק 350 מיליון שקל תמורת החוב אשר לו משועבדות מניות השליטה בכלכלית, ותוך חודשים ספורים מתוכננת להתבצע הנפקת זכויות בחברה, שבמסגרתה הם צפויים להזרים לכלכלית כ-200 מיליון שקל. במקביל, בנק לאומי צפוי להעמיד לכלכלית ירושלים הלוואה בהיקף של 190 מיליון שקל, וגופים מוסדיים יעמידו לחברה הלוואה בהיקף של 110 מיליון שקל נוספים.

בנק לאומי, בהנהלת רקפת רוסק עמינח, קידם בחודשים האחרונים באינטנסיביות את המהלך למכירת החזקות פישמן בכלכלית ירושלים, המשועבדות לו כנגד חוב פרטי המוערך בכ-1.5 מיליארד שקל. בשל הקושי של פישמן בפירעון החוב, החליט לאומי להעמיד למכירה את מניות החברה, המשועבדות לו באמצעות זרוע בנקאות ההשקעות, לאומי פרטנרס.

כאמור, מוקדם יותר החודש סיכם הבנק על מכירת המניות למיליארדר בני שטיינמץ, אולם על פי ההערכות, נרשמה תפנית בצד הרוכש על רקע הטלטלה שאפיינה את השווקים בארץ ובעולם מאז סוכמו פרטי העסקה, והעלייה בחוסר הוודאות לגבי התאוששות הכלכלות בעולם.

דוברו של שטיינמץ מסר היום, כי "שטיינמץ בחר שלא לבצע את העסקה בתנאים שהוצעו על-ידי לאומי והתקבלו על-ידי משפחת נקש. כלכלית ירושלים היא חברה טובה בעלת נכסים טובים. שטיינמץ מאחל הצלחה למשפחת נקש, לטובת נושי החברה ובעלי המניות בה".

מכירת נכס בקנדה

האחים נקש הם בעלי עסקים נרחבים ונכסי נדל"ן רבים בארץ ובחו"ל, ופועלים בין היתר באמצעות קבוצת אמפא, המחזיקה עבורם נכסי נדל"ן מניב, בעיקר באזורי ביקוש במרכז הארץ. רכישת השליטה בכלכלית ירושלים, אם תצא לפועל, מהווה קפיצת מדרגה עבורם בתחום הנדל"ן המניב, בזכות היקף הנכסים הגדול שמחזיקה החברה.

שמם של האחים עלה באחרונה גם כחלק מהגורמים המתעניינים ברכישת נכסי הנדל"ן המניב של גזית גלוב ישראל, הכוללים בעיקר את רשת קניוני G.

כלכלית ירושלים פועלת בעצמה ובאמצעות חברות מוחזקות בתחום הנדל"ן המניב בישראל ובחו"ל, והיא מחזיקה בשליטה בחברות מבני תעשיה, דרבן ומירלנד. לחברה חוב אג"ח בהיקף של 1.7 מיליארד שקל.

במקביל לעסקת מכירת המניות, עדכנה היום כלכלית ירושלים כי חתמה על הסכם למכירת מלוא זכויותיה בנכס בקנדה (Woodbine Mall) תמורת 114 מיליון דולר קנדי (כ-340 מיליון שקל). שווי הנכס בספרי החברה עומד על 118 מיליון דולר.

התמורה צפויה לשמש לפירעון הלוואה המובטחת בשעבוד על הנכס, ובכלכלית ירושלים מעריכים שהתזרים הפנוי לחברה, לפני הוצאות מכירה ומס, צפוי לעמוד על כ-57 מיליון דולר קנדי (כ-170 מיליון שקל). השלמת העסקה כפופה לכמה תנאים.

האחים נקש מסרו בתגובה: "מדובר בעסקה טובה, שנועדה לנצל את ההזדמנות שנפתחה עבור הקבוצה בשוק הנדל"ן המניב בטווח הארוך".

 

* אליעזר פישמן הוא בעל השליטה ב"גלובס"